R
Raderad medlem 6459
äsch, för OT.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Idag blev jag lite ställd då det var en som frågade vad för regler jag ville ha i ett förhållande. Jag kunde inte komma på någonting på plats utan blev väldigt osäker. Det första som poppade upp var "inte vänsterprassla", men tyckte det var rätt givet om man inte är swingers. Sen tog det stopp.
Nu i efterhand kommer jag på att jag inte skulle vilja att ett nytt förhållande skulle vara likt mitt gamla, men det är ju inte "regler" i sig, utan mer hur man önskar det skulle vara.
Så nu försöker jag få lite klarhet i det hela och undrar vad ni har för regler i era förhållanden och vad som anses vara bas-regler som alla bör följa osv?
Hur har ni gjort för att komma fram till reglerna.
Nu så här i efterhand känns det som om man inte kan vara en och komma på dessa regler utan båda parter måste vara med eller tänker jag heltokigt?
Det första som poppade upp var "inte vänsterprassla", men tyckte det var rätt givet om man inte är swingers.
Jag tänker det inte som en regel utan det är något man kommer överens om.
Idag blev jag lite ställd då det var en som frågade vad för regler jag ville ha i ett förhållande. Jag kunde inte komma på någonting på plats utan blev väldigt osäker. Det första som poppade upp var "inte vänsterprassla", men tyckte det var rätt givet om man inte är swingers. Sen tog det stopp.
Nu i efterhand kommer jag på att jag inte skulle vilja att ett nytt förhållande skulle vara likt mitt gamla, men det är ju inte "regler" i sig, utan mer hur man önskar det skulle vara.
Så nu försöker jag få lite klarhet i det hela och undrar vad ni har för regler i era förhållanden och vad som anses vara bas-regler som alla bör följa osv?
Hur har ni gjort för att komma fram till reglerna.
Nu så här i efterhand känns det som om man inte kan vara en och komma på dessa regler utan båda parter måste vara med eller tänker jag heltokigt?
Fast tror du inte att många har just regler? Jag tycker man ser rätt mycket av det här på buke.Tycker också regler känns väldigt underligt som begrepp när det gäller relationen.
Att respektera varandra, vilja varandras bästa, kommunicera etc är i min värld något som kommer automatiskt när man älskar någon. Hade jag känt att jag behövde bestämma att min partner ska respektera mig och vara snäll mot mig hade jag blivit ganska bestört.
Hahaha bästa kommentaren!!!
Fast tror du inte att många har just regler? Jag tycker man ser rätt mycket av det här på buke.
Regler kring (o)trohet, regler för exakt vad som räknas som otrohet, regler kring att flirta eller inte flirta med andra osv. Diskussioner om sådant, handlar väl ganska ofta om vad man själv tillåter/accepterar att partner gör, och vad partner tillåter/accepterar att man själv gör.
Jag tycker vi ser så mycket av det, att det är lite fascinerande att det inte syns alls i den här tråden.
Han bestämmer över Netflix, jag bestämmer över Spotify. Typ så.
Jag tänker likadant kring monogami. Jag och min partner har aldrig diskuterat det eftersom jag vet att vi ser så olika på det. Han dör hellre än att vara otrogen. Jag tycker otrohet är ett fjantigt ord och fattar inte hela grejen.Så är det säkert!
Jag har bara svårt att kalla det regler liksom.
Eller, jag tänker att t ex monogami då är en grej som är bra just att inte ha regler om, utan snarare vara överens om, eller känna likadant inför? Alltså: är det en "regel" tänker jag mig mer att man sätter någon slags spärr på den andra/varandra trots att man egentligen inte vill? Annars skulle väl ingen regel vara aktuell?
Kanske tänker helt udda men jag tänker lite att jag har inte behövt sätta någon regel om att hundarna ska ha mat: vi vill hundarna väl och den som är hemma vid deras middagstid matar dom, det är liksom helt logiskt och inget någon behövt bestämma.
Och så tänker jag att hade t ex jag då velat ligga med någon annan hade det ju knappast hjälpt att jag inte "får" för min sambo. Det hade ju inte haft med honom att göra, så jag har jättesvårt att se mig själv trogen dårå enbart för att det är en regel vi har = hjälper inte så mycket, tänker jag.
Sen reagerade jag mest på inläggen om då t ex respekt för varandra. Det borde väl inte behövas någon regel för det, & hade jag inte respekterat min sambo hade jag ju med största sannolikhet inte respekterat hans regler om respekt heller.
Fast regler och överenskommelser ligger väl ganska nära varandra, men om man talar om vuxna människor i en relation så låter överenskommelser lite trevligare.
Fast regler och överenskommelser ligger väl ganska nära varandra, men om man talar om vuxna människor i en relation så låter överenskommelser lite trevligare.
Fascinerade att så många här inte har några regler, när de flesta jag möter AFK har monogami som så självklar regel att det även anses vara norm för andras förhållanden.