Jag är ensambarn själv, och vill aldrig (och kan nog aldrig?) få egna barn, men vill ändå ge min bild.
Jag är ju som sagt ensambarn, till ett par äldre föräldrar som fick mig i 40 års åldern. De har inga barn från tidigare förhållanden. Pappa har ingen kontakt med sin släkt, och den del av mammas släkt som funnits/finns i Sverige (mormor/morfar, moster, 2 kusiner) har jag bara träffat ett par gånger/år, trots att vi alla bott inom 15 min radie från varandra. Så med de bakgrundsförutsättningarna:
Att vara ensambarn är långt ifrån en dans på rosor. Visst, det är ju "bra" på så sätt att man blivit totalt söndercurlad och bortskämd under hela uppväxten, samt att vi alltid haft det ekonomiskt väldigt gott ställt. Det har dock aldrig kunnat lindra den fruktansvärda ensamhet som alltid förföljt mig. Nu har visserligen "avståndet" mellan mig och mina föräldrar alltid varit stort, och det har aldrig funnits någon "mamma-dotter" eller "pappa-dotter" relation, utan mamma har varit väldigt manipulativ och överbeskyddande och pappa dök i princip upp som gubben i lådan när jag var 18, dessförinnan jobbade han hela veckorna och hade sina aktiviteter på helger och sket fullständigt i mig. Men ändå. Med tanke på all svår mobbning under grundskolan och framförallt under högstadiet, har jag varit extremt ensam. Jag har aldrig haft mycket ens "typ jämnåriga" att umgås med. De yngsta jag umgåtts med i stallen o.dyl. på fritiden har alltjämnt varit födda typ 87-94 och således inte varit särskilt "jämnåriga" de heller. Nu är ju som sagt min familj i allra högsta grad dysfunktionell, men ändå. Att vara ensambarn är enligt mig att vara ett ensamt barn. Jag anser också att min uppväxt i allra högsta grad bidragit till att jag inte tror på kärlek och tvåsamhet, och aldrig skulle kunna tänka mig att ens ha ett förhållande med någon. Tyvärr.
Sen har vi ju därtill hela den framtida biten med att jag endast lär ha 2 släktingar i livet när jag är 40 år gammal, och i värsta fall ännu tidigare än så. Inte ens om jag hade varit gravid nu hade det varit helt säkert att mina föräldrar sett mitt barn gå ut grundskolan liksom. Redan om ett par år går mina föräldrar i pension och jag lär väl få kämpa för deras rätt till vård och ålderdomshem redan när jag är 35 år typ.

Även om min familj är som den är, anser jag ändå att släkten och släktrelationer är viktiga, kanske för att det aldrig funkat i min släkt, vad vet jag? Jag anser ändå att barn har rätt till en släkt, och det skulle mina barn inte få (åtminstone inte på min sida), så det är faktiskt en av anledningarna till att jag inte vill ha barn.
Nu får givetvis alla göra som de vill, men även om jag hade velat och kunnat ha/få barn, hade jag aldrig bara skaffat ett, och öht inte skaffat barn, ens det sista, efter en 33-34 års ålder. Just för att barnen ska slippa ovanstående.