Resterande del av kostnaden.
Skilladen i kostnad mellan att köra själv och att fylla bilen med folk syns nog mest på bränsleförbrukningen, eftersom du funderar. Men det spelar ju egentligen ingen roll om det kostar mer med passagerare eller inte, den faktiska kostnaden för bilen är större än bara bränslekostnaden och det är det som är poängen. Ska passagerarna bara dela på den del som blir extra för att de åker med så behöver de ju bara dela på ett par kronor per mil och så betalar du resten själv eftersom att du ändå skulle åka.
Jag pratade inte om era bilar, utan min bil och de alternativ som varit till den. Och min poäng var framför allt att 25 kr/mil är inte en stor summa pengar för att köra. Sen är det ju alltid bra att komma överens i förväg.
Självklart spelar det roll vem som vill ha skjuts. Det är ju skillnad på vänner och på nära vänner och familj.
Men generellt sett, skulle någon be mig att köra åt dem mot att de betalar bränslet (och det inte var en nära vän eller familj) så skulle jag mest troligt säga nej. Bränslet är som sagt bara en (mindre) del av vad bilen kostar att köra och jag skulle uppfatta det som snålt.
Mvh,
Lady_S