Etrusco och Cathageno.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ghosttown
  • Startdatum Startdatum
G

Ghosttown

Såg på Flyinges hemsida att Etrusco och Cathageno finns i Tyskland på reexport, vad betyder det? Är dom till salu eller är det något annat?:confused:

Sv: Etrusco och Cathageno.

Någon som vet vad anledningen till att man släppt dessa är?
Etrusco var det väl tal om förra året också att han först inte ens skulle lösa licens?

Deras hingstsidor ligger nere just nu, men läste att Iowa har gått tillbaka till ägaren, så även Lovson o Roven, o så Easy Boy som är såld då.
Mkt hopphingstar som är borta!

Har dom några nya på g till bruks iår?

De står stilla i huvudet just nu, men vilka hopphingstar hade dom mer förra året?
Balougraf, Callahan, Careful, Optic, Ronaldhinio...??

vart hamnar dom då? går dom tillbaka till "ägarna", uppfödarna eller hamnar dom hos tävlingsryttare som ska sälja dom vidare via kontakter?

Fyller på med Alligatorn, JM, Laptop, Niveau, Qalle, QE och Robin..

Någon som vet vad anledningen till att man släppt dessa är?

Flyinge måste ju gå runt, så min gissning är helt enkelt att de haft för få ston. Gissar att det är samma anledning till varför Easy Boy såldes.

Ingen av de hingstar dom släppt har ju fått så mycket ston så jag förstår dom, bättre att försöka hitta nåt nytt spännande som kan få fler ston.
Sen har ju även Robin försvunnit från hingst programmet på sätt och vis, en mindre semin hingst iaf.

Men dom hade väl ett par unghästar som skulle gå bruks i år?

Hade inte Wests köpt in en ny hingst också? En lite äldre? Var det den Nintender eller Quintender kanske? Minns inte riktigt men de har ju haft ett par hingstar hos Flyinge förra året så den kanske också ska finnas i programmet?

Det är ju olika från fall till fall, termen reexporterad innebär bara att de har åkt tillbaka till där de kom ifrån, inga mer specifika destinationer än så. Hur det är med Etrusco och Cathageno har jag ingen koll på, men det finns kanske någon annan här inne som vet var de tog vägen när de kom tillbaka till Tyskland.

åh va dum jag är, självklart! får skylla på att jag haft "ledigt" från allt idag o är inställd på "off mode" ;)

Blir snart fam West som ska sponsra hela flyinges hingstprogram om dom ställer dit alla sina ;) Dom har ju även Romo (e. Carthago va?) o en 6-årig Indoctro hingst (Valentino?) som inte är gk. i Sverige men i andra förbund sant A-dur är väl fortf. i livet? o så Balougraf, Optic o Careful såklart!
O Nintender, senaste inköpet!

Någon som vet vad dom har för hingstar på g ??
Tycker det är synd att dom kastrera Wishful, gillade den när jag såg den på breeders! Men fanns säkert en anledning till det beslutet också...

Careful och Optic som ägs av Westlife AB gick genom Flyinge -08. Dom har ytterligare 1 el 2 som skall gå bruksprov-09 via Flyinges program. Careful har varit i Tullstorps program tidigare.

Etrusco och Cathageno står på Försäljning hos Paul Shockemöhle, Easy Boy såldes dit och är sedan såld vidare till Polen på PSI-auktionen. Flyinge Qalle är såld till Finland och kastreras innan leverans.

Flyinge måste sälja hingstarna som inte får tillräckligt många ston och försöka hitta andra hingstar som är attraktiva för stoägarna. Det kostar oerhört mkt att marknadsföra och distribuera en hingst och har den inte tillräckligt många ston så är det en "minus" hingst i Ekonomin.

Wishful kastrerades pga av att hans exteriör inte är tillräckligt bra som hingst.
men han kommer nog att bli en toppen bra sporthäst i stället.

Men Flyinge håller på att kolla ute i Europa efter nya hopp och dressyr hingstar inför programmet -09, så vi håller tummarna för att dom lyckas hitta/köpa eller leasa några toppen hingstar.

QUOTE] Varför ska han kastreras? Ska han bara tävlas? Då får man hoppas på att det kommer någon fin Quite Easy-son till bruksprovet.
[/QUOTE]

Antar att dom enbart vill använda honom till tävling. Han har ju inte haft så mkt ston i Sverige. Ofta blir det ju så när "pappan" fortfarande är tillgänglig för avel, att många fortsätter att använda honom ist för sönerna och tänker inte på avelsframsteget det innebär att använda sönerna ist.

Ofta blir det ju så när "pappan" fortfarande är tillgänglig för avel, att många fortsätter att använda honom ist för sönerna och tänker inte på avelsframsteget det innebär att använda sönerna ist.
Det är kanske inte alltid ett avelsframsteg att använda sonen i stället, det är ju rätt vanligt att man inte håller med om att sonen är bättre än sin pappa...

Det är kanske inte alltid ett avelsframsteg att använda sonen i stället, det är ju rätt vanligt att man inte håller med om att sonen är bättre än sin pappa...

Ja, så är det ju! Det är väl det som är spännande med avel? Man betäcker med det man tror skall passa bäst...Eller det som passar plånboken eller närheten till hingsten...

*KL*
Men Iowa, hann han var här 1 säsong ens? Eller är jag ute och cyklar :confused:
Synd att Etrusco försvinner också. Har sett rätt så fina hästar efter honom, även om han kanske inte är någon "megastar" själv.

Senast ändrad av en moderator:

Nej precis. Och i detta fallet tycker iaf jag att Qalle är ett riktigt bottennapp om man jämför med QE själv.

Nej precis. Och i detta fallet tycker iaf jag att Qalle är ett riktigt bottennapp om man jämför med QE själv.

Instämmer! :bow:
Ett bra val av Flyinge tycker jag, om de bara kunde göra sig av med Ronaldinho också så de får mer plats för intressanta hingstar ;)

Ang Etrusco så finns ju han faktiskt på fryst, men även där är ju pappan tillgänglig och betydligt mer intressant!

Cathageno har ju inte så roliga dräktighetssiffror, 47 betäckta ston 2007 och 7 födda föl 2008, det kanske också har spelat in?

Etrusco har en liknande utveckling: 13 betäckta ston 2007, 2 födda föl 2008. 1 betäckt sto 2008. Ärligt talat, jag förstår verkligen att han inte kommer vara kvar.

Qalle har också gått från 65 ston 2007 till 31 ston 2008.

Jag tror de helt enkelt blivit snabbare med att plocka bort hingstar när de inte är efterfrågade längre.

Angående Cathageno hade han hög dräktighet sina första säsonger, vill minnas att han hade högst procent dräktigt av alla på Flyinge det året jag betäckte med honom, så det låter konstigt.

Det kan inte vara så att alla 08-orna inte är reggade?

Angående hans avkommor i Sverige så är väl de äldsta födda -05, så de är ju fortfarande rätt unga. Några har väl gått hyffsat på 3-års, annars verkar det mest utmärkande vara ett topptemperament.

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 079
Senast: Piaff
·
Övr. Katt Fick lite inspiration från hund och tänkte skapa en liknande tråd på katt. Här diskuteras allt som har med oseriös avel och konstiga...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 807
Senast: Puffindog
·
Hemmet Våra gamla fönsterlås börjar ge upp och brista. De är av modell 280, är vad jag har lyckats klura ut (det är i alla fall samma modell)...
Svar
9
· Visningar
394
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
696
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka