Ersättning och välling

R

Raderad medlem 19815

1. Ni som inte ger välling till era barn (jag tänker på barn som är ca 2-5 år), får de något att äta efter kvällsmaten innan de går och lägger sig och i så fall vad?

2. Ni som ger era bebisar ersättning, hur gör ni på nätterna? Gör ni en flaska på kvällen och låter stå vid sängen eller går ni upp och gör? Gör ni en ny flaska varje gång barnet vill ha eller sparar ni det som är kvar sen förra gången?

Bonussonen som är nyss fyllda 4 har aldrig ätit välling eller ersättning.

Han kvällsammade tills han var ca 1.5 år och efter det har han hängt på syskonen när vi äter kvällsfika. Det blir oftast en skål yoghurt eller en smörgås. Eftersom vi äter middag vid 17 så blir det långt att klara sig till frukost.

1. Nej, barnen går och lägger sig direkt efter kvällsmaten/middagen (eller vad man nu vill kalla det). Vi äter ganska sent. Lillasyster (1 år) får visserligen en liten flaska ersättning, men det är för att somna, inte som näring, och det håller vi på och fasar ut.

2. Stiger upp och gör ny. Däremot kan min man göra en flaska när han stiger upp vid 5:30 ungefär då vi vet att lillasyster gärna vaknar runt den tiden och är lite hungrig. Den flaskan står ju inte länge och så slipper jag stiga upp.

1. Mitt äldsta barn slutade med välling när han var runt året, och åt sista måltiden när vi åt kvällsmat

2. När vårt yngsta barn åt på nätterna så gjorde vi nytt varje gång. Är rekommenderat så eftersom det lätt kan bli bakterier. Hade värmehållare när äldsta barnet var liten så vattnet höll sig varmt och man bara hällde i pulvret men blev onödigt då vi ändå behövde gå upp och byta blöja. Jag har alltid bytt blöja efter varje mål.

Vår dotter (nyss fyllda 2 år) går och lägger sig 19-19.30 och får lite yoghurt eller en smörgås/knäckebröd precis innan. Vi äter middag vid 17.30-18 tiden så hon får inte så mycket till kvällsmat. Hon slutade självmant med välling för några månader sen.

1. Ni som inte ger välling till era barn (jag tänker på barn som är ca 2-5 år), får de något att äta efter kvällsmaten innan de går och lägger sig och i så fall vad?

Gröt innan läggdags. Har vi ätit sen middag blir det ingen, men annars blir det en portion gröt. 5-åringen har fått smörgås och något att dricka som lite kvällsfika innan läggdags.

2. Ni som ger era bebisar ersättning, hur gör ni på nätterna? Gör ni en flaska på kvällen och låter stå vid sängen eller går ni upp och gör? Gör ni en ny flaska varje gång barnet vill ha eller sparar ni det som är kvar sen förra gången?
Till storebror (2 år och 3 mån) gav vi gröt fram till han var 2, sen ville han inte ha det längre. Vi äter middag kl 18.30 så det behövs inget efter. Skulle han vara hungrig senare säger han till.
Lillebror (3 1/2 mån) äter ersättning på nätterna. Har en termos med varmt vatten och blandar nytt varje gång. Nu äter han bara 1 gång på natten så det är inte så jobbigt att gå upp och blanda ordning.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 057
Senast: MiaMia
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 665
Senast: Blyger
·
Gravid - 1år Jag behöver hjälp för håller på att bli galen. Min 3 månaders bebis sover så dåligt på nätterna. 1 natt på en 14 veckors period är...
2
Svar
23
· Visningar
1 928
Senast: G-uldlock
·
Kropp & Själ Jag har haft problem med att det kryper och rycker i benen på kvällar och nätter sedan jag brände ut mig i våras. Det blev än värre när...
2
Svar
23
· Visningar
949

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat