Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Lagen ger om sagt utrymme för dispens i särskilda fall. I ditt fall låter det ju som att djurskyddsinspektören skulle behöva åka ut och prata med familjen. Hjälpa dem förbättra situationen för det låter ju inte som att de generellt har god djurhållning.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Nej, de har generellt ingen god djur hållning, dessvärre tror jag inte att de är illa nog, tror bara de skulle få ngn tillsägelse eller varning, främst för att bara har ett "skjul" där de binder upp hästarna.
Kattrena kan ju trotts allt (bortsett från när de satte mina i bur) komma och gå som de vill.
Sen är det väl hönorna de har som inte har det så bra...men de har de väl inte värre än vad värp höns i små burar har de... :mad:
Hur som hellst så kommer det göras inspektioner av alla stall här i trakten under hösten/vintern så då åker de väl dit på de.
Å mina pissar är ju hur som hellst tillvaratagna sedan flera veckor tillbaka...
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Men är det så illa som du säger så ANMÄL! Du kan anmäla anonymt om du vill. Man måste liksom orka reagera (agera) om det är någonting man inte tycker står rätt till. Och du dömer ingen genom att anmäla, du bara påpekar för djurskyddsinspektören att denne borde ta sig en titt för att kontrollera om familjen ifråga verkligen följer de lagar och regler ang. djurhållning som finns. För djurens skull.
 
Senast ändrad:
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

:bow:
Man måste våga agera för djurens skull.

Busen: Du verkar ju vara en person som är en djurvän så man kan ringa anonymt och anmäla. Uppge bara inte namn så är det lugnt.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Föder man upp 3 eller fler kattungekullar per år måste man ha tillstånd, men har kattungarna flyttat är det väl svårt att bevisa.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

*knapplån*

Jag har mest skummat igenom denna tråd nu och plötsligt föll alla bitar på plats angående vår ena katt!

Hans mamma blev överkörd när han var 3 veckor och han blev sedan flaskmatad. Jag minns inte riktigt hur gammal han var när vi köpte honom, tror han var omkring 11 veckor då.

Han är och har alltid varit väldigt speciell, på många sätt och vis. Han var väldigt intensiv och jobbig bra länge, det är nog mest nu det senaste året (Han är fem nu) som han har lugnat sig och respekterar oss lite mer. Han kunde inte sköta sin tvättning, han hade känslig mage och var väldigt intensiv. Tillslut så köpte vi oss en äldre katt som var vuxen och då lärde han sig lite mer om hur en katt ska vara.

Nu har vi sedan ett år tillbaka flyttat ut på landet och han är dessvärre alltid den som hamnar i bråk med andra katter och får stryk. Såg i början att han sprang fram glatt till de andra katterna för att hälsa, utan att "tänka sig för". Han fattar inte riktigt att de kan vara arga på honom och sedan blir han jätterädd när han får stryk. Han är allmänt rädd och försiktig av sig, han blir rädd och springer och gömmer sig när det kommer många gäster eller barn, han har varit livrädd när vi har flyttat eller när han åkt bil och sedan varit hos veterinären. Så på så vis är han rätt otrygg och försiktig av sig.

Han är som ett plåster efter mig, han vill helst ligga på mig och borra in sitt huvud vid min hals. Han slickar gärna på oss människor. Han pratar mycket med oss.

Han är världens bästa katt och jag älskar honom så, men om jag fick tillfälle att köpa en katt igen som vuxit upp utan sin mamma skulle jag nog säga nej.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Nu har vi sedan ett år tillbaka flyttat ut på landet och han är dessvärre alltid den som hamnar i bråk med andra katter och får stryk. Såg i början att han sprang fram glatt till de andra katterna för att hälsa, utan att "tänka sig för". Han fattar inte riktigt att de kan vara arga på honom och sedan blir han jätterädd när han får stryk. Han är allmänt rädd och försiktig av sig, han blir rädd och springer och gömmer sig när det kommer många gäster eller barn, han har varit livrädd när vi har flyttat eller när han åkt bil och sedan varit hos veterinären. Så på så vis är han rätt otrygg och försiktig av sig.

Han är som ett plåster efter mig, han vill helst ligga på mig och borra in sitt huvud vid min hals. Han slickar gärna på oss människor. Han pratar mycket med oss.

Det är som en exakt beskrivning av vår Linus.:crazy:
Vi hittade honom dumpad/övergiven när han var 6-7 veckor gammal, i juli ifjol. Han var nästan 1 år gammal innan han överhuvudtaget vågade sig utanför ytterdörren. Nu i sommar har han dock börjat vara ute dagtid, men i början ville han helst att ytterdörren stod öppen hela tiden, så han hade en "flyktväg" in om det behövdes.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

KL
Jag har alltid trott att det är varit 10 veckor som minst. Men nu vet jag bättre.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Måste bara skriva av mig!

Satt och läste i tidningen land och fastnade i spalten "fråga veterinären" där han rekomenderar att man hämtar sin kattunge vid 10 veckor!!!! :crazy:

Jag har skrivit och påpekat om lagändringen.. Kan inte ni också göra det så hjälps vi åt?:idea:

land@lrfmedia.lrf.se

Mailade ju till dem för ett bra tag sedan men har inte fått någon respons. Skitstövlar!
Tänkte iaf höra med dig om du har läst det senaste numret om det kommit något nytt, ifall de har dementerat det.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Nopp, hans fråga-veterniären-sida var inte med och jag hittar ingen dementi...
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Tack!
Jag tycker det är riktigt dåligt att inte ens bemöta kritiken. :mad:
Hoppas att det kommer med i nästa nummer, men tvivlar.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Jag skaffade mig 2 kattungar i juni i år.
Det föll sig så att min systers kompis familj som har ALLDELES för mkt djur över lag + ingen ekonomi till att sköta dem på rätt sätt fick 3 kullar kattungar under loppet av 2 veckor.
Jag hade tänkt ta mig 2 kattungar lite senare på sommaren/hösten då jag flyttar till ny större lägenhet med utplats nu i september, men då jag vet att skötseln av djuren brister i denna familjen + att det skulle bli svårt för dem att bli av med alla 12 kattungarna så betstämde jag mig för att ta 2 av dem.
Iaf så åkte jag dit när ungarna var 6-7 veckor för att välja ut 2.
Jag bestämde mig för en grå hane ur ena kullen och en svart/vit hona ur andra kullen.
Dess värre var/ är mamman till honan halv vild, så ungefär en vecka efter att jag varit där så börjar hon dra med sin kull å gömma dem under golvet i en lada.
Familjen är så angelägen att bli av med dessa katter ja valt ut så då låser de in dem i en kanin bur för att de inte ska försvinna.
Så där sitter mina blivande 2 kattungar i en kanin bur & käkar mjukmat av äckligt billigt varumärke :eek: :mad:
När min syster berättar detta så bestämmer jag mig för att hämta hem katterna genast.
Så sagt & gjort mina kattungar fick flytta hem i från vid 8 veckors ålder, jag köpte mjölk ersättning & så småning om torr foder av bra kvalitet för kattungar!!

Gjorde jag fel??
Jag vet att det är jätte debatt om de här med att de ska vara hos sin mamma i minst 12 veckor just nu och naturligtvis tycker jag de är rätt, meeen när mina pissar ändå bara skulle sitta i en bur & vara dåliga i magen så måste de väl ändå vart mer rätt att hämta hem dem?!
Eller vad säger ni katt folk??

Ska till lägga att de inte verkar ha fått några men av det hittills, båda är pigga, glada & busiga, äter dricker & bajsar som de ska & är i fint hull.

Tycker du absolut inte gjorde fel.. Den nya lagen säger att man inte får lämna ut kattungar före 12 v ålder (vilket är en bra lag) men faktum är att förut var rekommendationerna, som för hundar, 8 v för att sedan ändras till 10 v och tillsist blivit lag på 12 v... När jag för många år sedan hade en okastrerad katt som hade ett antalkullar kattungar så lämnade vi alltid bort dom vid 8-9 veckor. kattungarna gick oftast till släckt och vänner där några av dom fortfarande bor vi har även kvar än hemma. Det är nu 11 årsedan och jag vet minst två som fortfarande lever och är vid god hälsa.
Så min uppfattning är att du inte behöver vara orolig för att dina kattungar kommer att lida av några fysiska problem heller ej allvarliga psykiska(det är juh svårt att säga som privatperson utan forskning hur det är med betändet till andra katter mm) problem på grund utav att dom lämnade mamman vid 8v istället för 12. I just ditt fall skulle jag nog säga att det skulle vara större risk för katternas hälsa att stanna kvar hos "uppfödaren".
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Tycker du absolut inte gjorde fel.. Den nya lagen säger att man inte får lämna ut kattungar före 12 v ålder (vilket är en bra lag) men faktum är att förut var rekommendationerna, som för hundar, 8 v för att sedan ändras till 10 v och tillsist blivit lag på 12 v... När jag för många år sedan hade en okastrerad katt som hade ett antalkullar kattungar så lämnade vi alltid bort dom vid 8-9 veckor. kattungarna gick oftast till släckt och vänner där några av dom fortfarande bor vi har även kvar än hemma. Det är nu 11 årsedan och jag vet minst två som fortfarande lever och är vid god hälsa.
Så min uppfattning är att du inte behöver vara orolig för att dina kattungar kommer att lida av några fysiska problem heller ej allvarliga psykiska(det är juh svårt att säga som privatperson utan forskning hur det är med betändet till andra katter mm) problem på grund utav att dom lämnade mamman vid 8v istället för 12. I just ditt fall skulle jag nog säga att det skulle vara större risk för katternas hälsa att stanna kvar hos "uppfödaren".

Man får ju i speciella fall ta dom tidigare, det står med i texten.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

*kl*

En kompis till min pojkvän var och titta på vår nya lägenhet och vår nya kisse idag. Han berättade att han och hans flickvän snart skulle hämta sin 8-veckors kattunge (bondkatt). Jag skrek rakt ut (:angel:) och förklarade snabbt att det är 12 veckor som gäller och att det är lag på det. Då rättade han sig lite snabbt; "-jo men 12 veckor var den nog, kanske...". :crazy:
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Men taskig uppfödning är definitivt ingen ursäkt för uppfödaren att lämna ut ungarna för tidigt.
Låter som ett anmälningsfall.
PL
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

knapplån

Rent hypotetiskt (fast sanning)

När vi fick våran katt för snart 3 år sedan så var ju rekommendationerna 12 veckor redan då. Anledningen till att vi fick honom var för att sambons syster hämtade honom på kvällen hos uppfödaren men ringde gråtandes i telefonen lite senare och sa att deras hund höll på att äta upp katten och att det inte fungerade. Jag var ju påläst och förutsatte att katten var 12 veckor, vi hade dessutom pratat om att skaffa katt till/efter julen men istället fick vi en katt i oktober och vi åkte upp och hämtade honom redan samma kväll.

Sakta men säkert kröp det fram att katten bara var 8 veckor (knappt t.o.m.) och vi hade då haft honom hemma hos oss i 3 dagar. Är skadan redan skedd då eller skulle man kunnat skickat tillbaka honom och sagt att vi hämtar honom om 4 veckor igen punkt? Förstår ni vad jag är ute efter?

Och ja jag kan med handen på hjärtat säga att min katt har "beteendestörningar" men inte på ett negativt sätt för han är världens goaste men inte tusan beter han sig som en katt ska heller.
 
Sv: Ett brott att ta kattungar för tidigt..

Skulle inte påstå att skadan är skedd. Hade du skickat tillbaka kattungen hade den haft mycket socialt kvar att lära av sin mor.
 

Liknande trådar

Katthälsa Long story short - en till katt planeras, antingen till våren eller tidigare om det "dyker upp nåt" så att säga. Och well, nu dök det...
Svar
19
· Visningar
4 220
Senast: gul_zebra
·
C
Övr. Katt Vi har gett en förvildad kattunge ett hem hos oss. Han är inte direkt förvildad nu längre utan väldigt social. Ingen vet exakt hur...
Svar
2
· Visningar
1 722
Senast: Sol
·
Övr. Katt Har skaffat min första katt, fick ta henne lite tidigare från mamman vid ca 10 veckors ålder, tyvärr! (orkar inte gå in på varför) nu är...
Svar
5
· Visningar
4 098
Övr. Katt http://www.sjv.se/download/18.1c72e95711857a2245380004576/2008-005.pdf8 Lite utdrag ur texten, fullständiga regler finns i länken...
Svar
2
· Visningar
2 670
Senast: Tviggy1081
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp