Etrusco och Cathageno.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ghosttown
  • Startdatum Startdatum
Sv: Etrusco och Cathageno.

"Han är opererad för en birkelandsfraktur i en kota som han haft redan som unghäst och hemma hos sina ägare under konvalecenstiden och igångsättning.

Allt har gått bra och han är nog igång till sen vår igen."

hittar inte denna text någonstans, vem pratas det om :) ??

Camiell Flamingo Z

Knappast information som "vem som helst" skulle sitta inne med. Tror inte det har framgått i media i alla fall.

Hei,back off :devil:
Sluta provocera innan moderatorn raderar tråden och som ny här (eller med nytt nick av en eller annan anledning)
kanske du bör vara lite mer ödmjuk,vi andra gillar den info bla seagirlM kan bidra med :bow:

oj oj, här törs man ju inte stanna. Och inte fick man ngn klarhet heller men jag har mina misstankar.....

Tror jag vandrar vidare i cyberspace - Bye bye :)

Delvis *KL*
Om Camiell har det stått om någonstans vill jag mena? I Tidningen?
Och Easy Boys försäljning till PS har ju stått på många ställen, även att han gick till Polen för 120 000 euro.

Bor man i närheten eller har bekanta som jobbar eller utbildar sig där så brukar man veta, utan att veta hur! ;)
Eller om man ringer Flyinge i annat ärende, det är ju inga statshemligheter.

Att något var på g var ju inte svårt att lista ut. Heimdal vill säkert luska rätt på några riktiga godbitar åt oss när han nu har tillträtt sin tjänst. Så det är kanske inte märkligt att det görs plats för dessa.
Qalle hade jag ingen aning om, men kan förstå att han inte tilltalar lika många nu som innan, eftersom han grovnade i ganska rejält.

Iowa fick väl ett rykte på sig att lämna skarpt vill jag minnas, trots att avkommorna knappt hade hunnit komma ut. Det kanske från den stofamilj han tillhör, uppskattad utomlands och lämnar sporthästar. Utmärkande är snygga hästar, inte helt blyga i skötseln, men hjältar under arbete och tävling. Familjen producerar svårklasshästar på löpande band. Iowa har ju lyckats bli godkänd i bla SF och det är ju inte illa i sig.
Owendel, dottern som vd Vleuten tävlar, vann ju sportchampionatet för ett antal år sedan. Trevlig pålla minns jag!

Santa Cruz kommer nog avföras helt snart med, eller vad tror ni?
Skall bli intressant att se om Heimdal kommer fördjupa samarbetet med VDL eller om han kommer plocka upp nya samarbetspartners? Ännu mer mot PS-hållet kanske?

På tal om ingenting annat.
Jag har tillhört skaran som tyckt det vara ytterst irritersamt att Akribori fick behålla sitt AB förra året liksom Emmerton (som ju hade bra BLUP).
Kollade nu och om jag inte läste fel ligger nu Akribori på 100 resp 104 (Emmerton 107/140). Förra året hade Akribori, var det 104/107 eller något i den stilen? Nu har det ju gått åt helt fel håll igen.
Undras när han skall komma på V? Har han inte blivit kastrerad så borde han väl få ändrad bokstav? Och det förefaller ju inte otroligt att det finns fryst på honom heller? Då bör han ju sänkas?
Men å andra sidan borde han ju då varit med på listan som kom innan jul?
Marwin tex, åkte ju ned på sina 106/112 (i år) så det rimmar ju illa?
Kan någon förklara logiken där?
Fast å andra sidan hur skall man då resonera kring 88:ans A? Med sina 99/65?
Jaja, inte lätt att förstå det som står skrivet.
Saxat från hingstreglementet:
Förlängt AB tilldelas de hingstar som ännu inte har tillräcklig
avkommeinformation för en höjd avelsvärdeklass, men där resultaten ser lovande ut med ett riktmärke för BLUP-index lägst 110 i hoppning eller dressyr, eller de hingstar som meriterat sig själva i tävling och med anledning av detta inte har tillräcklig mängd avkommeinformation.
A-bokstaven har ju ännu mer skärpta krav.

Därmed var det natta! Reserverar mig mot felläsningar på BLUPen pga den sena timmen.
mvh

B]

På tal om ingenting annat.
Jag har tillhört skaran som tyckt det vara ytterst irritersamt att Akribori fick behålla sitt AB förra året liksom Emmerton (som ju hade bra BLUP).
Kollade nu och om jag inte läste fel ligger nu Akribori på 100 resp 104 (Emmerton 107/140). Förra året hade Akribori, var det 104/107 eller något i den stilen? Nu har det ju gått åt helt fel håll igen.
Undras när han skall komma på V? Har han inte blivit kastrerad så borde han väl få ändrad bokstav? Och det förefaller ju inte otroligt att det finns fryst på honom heller? Då bör han ju sänkas?

A-bokstaven har ju ännu mer skärpta krav.

Därmed var det natta! Reserverar mig mot felläsningar på BLUPen pga den sena timmen.
mvh

Jag antar att jag missuppfattar dig, men jag läser det som att du är irriterad över att Emmerton fick behålla sitt AB. Stämmer det?

Det finns väl betydligt fler här inne som pratar vitt och brett om vissa hingstar och vet en del info, så som SeaGirlM gör med Flyinge, utan att det tjafsas om det.

Alla har sina favorit hingstar som man gärna pratar "upp" sen kan det ju vara så att man har någon koppling till ett visst hingststuteri, känner ägarna eller har jobbat där etc och då känner både hästar och personal bättre och därför vet saker före andra.
Nu säger jag inte att det är så just i SeaGirlMs fall utan det är mer en reflektion.

Att Camiell var opererad stod att läsa i Tidningen Ridsport efter Flyinge GP då Jens F vann och Peter E kom 2:a med Jaguar. Stod att Camiell var på väg tillbaka efter operation av lös benbit! Vad gäller Santa Cruz så har jag för mig att han drabbades av transportsjuka hösten 2007! Kanske inte återstäld?

Hei,back off :devil:
Sluta provocera innan moderatorn raderar tråden och som ny här (eller med nytt nick av en eller annan anledning)
kanske du bör vara lite mer ödmjuk,vi andra gillar den info bla seagirlM kan bidra med :bow:

Hörnu, lite högre i tak än så har vi väl här på forumet?:laugh: Du får avel att låta som rena åsiktsdiktaturen, det intrycket vill åtminstone inte jag ge nya användare!

Självklart måste man få fråga vad man vill, och man måste självklart inte vara gammal användare för att få fråga heller! :bump:

Blup i hopp och dressyr är väl inte det enda de går efter?

Om jag får gissa (OBS! Ren spekulation!) så skulle förklaringarna kunna se ut nånting så här:

Akribori har svaga blup, men intressant blod bakom. Blup för typen är lite högre, 118, och det är väl just som typförbättrare man rekommenderar honom. Dessutom säger man ju att just typen behöver förbättras hos SWB, så då kanske man ser en nytta med en sån hingst.

Marwin har faktiskt sämre blup än Akribori, för hans bästa värde är hoppningen med 112. Sen ligger dressyren och typen på 106, alla andra värden är negativa. Akribori har inte lika många negativa värden. Han har också mindre aktuell stam.

Eighty Eight Keys är ju fullblod, och de har alltid lite sämre blup. Men man vill ju ändå ha fullblod i aveln, framförallt som vi har lite för grova och omoderna hästar överlag. Många (de flesta?) av hans mest framgångsrika avkommor tävlar dessutom fälttävlan, som inte räknas med i blupen. Så för honom ska man nog verkligen ta blup-värdena med ett par nävar salt, eftersom flera systemfel i blupen bidrar till att göra den lägre.

Nej nej, det var missuppfattning!
Klart Emmerton ska ha sitt AB med bra avkommor och egna prestationer!
=)
mvh

Ok, tänkte väl det. Tycker du brukar ha bra åsikter och detta lät ju helgalet ;)!

Jo, när det kommer till kritan är det dressyr och hopp BLUPen de går efter.
Akribori fick obegripligt inte V förra året, och man blev ju inte förvånad att han såldes med det svaga avelsresultatet (helt rätt tänkt av Flyinge tycker jag). När han i nästa BLUP har 100 i dressyr och 104 i hoppning (ännu sämre mao), när kravet är 110 i specialgrenen och inte sätts på V så börjar man ju undra.
En skarpsynt reporter i Tidningen Ridsport gjorde samma iakttagelse förra året och jämförde med likaledes exporterade Emmerton som gjort väl ifrån sig såväl avkomme som prestationsmässigt. Så att Marwin har 104 i dressyr och 112 i hoppning, måste ju ses som ett smärre mysterium i jämförelse.
Nu råkar jag inte tycka att A är högintressant härstamningsmässigt för dressyr. Inte om man tittar på en hingst som har presterat till svår, har ett dressyrindex i 125 och har W-linjen i kombination med fullblod, har V. Det är Weltman jag tänker på. Vad skall man tro?
Jag tyker det är orättvist och en spark i ansiktet på alla hingsthållare som sliter och matchar sina hingstar till ett bra BLUP, och som trots det har sin hingst på V eller lägre?
Jag tycker det är orättvist, men har inga aversioner mot Akribori som så. Jag tycker det är en jättesnygg häst, men ser honom inte som någon som har har fört aveln framåt vilket ju är ASVHs avelsmål?
Akribori kommer på 34e plats vad gäller typindex, så jag tycker inte det är något argument. Många bra hingstar som ligger högre, även hopphingstar.

Vad gäller 88an så är jag väldigt förtjust i xx, men om man läser reglementet så talar ju den sitt tydliga språk och vill man ha förädlare har ju tex Flyinge 2 internationella förärvare i Alligatorn och Jaggen som har högt xx inslag, som jag tror mer på än 88an. Tack Quite Easy för att vi fick hit dem genom bytet! :D
mvh

Och vill gärna tillägga att jag inte är ute efter att chikanera Akribori eller irritera de som har fina Akriboriavkommor i stallen, utan belysa att logiken mellan reglementet och hingstarnas resultat inte alltid är helt solklar.
Har ingen koppling eller något emot någon av hingstarna jag nämnt.
Och de är inte mina favoriter heller. ;)
Eller, jo jag gillar Emmertons avkommor och hans fina härstamning på såväl hingst som stolinje.
BLUP är inte allt men ett gott verktyg att se tendenser på. Då skall det även användas?

mvh

Och vill gärna tillägga att jag inte är ute efter att chikanera Akribori eller irritera de som har fina Akriboriavkommor i stallen, utan belysa att logiken mellan reglementet och hingstarnas resultat inte alltid är helt solklar.
Har ingen koppling eller något emot någon av hingstarna jag nämnt.
Och de är inte mina favoriter heller. ;)
Eller, jo jag gillar Emmertons avkommor och hans fina härstamning på såväl hingst som stolinje.
BLUP är inte allt men ett gott verktyg att se tendenser på. Då skall det även användas?

mvh
Du borde bli journalist! :bow: Gör en artikel av detta så ska jag publicera det, någon "annanstans"! :-)

"Ronald" tycker jag själv är en oerhört intressant ersättare till RobinZ, med tanke på hans härstamning och hans mamma stam! Tycker absolut INTE att han skall sorteras ut ännu! Han är nu satt i Peters stall för utb och träning och då kan mkt hända... det har vi ju sett förr med andra hingstar. Om han bara får vara frisk och fräsch så är han ett "oskrivet" kort för framtiden...:)

Jag håller med dig till 100 % Jag är helt övertygad om att när han vuxit färdigt och lärt sig "hantera" sin stora kropp - så har vi en riktigt bra efterträdare i honom.

Självklart ska han vara kvar!

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 079
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 807
Senast: Puffindog
·
Hemmet Våra gamla fönsterlås börjar ge upp och brista. De är av modell 280, är vad jag har lyckats klura ut (det är i alla fall samma modell)...
Svar
9
· Visningar
394
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
696
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka