Ett åriga hästar på visning .

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Thindra
  • Startdatum Startdatum
T

Thindra

Måste man ha träns på sin unghäst om han är en ettårig hingst, när han ska visas? Vad katten trycker man i dem för bett då? Det känns inte roligt att sätta ett bett i munnen de är ju så små :cry: . Vad finns det för bett som tar minimalt med plats?

Tack ! Något tips på bra bett att använda? Måste man ha tyglar på tränset, eller är det att rekomendera? Funderade på om det fanns något snällare sett att leda på, utan att ta kontakt med bettet i munnen?

Tränsbett! Det är ju bara ettåringar när de blir äldre kan man ju ha sk häskobett (som är odelade). Jag brukar ha ett tunnare kedjegrimskaft på min hingst. :)

Okej, så du struntar i tyglarna och sätter kedjan i bettet? Får man ha spö med sig in i visningsringen?

Precis, har kedjan genom vänstra bettringen och knäpper den i den högra. Man kan ju ha delta eller liknande om det fungerar bättre. Spö får man ha. På shettisutställningar är det valfri längd på spöet, vet inte hur det är med andra raser.

tänk bara på att du inte stoppar in ett för tjockt bett i munnen på den lilla, vet ej vad det är för ras som du ska visa men det fins ju små bra bett ända ner till 8,5 cm i allfall tom i 3 delat bett .

Precis vad jag tänker på! Han är ju bara en bebis, jätteliten. Född i Juni förra året. Han är en Welsh Cob. Jag tycker att det känns hemskt att stoppa ett bett i munnen när de är så små :cry: .

ibland kan man faktiskt slippa visa med träns har själv gjort det en gång med min welsh, jag ringde och kollade om det var okey med de och då var de det, men jag visade han med träns också som åring och då hade jag ett litet bett 8,5 som inte var för tjockt och jag vande han med det först att han hade det på sig i boxen osv osv

Jag tycker att det är bra att även 1-års hingstar ska visas i träns. Jag har sett & själv visat 1-års hingstar som har blivit som förbytta då de kommit på utsällning. Hästar som hemma är som lamm har plötsligt kommit på att de är hingstar - då är man tacksam att han har bett i munnen på dem. Med en welsh cob i grimma har du inte mycket att sätta emot om hingsten i honom kommer fram. Att även 1-års hingstar ska visas i grimma har naturligtvis med din & andras säkerhet att göra.

Jag förstår absolut anledningen till att man visar hingstar i träns. Även anledningen till att man ska ha hjälm på sig när man visar. Men du vet hur blödig man är med sin egna lilla häst :cry: . Han är ju bara en bebis :love: nu, men det är nog anorlunda i sommar :crazy: .

Tråden är lite tillför att få tips på bra träns och bett som passar deras små munnar och huvuden.

men coben har ju inte så små huvud som welshen eller mountarna har jag använder shettis träns till mina welshar *S*

Små träns, storlek shetland alt. ponny, brukar kunna gå att hitta på rea. Jag har använt ett smalt vanligt tränsbett (finns från 8,5 cm tror jag). Sedan är det bara att träna, led i grimma med tränset på till att börja med, de brukar vänja sig ganska fort & tycker t o m att det är ganska trevligt att ha något i munnen att tugga på.

Lycka till! :)

Jag fick lov visa mitt ettårsto med träns. Det är nog den lokala avelsföreningen som bestämmer.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Western Går det ens? Finns ju ridskolor här men ingen westernridskola. Finns en klubb (som jag känner till alla fall) i hela länet som tar ut...
Svar
9
· Visningar
493
Senast: Mirre
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 169
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 246
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar