Sv: Etrusco och Cathageno.
Jag spekulerade i hur man kan ha resonerat, inte i vad jag tycker är rätt. Vilket är två olika saker: Hur kan man tycka så? eller Hur borde det vara?
Jo, när det kommer till kritan är det dressyr och hopp BLUPen de går efter.
Akribori fick obegripligt inte V förra året, och man blev ju inte förvånad att han såldes med det svaga avelsresultatet (helt rätt tänkt av Flyinge tycker jag). När han i nästa BLUP har 100 i dressyr och 104 i hoppning (ännu sämre mao), när kravet är 110 i specialgrenen och inte sätts på V så börjar man ju undra.
En skarpsynt reporter i Tidningen Ridsport gjorde samma iakttagelse förra året och jämförde med likaledes exporterade Emmerton som gjort väl ifrån sig såväl avkomme som prestationsmässigt. Så att Marwin har 104 i dressyr och 112 i hoppning, måste ju ses som ett smärre mysterium i jämförelse.
Nu råkar jag inte tycka att A är högintressant härstamningsmässigt för dressyr. Inte om man tittar på en hingst som har presterat till svår, har ett dressyrindex i 125 och har W-linjen i kombination med fullblod, har V. Det är Weltman jag tänker på. Vad skall man tro?
Jag tyker det är orättvist och en spark i ansiktet på alla hingsthållare som sliter och matchar sina hingstar till ett bra BLUP, och som trots det har sin hingst på V eller lägre?
Jag tycker det är orättvist, men har inga aversioner mot Akribori som så. Jag tycker det är en jättesnygg häst, men ser honom inte som någon som har har fört aveln framåt vilket ju är ASVHs avelsmål?
Akribori kommer på 34e plats vad gäller typindex, så jag tycker inte det är något argument. Många bra hingstar som ligger högre, även hopphingstar.
Vad gäller 88an så är jag väldigt förtjust i xx, men om man läser reglementet så talar ju den sitt tydliga språk och vill man ha förädlare har ju tex Flyinge 2 internationella förärvare i Alligatorn och Jaggen som har högt xx inslag, som jag tror mer på än 88an. Tack Quite Easy för att vi fick hit dem genom bytet!
mvh
Jag spekulerade i hur man kan ha resonerat, inte i vad jag tycker är rätt. Vilket är två olika saker: Hur kan man tycka så? eller Hur borde det vara?