Etik bakom hundavel!

Sv: Etik bakom hundavel!

Jag tycker dina frågor är väl snäva. Och dina egna åsikter lyser igenom väldigt mycket känns det som.

Som frågan om vad man söker hos en uppfödare. De flesta alternativ är ju ganska uppenbart negativt skrivna. Varför finns inte ett alternativ med tex AVLAR för att förbättre rasstandard. Varför är det just inavlar?

I frågan med den fantastiskta tiken står det inget om hennes egen inavelsgrad. Vilket jag tycker hade varit ytterst intressant i sammanhanget

Jag tycker dina frågor är väl snäva. Och dina egna åsikter lyser igenom väldigt mycket känns det som.

Som frågan om vad man söker hos en uppfödare. De flesta alternativ är ju ganska uppenbart negativt skrivna. Varför finns inte ett alternativ med tex AVLAR för att förbättre rasstandard. Varför är det just inavlar?

I frågan med den fantastiskta tiken står det inget om hennes egen inavelsgrad. Vilket jag tycker hade varit ytterst intressant i sammanhanget

Jag håller med dig, Jag låter bli och svara på enkäten för jag vet inte riktigt hur jag ska svara.
Vissa frågor är lite luddiga.

Jag vet inte heller hur jag ska svara, mycket luddiga frågor och konstiga svarsaltenativ..

Tack för era åsikter, jag ska revidera min undersökning...

Sådärja, nu är frågorna uppdaterade!
Jag har försökt skriva dem mer neutralt, även om jag är stressad inför måndagens deadline ;)

En definition av vad "extremavel" egentligen är vore kanske bra? Jag läser mellan raderna att du tycker att "extremavel"

1. Är sammanknippat med inavel.
2. Att denna bedrivits i syfte att vinna på utställning.

I din undersökning anar jag en negativ inställning mot uppfödning av rashundar, en inställning som grundar sig på att rashundsuppfödning är knutet till ovanstående två punkter. Frågorna känns fortfarande mycket riktade.

Hmm... Själv har jag inget emot rashundsavel, utom de fall där resultaten blir extrema så att djuren lider av det.
Har du något förslag för hur jag kan göra frågorna mer neutrala?

Jag har svarat, men det var inte helt lätt, frågorna var lite underliga minst sagt...

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 665
Senast: Otherside
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
346
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 735
Senast: fixi
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 881
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2