Ert dröm inackorderingsstall

J

Jojo_92

Juste så som rubriken säger!

Vad är ert dröm inackorderingsstall vad skulle det inehålla för tjänster och hur skulle det vara uppbyggt och om det verkligen var perfekt vad skulle ni då kunna tänka er att betala för att stå uppstallade där? :)

Ville bara kolla vad folk vill ha om man nu någon gång ska ha ett sådant stall ;)

Sv: Ert dröm inackorderingsstall

det finns inga perfekta innackorderingsstall:angel: Det perfekta är eget stall med folk som är villiga att ställa upp vid behov.

Jag förstår men jag vill veta lite vad folk tycker om hur ett inackorderings stall ska vara

-täckesbytning
-fodring 4 ggr/dag
-utsläpp och insläpp
-stallägare som inte lägger sig i vad de iackorderade gör med sina hästar
-trevliga stallägare, inackorderade hästägare och hästar
-stora hagar
-små hagar vid behov (sjukhagar etc.)
-stort och luftigt stall
-tvättmaskin, torkrum, spolspilta
-uppvärmd, stor sadelkammare
-stor foderkammare
-öppningsbara fönster i boxarna
-närhet till ridhus, uteridbana etc.

Detta var väl det mesta, inga stora krav väl? :angel::p
Är väl medveten om att man aldrig kan få allt, men drömma kan man väl få göra?

Konstigt nog så verkar de flesta hästägare jag stött på faktiskt vilja utnyttja stallägaren som konsult och rådgivare i allt från veterinärvård till foderstatsberäkningar och lastningshjälp när hästen krånglar.

Konstigt nog så verkar de flesta hästägare jag stött på faktiskt vilja utnyttja stallägaren som konsult och rådgivare i allt från veterinärvård till foderstatsberäkningar och lastningshjälp när hästen krånglar.

Jo, det är säkert sant. Men jag tror att det i inlägget menades den typen av "hjälp" som inte efterfrågas, nämligen elaka kommentarer och synpunkter på hur man sköter sin häst i negativa ordalag.

Jo, det är säkert sant. Men jag tror att det i inlägget menades den typen av "hjälp" som inte efterfrågas, nämligen elaka kommentarer och synpunkter på hur man sköter sin häst i negativa ordalag.

Ja, det var så jag menade:cool:
Har råkat ut för sådana som lägger sig i det mesta:
-varför jag använder just dem benskydden eller varför jag lindar benen på honom vid träning
-varför han ska gå i sjukhage och stå inne under nätterna (han var i princip nyopererad
-varför jag har täcke på honom när det regnar

Ja, listan kan göras oändlig.....
Självklart tar jag mer än gärna emot tips och idéer, om jag ber om det. Är det inget dödsfarligt, eller som på ett eller annat vis skadar min häst, så kan de hålla tyst :angel::D

-täckesbytning
-fodring 4 ggr/dag
-utsläpp och insläpp
-trevliga stallägare, inackorderade hästägare och hästar
-stora hagar
-små hagar vid behov (sjukhagar etc.)
-stort och luftigt stall
-tvättmaskin, torkrum, spolspilta
-uppvärmd, stor sadelkammare
-stor foderkammare
-öppningsbara fönster i boxarna
-närhet till ridhus, uteridbana etc.

Detta var väl det mesta, inga stora krav väl? :angel::p
Är väl medveten om att man aldrig kan få allt, men drömma kan man väl få göra?

Stämmer bra på "mitt" stall. Allt stämmer förutom täckesbytningen och stora hagar. Eller det finns hyffsat stora hagar men inte tillräckligt många!

Vad trvligt då har du ju ett super bra stall jue :D

Jag och min sambo funderar på att ta emot inakorderingar, isåfall kommer detta att erbjudas:

- Nyrenoverat stall med rymliga boxar.
- Spolspilta med varmvatten.
- Uppvärmd sadelkammare med toalett.
- Ridbana med hindermaterial.
- Tillgång till rastgård för medföljande hundar.
- Stora hagar och bete.
- Tvättstuga för täcken och dyl.

Full Service 5 dagar i veckan, Mån-Fre. Dvs.
- Insläpp och Utsläpp
- 4 fodringar.
- Täckesbyten
- Mockning.

Utöver det planerar vi "tillvalstjänster".
- Extra in och utsläpp vid hovslagarbesök/veterinärbesök Mån-Fre
- Tvättservice, vill man ha något tvättat kan vi ordna det om man anmäler innan.
- Extra fodringar.
- Visitation och avspolning av ben vid dåligt väder.

Helgdagar skulle stallet skötas enligt kollektivt schema av de installade. Grovfoder, halm och spån köper vi in och installade köper av oss.

Detta är vad jag skulle erbjuda om vi gör verklighet av att ta emot inakorderingar. Själv skulle jag vara villig att betala ganska mycker pengar för en sådan box, men det verkar inte som att hästägarna är det. Därför tvekar vi fortfarande.

En sån box skulle jag verkligen kunna tänka mig att betala mycket för!
Om jag nu hade pengarna xD

Kl
I mitt inackorderingsstall har jag:
-bra boxar
-uppvärmd sadelkammare med 1 låsbar garderob/box
-toalett
-foderkammare med 2 fodertunnor/box
-förvaringsutrymme med 1 hylla/box
-bra upplyst paddock
-bra sommar-/vinterhagar
-skrittavstånd till ridhus
-4 fodringar/dag
-in-/utsläpp
-hö och hösilage
-spån och halm

tillvalsservice:
-mockning
-täckesbyte
-extra tillsyn
-medicinering
m.m. allt som man kan behöva hjälp med

Mina önskemål för att det ska vara drömstallet:
-spolspilta
-större sadelkammare
-större foderkammare
-tvätt-/torkrum
-mer utrymme överhuvudtaget t.ex. förvaring för hösilage inomhus.
-skrittmaskin och ridhus hade inte heller vart fel...

Det är vad jag kommer på nu!

Hade själv kunnat tänka mig att betala runt 3000:-/mån inkl. moms för liknande.
Ni som skriver att ni kan betala mycket för ett visst stall, vad är mycket för er?

Hade själv kunnat tänka mig att betala runt 3000:-/mån inkl. moms för liknande.
Ni som skriver att ni kan betala mycket för ett visst stall, vad är mycket för er?

Med tanke på att det är inräknat foder och strö på din lista så tycker jag att 3000:- är ganska lite pengar. Någon utför ju allt jobb och det ska det betalas för. Uppemot 5000:- skulle jag kunna tänka mig att betala om det ingår foder och strö.

Skönt att höra att jag inte är så dyr!
Dom flesta tycker att det är för dyrt och att jag ska sköta deras hästar gratis....

Ja, folk verkar tycka att de ska ha nybyggda stall med ridhus och full service för inga pengar alls. Tråkigt! Det är därför vi inte gjort slag i saken och tagit in några inakorderingar.

Med tanke på att det är inräknat foder och strö på din lista så tycker jag att 3000:- är ganska lite pengar. Någon utför ju allt jobb och det ska det betalas för. Uppemot 5000:- skulle jag kunna tänka mig att betala om det ingår foder och strö.

På "vår" gård har vi två stall.
I det ena stallet står stallägarnas två hästar och så finns där en box till för uthyrning.
De erbjuder in- och utsläpp, fodringar, mockning, spån, kraft och hösillage för 1000 kr i den boxen. Och jag förstår inte hur det går ihop faktiskt. Hade lätt betalat ett antal tusenlappar till (dock inte i detta stall (ganska gammalt, och "sunkigt", endast kallvatten och lite annat som gör att jag inte är villig att betala extra).
Jag står uppe i det andra stallet (för jag vill ha så lite att göra med stallägarna som möjligt :angel:).

Förstår ditt problem. Klart att allt ska betalas, inte bara sakerna så som box, spån, mat etc. utan även allt arbete man, som stallägare, lägger ner.

Det låter som mitt stall, förutom att ställägare och andra inackorderunga lägger sig vad man gör med hästen, när det handlar om att den inte sköts OK.

Jag hade däremot INTE velat stå i ett stall där folk bara skötte sig själva och sket i andra, och därmed blundade för hästar som ev for illa på olika sätt.

Där jag står nu till viss del. Förutom hagens storlek, vilket är en otroligt viktig del. Kvalitén på hagen är minst 50% avgörande för mig.

Ultimat hade ju varit att ha de gamla 30 hektaren hage, men i övrigt stå där vi står nu. Vi har en nyrenoverad cafeteria i anslutning till ridhuset, nykaklad dusch+toa, mycket bra folk - det är långtidsfika varända dag, två ridbanor, mycket, mycket bra skötsel av anläggningen (anställda som sköter det), fullservice förutom mockning, fri tillgång på hösilage och elektrisk vattenkopp. Lösdrift förstås. Eget stall med varm förvaring av utrustning.

Mockning av hagen skulle vi ju slippa om den var större. Flocken ska vara på runt 9-10 hästar.
Ridande hästägare, som är aktiva med sina hästar.

Jag skulle betala max 2000:-/mån om precis allt ingick. Men jag tycker att de 1800:- jag betalar nu är tillräckligt faktiskt. :o

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 549
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 203
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar