Etrusco och Cathageno.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ghosttown
  • Startdatum Startdatum
Sv: Etrusco och Cathageno.

Tackar för nyheterna:)

Tycker att det är bra att de byter ut hingstarna och tar in nytt blod. Visst är det kul när de lyckas att få till det med dom riktiga avelsmatadorerna som Robin Z, Cardento och QE. Men det gör att vi i ett så litet land får en alldeles homogen stambas på våra hästar.

Angående Cathageno hade han hög dräktighet sina första säsonger, vill minnas att han hade högst procent dräktigt av alla på Flyinge det året jag betäckte med honom, så det låter konstigt.

Det kan inte vara så att alla 08-orna inte är reggade?

Kanske, men det verkar också som att dräktigheten har varierat över åren, och varit betydligt sämre på TAI (inte så konstigt, förståss).

Ett bra val av Flyinge tycker jag, om de bara kunde göra sig av med Ronaldinho också så de får mer plats för intressanta hingstar

"Ronald" tycker jag själv är en oerhört intressant ersättare till RobinZ, med tanke på hans härstamning och hans mamma stam! Tycker absolut INTE att han skall sorteras ut ännu! Han är nu satt i Peters stall för utb och träning och då kan mkt hända... det har vi ju sett förr med andra hingstar. Om han bara får vara frisk och fräsch så är han ett "oskrivet" kort för framtiden...:)

Etruscos avkommor, kommer fram mer och mer... Tror att dom är bättre än vad många stoägare trott!? Men tyvärr blev han för lite använd i Sverige och intresset var för lite att använda honom, trots sin fina stam.

Cathagenos avkommor bör väl vara 4 år i år?Skall bli roligt att se vad han lämnar? Han var lite för försiktig och feg i hoppningen tycker jag själv spontant...Passar bättre som dressyrhäst, :p Men superstam har han, för hoppning!

Men Iowa, hann han var här 1 säsong ens? Eller är jag ute och cyklar
Synd att Etrusco försvinner också. Har sett rätt så fina hästar efter honom, även om han kanske inte är någon "megastar" själv.

Iowa, var säsongen 2008 på Flyinge, jag vet inte hur säsongen ser ut för 2009, tror inte att han hade supermånga ston förra året. Etrusco tror jag är missräknad i aveln...Dvs, JAG tror att han lämnar bättre avkommor än vad stoägarna trott:), Men nu är det för sent att ångra sig... Sålde mitt Etrusco stofäöl vid 3 mån ålder och önskar den nya uppfödaren alla framgångar i världen!!!

(hoppas att jag kan köpa tillbaka stostammen senare)

Tre ston hade Iowa förra året. Nån som vet varför, han har ju jättefin stam som det inte finns så många representanter för i svensk avel, plus egna resultat och skyhögt blup?

Kanske är en hingst som många hunnit glömma bort pga att det är ett tag sedan han tävlat?

Samt det är en ganska liten hingst och många idag är väldigt rädda för att avla fram små hästar eftersom det i många år ansetts som svårsålt innan dom bevisat att mankhöjden inte alltid avgör hästens kapacitet/vilja och förmåga att övervinna stora hinder felfritt:)

Hur många avkommor har han totalt? Några som presterat bra via tester och tävlingar?

Hade för mig också att jag hört om hans storlek, men han tycks faktiskt inte alls lämna litet. Mankhöjdsblup ligger på 0,1, så uppenbarligen blir de precis genomsnittligt stora, hans avkommor. Men folk ser väl kanske till hans egen storlek och utgår från den, och inte vad han lämnat.

Han har 50 avkommor registrerade i Sverige. De bästa tävlingshästarna verkar vara It's Kentucky (men där har du ett dundermöderne också, Quito de Baussy-Laudanum xx), sen har du Miowa W (Msv H), Ian (Msv H) och Claudia K (Msv H). Men de allra flesta avkommorna är unga, födda 2000 och senare, så det är väl inte orimligt att tro att det kommer komma mer resultat.

Flyinge borde marknadsföra sina hingstar bättre. Ta tex Lovson, det fanns bara 2 bilder på honom och lite text. Det tycker jag är för lite info om en hingst om man inte har möjlighet att åka och titta på den IRL.
Kunde man inte ha gjort en video på hingsten, lös, ledd eller vad som helst, vore bättre än inget. Så fick han bara 8 ston med.

Av de Robin avkommor jag sett är Ronaldinho helt klart en av de tråkigare, ingen WOW-faktor alls. Finns betydligt mer karismatiska hingstar än honom att använda.
Stammen är helt klart intressant men nån kanon hingst är han inte i mina ögon, han fick rakt igenom ganska låga poäng på bruks, (bortsett från hoppningen) inga super resultat från tävlingsbanan heller men han har heller inte tävlat mycket, kanske blir mer nu om PE ska ha honom?

ang Iowa så hade han väl ruskigt dålig kvalité? Eller var det bara ett illa sinnat rykte? Har hör det från flera orelaterade håll.. Synd annars då storleken hade passat min ena höna rätt bra.

Ang Etrusco så tror jag samma åkomma drabbade honom som Qalle och Ronaldinho med flera, pappa finns tillgänglig.

Jag är dessutom sådan att måste jag välja mellan pappan eller oprövad son för samma pengar så väljer jag pappan då det blir ett säkrare kort för pengarna.
Något som Svenska hingsthållare helt missat är att belöna de stoägare som väljer en ung oprövad hingst. Jag hade gladeligen använt de nygodkända men när jag kan betäcka med en ELIT hingst som är känd utanför Sveriges gränser för samma pengar eller mindre så är det vansinne att betäcka med en ny dyr.

O skulle nu Etrusco visa sig vara super så finnd det ju fryst... Och det skulle väl visas en son till han på bp i år?

Escudo söner så som Embassy o El Bundy används väl ganska mkt i tyskland? Har inga siffror men man ser dom så pass mkt att det borde vara så!
Embassy har tex 5 hästar med i nästa auktion i Verden såg jag, o Royne har ju 2 e Embassy, har bara sett Edgar men den gillar jag skarpt!
Nu kan jag inte jämnföra mödrenet på Etrusco o de två ovanstående (sammy Jo är ju bevisligen ett oppensto!!), men i hannover verkar Escudos söner ganska uppskattade också?

Nu kommer jag inte ihåg namnet på stoet men Iowa har ju även lämnat ett sto som Eric VD Vleuten hade bra resultat int. med, Owendel ??

Isf tycker jag Ronaldinho är mer intressant än Callahan !!!
Spec. med det mödrenet, fast då hade jag ocks valt Optic före storebror :)

Är du anställd av Flyinge som "informatör"?

ja vem är inte det :) Verkar som du vet allt före alla andra, var därför jag undrade

Hade du gått in på "Vart tog hingsten vägen?" under "Avel&Sport" på Flyinges hemsida (vilket troligen TS gjorde) hade du också vetat en del av det SeagirlM informerat om....:)
SeagirlM bor väl i närheten av Flyinge, vilket underlättar...

Senast ändrad:

Tack men jag har också läst på den sidan. Menar bara att information liknande denna knappast går att läsa där....

"Han är opererad för en birkelandsfraktur i en kota som han haft redan som unghäst och hemma hos sina ägare under konvalecenstiden och igångsättning.

Allt har gått bra och han är nog igång till sen vår igen."

"Etrusco och Cathageno står på Försäljning hos Paul Shockemöhle, Easy Boy såldes dit och är sedan såld vidare till Polen på PSI-auktionen. Flyinge Qalle är såld till Finland och kastreras innan leverans"

Men det är ju bra att ngn ger oss de allra senaste nyheterna :)

Nej precis. Och i detta fallet tycker iaf jag att Qalle är ett riktigt bottennapp om man jämför med QE själv.

Jag är iaf glatt överraskad över min Qalle avkomma än sålänge :) Ser riktigt trevlig ut!
Kan bara tala utifrån min avkomma, men där har han bara nedärvt positivt!

inte ett dugg, varför skulle jag ha det?

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 079
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 807
Senast: Puffindog
·
Hemmet Våra gamla fönsterlås börjar ge upp och brista. De är av modell 280, är vad jag har lyckats klura ut (det är i alla fall samma modell)...
Svar
9
· Visningar
394
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
696
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka