Samma här!
Tänk vad ofta man får höra att ensambarn är så bortskämda, knepiga och inte kan ta konflikter...
Tycker själv jag blivit en rätt ok människa

Jag har mkt empati, låter andra gå före mig, tycker om att rå om min familj... Jag är lugn, tålmodig och knappast bortskämd, uppvuxen med studerande föräldrar i förort...
Kanske då bortskämd med kärlek
Och min nioåring får ofta beröm för att hon är så snäll, empatisk, lyssnar... Inte ett dugg knepig
Hur man blir kan väl inte ha Så mkt med syskonen att göra, eller?
Det sista, om hur man blir inte kan ha så mycket med syskonen att göra, håller jag inte med om.
Jag har en lillebror och det skiljer några år på oss, närmare 4,5 år. Nu låter det som att jag skuldbelägger honom för något, men det är givetvis inte så jag menar... han har ADHD vilket ju kan yttra sig på många olika sätt. För honom har det varit en enorm hyperaktivitet, dåligt dålamod och samtidigt mycket omtänksam, tex kunde han aldrig vänta på sin tur, att jag blev avbruten mitt i en mening var alltså något jag fick räkna med och inget som skedde då och då. Det gick inte heller att få stopp på honom, han krävde sin uppmärkssamhet och gjorde sig sedd och hörd på alla möjliga sätt, och jag kände tillslut att det var meningslöst att försöka säga något. Mycket av saker jag vill säga är saker jag inte säger, just för att jag tänker att jag kommer bli avbruten av någon/något och sen inte få prata klart.
Det känns som att jag beskrev lite otydligt, så jag testar igen. Om vi är på väg in i en mataffär och jag berättar något, vad som hellst, och min bror ser en tiggare kan han säga "titta, en tiggare, mamma kan vi ge honom/henne pengar?" utan att ens ha en tanke på att jag pratade. Ofta blir det så att mamma/den vi är med tar upp det han pratar med och svarar på det, utan att ha en tanke på att be honom vänta (det sista är givetvis inget som är hans fel). Eller om vi sitter vid matbordet och jag berättar att jag fått ett visst betyg på en kurs/upprigt/prov och är nöjd med det skulle han kunna komma på att "idag i skolan slogs X och Y på fotbollsplanen och det var jättecoolt". Givetvis säger han även detta utan att ha ens ha en tanke på att jag pratade, och de andra (främst mamma och pappa) byter över till hans samtalsämne utan att tänka på om jag pratat klart.
Vi har även blivit väldigt olika behandlade av främst vänner och en viss mor/farförälder. Tex har det varit okej för honom att avbryta någon mitt i en mening, men de gånger jag råkat så har det inte varit okej och det har jag verkligen fått veta vid de enstaka tillfälena det hänt. Det har också varit okej för honom att bete sig mer "som han vill" och han har (nädstan) alltid slupput undan det som är tråkigt. Till exempel, det är tråkigt att packa en väska med idrottskläder till idrotten i skolan, så då har mamma/pappa gjort det medans jag förväntades ta det ansvaret själv. Eller, varannan dag skulle vi plocka ur diskmaskinen en gång/dag och om jag av någon anledning inte gjorde det fick jag veta att man gör sina sysslor så det var bara att göra direkt. Min bror däremot kunde säga "vet inte" på frågan om varför han inte plockat ur diskmaskinen och behövde heller inte göra det sedan, för mamma/pappa orkade inte tjata.
Eftersom jag var den som blev tillsagd hela tiden var det aldrig riktigt klart för mig vad som var okej och inte, när en sak var okej för honom men inte för mig. Men även att jag alltid kännt mig skyldig och inte vågat säga till om jag inte ville göra en sak, till exempel om någon frågade mig "vill du hjälpa till med matlagningen?" så vågade jag inte säga nej fastän jag inte ville för "tänk om någon blir arg" (givetvis var det i åldern innan det sågs som självklart att man ska hjälpa till).
Men, jag tycker det är jättekul att ha ett syskon nu när vi båda är lite äldre och det går att diskutera saker på ett annat sätt. Det finns liksom ett syskonband av både kärlek och hat mellan oss, som är starkt. Jag tycker syskon är en bra grej men som många redan sagt, tror jag inte att syskon är nödvändigt för att bli en "bra" person. Jag känner flera personer som är ensambarn och som verkligen är bra personer!