Ersättningsskyldig!?

V

VAjK

Har en häst som jag haft på foder sen i somras. Sen några månader tillbaka började han testa mig och börja sticka och kaxa sig mot mig och jag påpekade detta för ägaren men hon sa "det är inte ditt fel, det är bara att kämpa på!" Jag kämpade på men detta fortsatte. Han var hur snäll som helst mot "duktigare" tjejer som red honom och han har blivit kollad så han inte har ont eller nåt utan vi kunde konstatera att han bara var fräck mot mig. Jag påpekade detta för ägaren igen men hon tyckte jag skulle kämpa på! Sen fick hästen för sig plötsligt att den var "rädd" för bilar och började rusa på så fort det kom en mötande bil. Detta påpekade jag för ägaren och sa att nu kan jag faktiskt inte ha kvar honom för han är alldeles för het och stark i psyket för mig. Nu tycker ägaren att jag är ersättningsskyldig för att jag "förstört" hennes häst eftersom den va helt trafiksäker innan! Han sticker inte med medryttaren utan spänner sig lite bara när han möter bilar. Kan hon verkligen kräva ersättning?! Jag har skött hästen hur bra som helst och har inte på något sätt fått honom att bli rädd för bilar... Det finns ju inget uppsåt!
 
Sv: Ersättningsskyldig!?

Beror en del på vad som stått i fodervärdsavtalet. Brukar stå att hästen ska återlämnas i samma skick som lämnades ut i. Gör det de i ditt avtal så kan hon begära ersättning.
 
Sv: Ersättningsskyldig!?

Jag tycker inte att hon har rätt till ersättning då du på ett tidigt stadium har talat om hur det är fatt, dock vet jag inte hur det fungerar juridiskt...
Sen tror jag ju inte att han har "blivit" trafikrädd utan tror att det är fortsatt test av dig och att det snabbt rättas till med någon "tuffare" ryttare.
Hoppas att det ordnar sig och att det går bättre i framtiden för dig!
Kramar Lotta
 
Sv: Ersättningsskyldig!?

Står i kontraktet att fodervärden är ersättningsskyldig om denne av oaktsamhet eller försummelse försämrat hästens skick. Har jag ju inte gjort... Dessutom vet jag att han kommer bli bra om han får en tuffare ryttare...
 
Sv: Ersättningsskyldig!?

Låt någon tuffare rida honom i 2 veckor och lämna tillbaka honom sen! Tycker faktiskt ägaren är lite dum där, du har ju tidigt och flera gånger påpekat att du har problem med hästen, och hon verkar ju inte lyssnat på dig! Tycker du gör helt rätt som väljer att lämna tillbaka hästen, man kan inte fungera med alla hästar och för både hästens och din skull är det bättre att ni bryter er kontakt! Men som sagt, låt någon som hästen inte testar rida den i 2 veckor eller nåt innan ägaren får se den igen... och lycka till!!! :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 267
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 554
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp