Eskadron fårskinnsunderlägg

Maandiiie

Trådstartare
Hej! Någon som har ett eskadron fårskinnsunderlägg? Alltså det man använder under schabraket och fäster i sadelgjords stropparna? :)
Funderar på att köpa ett till min skavkänsliga häst!
Kan någon svara på vad måttet på det är? :) eller har ni något annat tips mot skav?

Tacksam för svar!

Jag har ett. Tycker att det fungerade helt ok första året men i takt med att det slits så blir det lite sämre. :( Det är som att ullen har tovat ihop sig lite. Storleksmässigt är det ungefär som ett normalt 17" schabrak i längd och tillräckligt brett för att täcka båda bossorna ordentligt. Det har legat väldigt bra och varit enkelt att hantera.
Jag har skakat och borstat av mitt när jag har använt det samt tvättat i maskin när säsongen är slut. :)
Jag har bytt till renskinn nu, har bara haft det en säsong men är jättenöjd med det än så länge. :)

Jag har ett. Tycker att det fungerade helt ok första året men i takt med att det slits så blir det lite sämre. :( Det är som att ullen har tovat ihop sig lite. Storleksmässigt är det ungefär som ett normalt 17" schabrak i längd och tillräckligt brett för att täcka båda bossorna ordentligt. Det har legat väldigt bra och varit enkelt att hantera.
Jag har skakat och borstat av mitt när jag har använt det samt tvättat i maskin när säsongen är slut. :)
Jag har bytt till renskinn nu, har bara haft det en säsong men är jättenöjd med det än så länge. :)

Låter ju lovande! Jag tänkte först köpa renskinn till honom men när jag bara på fram ett i stallet (skulle låna och prova) så fick han total panik av lukten! Stegra i stallgången och var totalt livrädd...! Aldrig sett honom så vettskrämd så lovade honom där och då att aldrig lägga ett på honom ens haha
Får väl ta och beställa ett och hålla tummarna :) Tack för ditt svar!

Låter ju lovande! Jag tänkte först köpa renskinn till honom men när jag bara på fram ett i stallet (skulle låna och prova) så fick han total panik av lukten! Stegra i stallgången och var totalt livrädd...! Aldrig sett honom så vettskrämd så lovade honom där och då att aldrig lägga ett på honom ens haha
Får väl ta och beställa ett och hålla tummarna :) Tack för ditt svar!
Min fick också skav av bossorna. Han är också livrädd för renskinnet, trots att han är filbunke i vanliga fall :confused: så numer agerar renen sittunderlag.

Min fick lika mycket skav med fårskinn som utan. Det som funkat bäst på honom var att sy siden på undersidan av schabraken (jag köpte ett örngott på sidenselma) men det var mycket jobb. Dock fin, blank päls på ryggen hela vintern. Nu använder jag schabrak från le mieux med bambufoder. Det är toppen, blir bara ytterst lite gnugg :D:D

Min fick också skav av bossorna. Han är också livrädd för renskinnet, trots att han är filbunke i vanliga fall :confused: så numer agerar renen sittunderlag.

Min fick lika mycket skav med fårskinn som utan. Det som funkat bäst på honom var att sy siden på undersidan av schabraken (jag köpte ett örngott på sidenselma) men det var mycket jobb. Dock fin, blank päls på ryggen hela vintern. Nu använder jag schabrak från le mieux med bambufoder. Det är toppen, blir bara ytterst lite gnugg :D:D

Vilket bra tips! Tack

• Gilla
Reactions: Ace

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela...
Svar
19
· Visningar
1 034
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 682
Senast: Murray
·
Utrustning Tidigare i år beställde jag barfotaboots till min häst. De var nya, men när jag fick dem var det rätt uppenbart att de hade varit hemma...
Svar
2
· Visningar
738
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 515
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?