Ett ben längre hur gär ni med stiglädren?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare kbr
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 634
K

kbr

Hej Jag är en av dom som har ett ben längre. Hur ska man göra för att saden inte ska glida snett? Ska man ha ett stigläder längre och ett kortare?

Hur gör ni?
Eller vad har era tränare sakt?

Hoppas på svar

MVH Karin

Sv: Ett ben längre hur gär ni med stiglädren?

Jag tror att jag är så spänd i kroppen att mitt bäcken är lite snett.

För om jag rättar stiglädren ifrån sadeln istället för marken och sen hoppar av hästen så kan jag se att det ibland skiljer typ två hål från höger till vänster sida fast jag tyckte att det kändes jämt när jag satt på hästryggen.

Jag får alltid hålla på å meckla fram å tillbaka å ändra längden å snurra å ha mig, men efter att jag ridit en stund så slappnar jag av och blir "längre i benen" och kan då behöva ändra igen.

Jag har märkt klara skillnader när jag i perioder har gått hos massör/kiropraktor för då verkar jag bli rakare i höfterna o så där.

Tyvärr är det inget jag har råd med i dagsläget så jag får rida med olika långa läder tills vidare.. :)

Har själv olika långa underben och kör helt enkelt med olika långa läder ifall d går.. D skiljer nästaaan ett helt hål så ibland orkar jag inte snurra och hålla på när d inte finns halva hål utan då får dom va ojämna.. Dock sitter man ju betydligt bättre om stigläderna är jämna till benen på båda sidor!
Vad min tränare säger?? Ja hon har lika ojämna hon så.. *ler* Perfekt att rida efter henne! *ler*

Jag har i många år trott att jag var skapt med ett ben längre än det andra. Gick till en naprapat för min nacke och hon rättade till benet också. Det satt i ryggen och är förmodligen en rest från något fall när jag var barn. En väninna till mig gick också till en naprapat efter jag varit där och nu är hon också jämn. Vi hade båda ett hål längre på ena sidan.

Innan jag rättades till, red jag med olika långa läder så att det blev bekvämt.

Jag har gjort extra hål i ena lädret, eller så tar jag ur ena inlägget i stigbygeln.

hmm tål att tänkas på, undrar om inte mitt högra ben är längre än det andra.
När Jag rättar lädrena från marken så får Jag oftast länga det högra när Jag väl börjat rida.. får undersökas..

Jag hade gått till en duktig kiropraktiker och sett till att åtgärda problemet för hästens skull...
Jag har ett roterat bäcken och måste hålla efter det för att inte störa min häst..ser det lite som min plikt att göra det..är jag sned så blir hästen sned förr eller senare då den kompenserar din snedhet med sin egen kropp.(Kan blir massa problem i from av kotledsinflamtioner etc).
Visst kan du göra ett hål till på lädren men till vilken nytta egentligen?
Lycka till!!!

Gå regelbundet till en naprapat. Jag har samma problem själv. Läng def. inte lädren, det ger bara mer problem.

MVH Asmo

Frågan är om du har en anatomisk benlängdskillnad eller om du har en blockering i kroppen som gör att det verkar som om du har ett längre ben.

Osteopat eller Naprapat kan hjälpa dig!

Förutom alla bra svar du redan fått (jag har en felande höft -> snett bäcken och går också hos kiropraktor/massör då och då) så träna en hel del sitsträning och få någon som kollar om du sitter rakt över. Jag tror att väldigt många sitter snett, även om de inte är sneda i bäcken/höfter. Kanske beror det på att vi har en starkare sida. Förr satt jag snett till höger och efter att jag börjat tänka på det och korrigerat så satt jag plötsligt snett till vänster så nu har jag nog hamnat mitt i. Men om jag rider med någon annan så frågar jag alltid om de vill kolla att jag sitter rakt, på det sättet har jag alltid koll om jag är på väg åt något håll igen. En annan koll är just att lika långa läder plötsligt känns olika långa...

/Camilla

Camilla_H skrev:
Förutom alla bra svar du redan fått (jag har en felande höft -> snett bäcken och går också hos kiropraktor/massör då och då) så träna en hel del sitsträning och få någon som kollar om du sitter rakt över. Jag tror att väldigt många sitter snett, även om de inte är sneda i bäcken/höfter. Kanske beror det på att vi har en starkare sida. Förr satt jag snett till höger och efter att jag börjat tänka på det och korrigerat så satt jag plötsligt snett till vänster så nu har jag nog hamnat mitt i. Men om jag rider med någon annan så frågar jag alltid om de vill kolla att jag sitter rakt, på det sättet har jag alltid koll om jag är på väg åt något håll igen. En annan koll är just att lika långa läder plötsligt känns olika långa...

/Camilla
:bow:
Jag hade samma problem jag med. Och det var jag som satt snett. Efter det har jag alltid haft samma längd på lädren.
DEt är bra om man har någon som kan kolla om man sitter korrekt, har sett många sitta snett utan att vara medvetna om det.

Ha det ena stiglädret längre och försök be nån kolla när du rider då. Många som är sneda sitter snett i sadeln fast de korrigerar det med klossar/längre stigläder. Kolla också så att din häst inte har fått belastningsskador etc för att du suttit snett...

Tack för alla era svar.
Var med om en hästolycka när jag var tio år och har gått hus kiropraktor allt men dom har alldrig kunna hjälpa mig. Var huss en sjukgymnast för ca en månad sedan och jag frågade då om hon kunde kolla mina med och hon mätte och mätte hon var väldigt fundersam. Hon tog två mått med det ena vär mitt högra ben längre och med det andra måtet det vänstra hon fattade inget. Något mer som är konstigt enlig henna är att jag är rak i mitt bäcken och rak i axlarna men lite skoljos i ryggen. Hon fattade ingen och jag desto mindre. Ska nog försöka få hjälp igen men tills vidare ska jag nog försöka få årdning på sigbyglarna så att jag kan rida någulunda rakt.

Tack för era svar
MVH Karin

Jag har haft kraftig scolios, opererades 92 till viss del stelopererad. Så jag har alltid varit sned vilket gjort att jag även satt snett i sadeln. Men jag började sitta rätt när jag slutade ha olika längder på lädren. Visst det kändes konstigt ett tag i början men sedan kom jag rätt i sadeln och har inte haft problem sedan dess.

Kolla även så att det inte är hästen som är sné!
Så är var det i mitt fall, tränaren påpekade alltid när jag red förbi att lädrena var olika, fastän de var lika när jag satt upp..Hästen sköt mig åt sidan så jag hamnade snett för hon är sne..men nu kommer Equiterapeuten m jämna mellanrum o hon blir mer o mer jämn.

Mitt ena ben är nån knapp cm kortare. och jag har alltid samma längd ialla fall. känns som om det är det lättaste för hästen :smirk: ... Större problematik är det för ägaren vars ena ben skiljer 5(!)cm.. hon rider även hon med samma stigläderlängd. så det känns som om jag oxå måste göra det då, vill ju inte vara sämre :D

Pga av en skada är min hälsena lite kort plus en spänning ihälen. Det skiljer typ 2 hål på mina läder och jag tycker ändå att det längre lädret är kortare. Så länge man inte sitter snett så tror inte jag att det stör hästen.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
2 959
Senast: Badger
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att... 2
Svar
20
· Visningar
1 906
Senast: Oknytt
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 740
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka