Ert dröm inackorderingsstall

Sv: Ert dröm inackorderingsstall

Min dröm är först och främst ett skitsnacksfritt stall. Ett stall där folk respekterar varandra och inte hackar på det den ene eller andre gör. Inte lägger sig i vad den ena och den andra gör.

Och så till det materiella....
*Spolspilta med varmvatten
*Uppställningsplats för skoning
*Dubbeldörrar ut ur stallet
*Grusade vinterhagar
*Rejäla staket
*"Uppvärmda" vattenhoar på vintern
*Möjlighet att få ha hästen i egen hage om så önskas
*Täcksbyten
*Rejäla boxar med hög mellanvägg
*Fyra fodringar per dag
*Tillgång till ridhus och skrittmaskin
*Stor sadelkammare med mycket utrymme för varje hästs saker
*Bra foder av hög kvalité
*Toalett
*Torkrum med plats för två täcken per häst
*Tvättmaskin
*Sedan ska in och utsläpp samt fodringar på vardagar ingå
*Ett högs säkerhetstänkande
*Smidig foderhantering

Inga höga krav alls.... :angel:

Min dröm är först och främst ett skitsnacksfritt stall. Ett stall där folk respekterar varandra och inte hackar på det den ene eller andre gör. Inte lägger sig i vad den ena och den andra gör.

Och så till det materiella....
*Spolspilta med varmvatten
*Uppställningsplats för skoning
*Dubbeldörrar ut ur stallet
*Grusade vinterhagar
*Rejäla staket
*"Uppvärmda" vattenhoar på vintern
*Möjlighet att få ha hästen i egen hage om så önskas
*Täcksbyten
*Rejäla boxar med hög mellanvägg
*Fyra fodringar per dag
*Tillgång till ridhus och skrittmaskin
*Stor sadelkammare med mycket utrymme för varje hästs saker
*Bra foder av hög kvalité
*Toalett
*Torkrum med plats för två täcken per häst
*Tvättmaskin
*Sedan ska in och utsläpp samt fodringar på vardagar ingå
*Ett högs säkerhetstänkande
*Smidig foderhantering

Inga höga krav alls.... :angel:

Ren nyfikenhet, hur mycket skulle du vara villig att betala om du hittade det stallet?

Jag skulle vilja ha:
-Fodring 4-5 ggr om dagen, sista vid 22 och första innan 7.

-Mycket utetid, inte gå in förrän det börjar bli mörkt. Uppvärmt vatten vintertid.

-Många stora hagar att växla mellan, dränerat och bra underlag, även kuperade hagar med träd i. Ska få gå flera tillsammans, med samma hästar så de blir en bra flock.

-Byte av täcken vid in och utsläpp.

-Ridhus, ridbana samt utomhus hoppbana, liten terrängbana. Rundkorall.

-Bra ridterräng

-Stora ljusa boxar, MAX 20 hästar i stallet. Trevligt folk.

-Duschspilta, toa, fikarum, stor sadelkammare, bra torkmöjligheter för täcken mm. Tvättmaskin.

Sandade gångar till hagarna samt delen av hagen närmast grinden, ingen lera!

Perfekta rutiner:

Morgonfodring: Hö klockan 6:30, kraftfoder strax efter sju. Ut i hagen ca 8:00.

Lunch: klockan 12 får de hö i hagen.

Middag: 16:00 Sommartid får de hö i hagen eller bara beta, de som behöver får gå in och äta lite kraftfoder också, därefter gå ut igen. Vintertid får de gå in och äta.

Kväll: Vid 20 får de gå in (vintertid redan inne). De får en liten giva hö och sitt kraftfoder.

Natthö: klockan 22 får de mycket natthö att mumsa på.

Senast ändrad:

Vad trvligt då har du ju ett super bra stall jue :D

Jo det är bra! Men det är en ridskola så det är ridhustider som gäller, det finns nästan alltid ett ridhus/en halva ledig men eftersom min häst har så pass mkt nerv och jag svårt med koncentrationen så kan jag inte rida där när det är mkt andra osv..:cool:

Vad synd annars hade det ju varit perfekt! :)

Det där låter ju perfekt. Var ligger det? Svårt att hitta stall med lösdrift OCH bra ridmöjligheter härikring, man får liksom välja... Hästen ute mkt eller bra anläggning. Konstigt!

Drömmen vore nog att stallet vore mitt och jag hade dom perfekta hyresgästerna... Dvs såna som tycker som jag:).

Vill gärna ha lösdrift på stora ytor (1ha/häst gärna), men tillgång till box vid ruskväder. Om inte lösdrift så iaf utegång tidig morgon till sen kväll, fri tillgång på BRA grovfoder. Inte för stor flock, max tio st. Gärna flera utfodringsplatser då så dom inte behöver knuffa runt varann. Väldränerade hagar, så det inte blir lerigt. Möjlighet till småhagar om hästen skadas. Individuell kraftfodergiva som ges uppbudet så alla får sin egen mat (vid lösdrift alltså, står de inne nattetid så ges kraftfoder morgon/kväll)

Tvätt- & torkrum
Toa/dusch
Fikarum
Sadelkammare med gott om utrymme
Spolspilta, gärna solarie/värmelampa så hästen torkar fort
Gärna ridhus, men allra viktigast en BRA ridbana. Som sköts och där det finns hindermaterial, koner osv

Pass får gärna ingå, men inget måste. Tar hellre lite pass själv och betalar lite mindre då jag just nu har möjlighet till det. Är det lösdrift är det ju inte så mkt tider att passa heller och då går det ju bra att hjälpas åt.
För lösdrift kan jag tänka mig att ge 2000 inkl allt härikring om det fanns på en anläggning med bra träningsmöjligheter. För uppstallning något mer. Vet att det kostar mer med arbetkraft, men gör hellre det jobbet själv.

:bow::bow::bow:
Det är precis det jag menar och det jag vill uppnå.
Dock verkar det inte som att stallägarna vill det. Uppe i vårt "lilla" stall har vi en fantastisk kontakt (vi är två som är installade där). Dock verkar stallägaren ha något emot vår sammanhållning och försöker liksom sätta käppar i hjulet. Säger liksom en sak till dem och en annan till mig :cool:
Känns lilte trist, men vi vet var vi har varandra, och ser liksom mellan fingrarna ang. tanten till stallägare. "det är mer synd om henne" "hon är gammal, hon vet inte bättre" :p Inget att göra åt liksom..

Det med ENORMA hagar ligger i Bålsta, där jag står nu liggr i Håbo-Tibble. Alltså mellan Sthlm o Uppala. :) Vart finns du då?
Båda har mkt bra rid- och träningsmöjligheter, men där jag står nu är det lite bättre anläggning. På det tidigare stället har vi anordnat en kurs men där är det inte lika aktivt just nu. Där jag står nu kommer tränare ut varje vecka, det anordnas clinics och kurser etc.

Senast ändrad:

Skönt å höra att fler än jag är riktigt kräsna hästägare :p

Min dröm;

Lösdrift och ett kallstall/uteboxar. Alltså plats i en lösdrift med minst 4 hästar i flocken men att det på gården finns uteboxar eller ett kallstall där jag kan stalla in om hästen är skadad, ska föla, eller man bara vill ha inne om nätterna en period. De som står på box ska få vara ute från tidig morgon till sen kväll även vintertid.

Fri tillgång på ett analyserat hösilage som har lite lägre siffror men bra balans mellan energi/protein så att de kan äta mycket. Storbal som ställs ut på bra, dränerad plats med tak över så att varken foder blir förstört eller hästarna trampar upp lerbad runt maten..

Rejält tilltagna och varierande hagar som stimulerar.
Vinterhagen ska ligga högt, gärna lite kullar, träd, buskar, öppna ängar varvat och ett rejält antal hektar. Sommarhagar ska alltid ha träddungar för skugga och gärna lite kuperat. Välskött staket med så ofarliga trådar som möjligt, det ska gå av om hästen fastnar!

Lätt att byta/fylla på vatten, gärna uppvärmd typ thermobar vintertid.

Ej så många hästägare, en tydlig, rättvis men bestämd stallägare som lägger ribban för stämningen i stallet. Någon som lyssnar men inte vänder kappan efter vinden. Alltid ha en ärlig, öppen och rak dialog, även om jag som inhyrd inte kan få något jag önskar.
Tillräckligt lite hästar och folk att man verkligen bryr sig om varandra och varandras hästar.

Egen ridbana med bra underlag som passar både hopp och dressyr, som inte fryser så lätt och inte är för tungt. Högt staket så att man kan löshoppa.
Skrittavstånd till privatägt, välskött ridhus med vettiga tränare :angel:

I stallet är ju drömmen att ha tillgång till;
-Tvättmaskin och torkrum för blöta täcken
-Stora skåp för täcken och prylar
-Spolspilta med varmvatten
-Fräsch och fuktfri sadelkammare med plats för att smörja utrustning, gärna en fikahörna vid ett fönster om vintern.
-Diskho och foderutrymme.
-Väl upplyst uppstallningsplats för att borsta, sadla, hovslagare, veterinär osv.

:rofl: jag kan hålla på i evigheter!
Vi talar ju om DRÖMstället och jag har ambitiösa drömmar med enormt höga krav så jag räknar kallt med att aldrig hitta ett ställe som uppfyller ALLA krav och dessutom har människor man trivs med. Jag tror att alla får göra avkall på någon liten del av sin dröm när man väljer ett stall...

Min största dröm är dock en egen gård för jag älskar att kunna påverka och få bestämma själv :p och skulle älska att ha hästen så nära.

I östergötland (linköping). Skulle kunna vara flexibel i en rätt stor radie härikring, men det finns verkligen inga lösdrifter på anläggningar med vettiga ridbanor osv. Tråkigt att man ska behöva välja.

Okej, ja då blir det lite långt o åka. Den ena lösdriften har jag startat upp själv, och denna som vi är på nu är jag först in på. Så man får vara på lite och se till att folk som har gårdar ger det en chans. ;) Hoppas att det blir av nånstans hos er också snart.

-täckesbytning
-fodring 4 ggr/dag
-utsläpp och insläpp
-stallägare som inte lägger sig i vad de iackorderade gör med sina hästar
-trevliga stallägare, inackorderade hästägare och hästar
-stora hagar
-små hagar vid behov (sjukhagar etc.)
-stort och luftigt stall
-tvättmaskin, torkrum, spolspilta
-uppvärmd, stor sadelkammare
-stor foderkammare
-öppningsbara fönster i boxarna
-närhet till ridhus, uteridbana etc.

Detta var väl det mesta, inga stora krav väl? :angel::p
Är väl medveten om att man aldrig kan få allt, men drömma kan man väl få göra?

stod innan i ett stall med det men blev lite trött på många hästar och så, nu blir det ett litet mysigt stall

KL
Mitt drömstall är egentligen att få ha eget stall igen, men nu har jag flyttat hemifrån och just nu finns inte pengarna för att köpa gård!

Jag skulle vilja ha:
-in,ut-släpp samt fodringar (tot 3 ggr/dag. men 4 gör inget)
-STORA hagar, även på vintern.
-täcken av och på
-tillgång till torkskåp/torkrum för täcken etc.
-tillgång till täckestvättmaskin
-benskydd,boots,lindor av och på
-uppvärmd sadelkammare och toa
-mysig, luftig box
-bra förvaringsmöjligheter
-ridhus/ridbana
-spolspilta eller annan lösning, bara man kan duscha hästen, även vintertid

Det känns som det viktigaste. Jag behöver ingen hovslagarspilta etc, det går lika bra att stå på stallgången. Jag behöver ingen "riktig" spolspilta, bara det går att duscha hästen innomhus.
Jag behöver inte fodringar 4 ggr/dag, det räcker med 3.

Senast ändrad:

Där jag står nu, men med tillägget att man skulle kunna köpa till mockning. Att paddocken fixas, gärna ridhus. Sadelkammaren görs iordning som förslaget ligger.

Betalar idag 1500 vitt men med ridhus och fixad paddock skulle jag gärna lägga på 500kr.

Det finns inga perfekta inackorderingsstall, men det finns bättre och sämre.

Jag vill ha vettiga rutiner, dvs tidigt upsläpp och många timmar i hage.
BRA hagar, dvs yta att röra sig på, gärna kuperade, träd är ett måsta och inga hästar en och en i rutor. Möjlighet att själv få välja lite vilka hästar man vill släppa ihop med.

Stora boxar, bra ventilation.

Väga/mäta upp maten själv, håller gärna med eget foder.

Bra sadelkammare, lite värme, inte för trångt, bra förvaringstutrymmen allmänt, för foder, täcken och liknande.

Spolspilta inomhus. Gärna varmvatten, men det är inget krav.
Bra paddock med tillgång till hinder alt möjlighet att förvara egna hinder. Inte uppbokad med träningen tre - fem kvällar i veckan. Med belysning.

Möjligheter att få komma med tips och förslag, ha lite att säga till om för att egna hästen ska må bra.

Valfritt strö i boxarna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 549
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 203
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar