Estonia 20 år senare

landsbygdsbo

Trådstartare
Skulle bärgat båten?
Skulle man bärgat stoften av de drunknade?

Jag anser att man gjorde fel som väckte de anhörigas förhoppning.

Man skulle redan några dagar efter katastrofen gått ut med att man inte längre kunde hjälpa dem där ute.
Att samhällets resurser istället behövs hos de levande istället för ett miljardprojekt för att lyfta båt och kroppar.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker angående bärgning eller ej...hjärtat säger bärga men förnuftet säger att pengarna kan användas bättre.

Men jag har läst jättemycket nu angående Estonia. Kommer såväl ihåg när jag hörde nyheterna på radion.

Det är 20 år sen men det känns inte så länge sedan. Det är så hemskt att det hände :( Ryser i hela kroppen när man hör berättelser från de som klarat sig.

Det lovades för mycket, ja!
Men var det pengar som bestämde eller var det risker?
Är det värt att riskera ett liv för att få upp några hundra.
Jag bodde i Vilhelmina när det hände o en Praoelev försvann.

Traditionellt är ju havet en grav vid sådana här händelser. Jag tänker vara väldigt försiktig att säga vad som borde göras, ingen till mig närstående gick bort. Det närmaste är en avlägset bekant i byn som var bekant med min far.

Däremot tycker jag det är förkastligt att riskera någon annans liv, dvs kan man inte garantera att en ev bärgning är helt säker ska man inte göra det.

Jag misstänker att många av de anhöriga behöver någon att sas skylla på och vill ha svar som de nog aldrig kommer att få. Personligen tycker jag gravar är väldigt onödiga. Tex så vilar min far i en minneslund, precis som min morfar, mormor och moster. Jag precis som min mor kommer att vila i samma lund som far när den dagen kommer. Att se havet som en grav tycker jag är rätt fint och fridsamt.

Det lovades för mycket, ja!
Men var det pengar som bestämde eller var det risker?
Är det värt att riskera ett liv för att få upp några hundra.
Jag bodde i Vilhelmina när det hände o en Praoelev försvann.

Jag ansåg och anser att det var bra att ingen riktad bärgning av stoften genomfördes och att bärgningen av fartyget inte blev av.

Känner personligen folk som blev av med flera familjemedlemmar.

De barnen kunde då säga att mor o far är tillsammans i alla fall.

Om nu bärgningsmanskapet hittat modern, men inte fadern, vilket typ av begravningsceremoni skulle man genomfört? och är det inte bättre att föräldrarna vilar tillsammans?

Sedan är det klart, de miljarder en bärgning skulle kostat använde säkert staten bättre till annat.

Jag kan tänka mig att det är bättre att låta båten ligga eftersom det finns så många som de INTE kommer att hitta vid en bärgning.
Så känner jag med!

Hur besvikna blir de inte då? Tror att de flesta knappast skulle hittas och dessutom skulle det varit både riskfyllt och oerhört kostsamt.
Havet är en grav i många andra fall och bör nog så vara även i detta fall.

En annan kompis kan nog tacka sin lyckliga stjärna. Han och ett gäng skulle över på jobb, men de söp till innan och bommade bussen till färjan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 429
Senast: mars
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 424
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 297
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 894
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppsittningspall?!
  • Reklamera häst