Ersättning för chips?

dramatik

Trådstartare
Har någon här något bra tips på vad man kan äta istället för t.ex. chips och ostbågar och sådant? Gärna något hyffsat nyttigt. Jag vill INTE ha förslag på söta saker, då det inte hjälper ett endaste dugg. Det är ju saltsug jag brukar ha.:)

Detta har jag hittat än så länge:

Oliver
Rostade och saltade solrosfrön
Riskakor
Grönsaker och dipp (när man är sugen på chips och dipp)

Vill ha massor med tips, så släng in allt ni kommer på som är nyttigare än chips.:)

Sv: Ersättning för chips?

Haha, det är också gott men inte särskilt mycket nyttigare än chips:)

Hemmagjorda pommes/potatisklyftor med grillkrydda & salt + dipp gjord av lättyogurt. :-)

Jag vet att Linisen här på Buke brukar göra ostchips. Det har jag aldrig provat men det låter (och ser ut att vara) väldigt gott.

Göra egna Kesoröror..... Hacka i tex oliver, avokado, fetaost, rödlök eller vad du nu gillar och ha på nyttigare kex exempelvis Finn Chrisp.

Tapenad är också gott.

Gör egna rotfruktschips (googla) el riv parmesan grovt, blanda med tex hackade tranbär och pistagenötter och grädda chips av det hela.

Gör egna grönsakschips. Skala/hyvla tunna skivor av rödbeta, morot, kålrot, potatis, sötpotatis...grön eller svartkål, spraya tunt med smakrik god olja, och strö över flingsalt och eller favoritkrydda, rosta i typ 180'vl-ugn tills de fått fin färg.

Varva grönsakerna med hyvlad parmesan, så det hamnar random som bara ostchips eller på grönsakschipsen. Skitenkelt, skitgott. :d

De där ostchipsen testade jag att göra en gång. Tror dock inte de är nyttigare, men fördelen är att de blev så himla äckliga efter att ha ätit ett par stycken så jag åt inte så många:p

Kesoröror måste jag nog testa. Problemet är att jag egentligen bara gillar den med ananas i, men det är klart att det kanske blir gott att smaksätta själv. Fetaost t.ex. är ju jättegott!:d

Finn Chrisp har jag nog aldrig sett, men får kika i affären.

Popcorn är inte så onyttigt. Tror att riskakor däremot är rätt onyttigt. ;)

Men nötter eller mandel, men det sägs att de är rätt feta?

Havrefras! Som de är, jättegoda och inte söta eller så.

Bär, björnbär är min favorit, de är så goda, helt naturella :)

Kollar du kalorimängd så är ju popcorn i klass med chips, majs är väldigt energirikt. Riskakor är något bättre :) Nötter går bort för mig eftersom jag äter alldeles för mycket av dem också (älskar nötter).

Havrefras som fredagsmys?:cautious: Haha, ja kanske värt att testa det också.:)
Bär är inte salt.;)

Kollar du kalorimängd så är ju popcorn i klass med chips, majs är väldigt energirikt. Riskakor är något bättre :) Nötter går bort för mig eftersom jag äter alldeles för mycket av dem också (älskar nötter).

Havrefras som fredagsmys?:cautious: Haha, ja kanske värt att testa det också.:)
Bär är inte salt.;)

Oj, missade att det skulle vara salt! :o

Men jo, testa havrefras en kväll, har ju en havresmak så om man gillar det så gillar man nog havrefras också :) De är lite naturligt söta och goda i smaken och enligt dietist är det väldigt nyttigt. Ost fick jag tips om av samma dietist, som bort mot sötsug, typ 2 skivor osv. Men det var nog lite off topic det där :)

Visserligen sant :)

Knapp

Tillbaka till rotfruktschipsen...kan man ha dipp till dem? Är det gott?:)

Ett annat förslag är att göra en plocktallrik med lite bär, ett par chokladrutor, ett par(flera) skivor lufttorkad skinka, någon skuren frukt, lite rostade salta frön (pumpa, solros), ett par salta pinnar, några skivor mager hårdost, någon finncrisp med en kub smältost...osv osv efter tycke och smak. Många sorter, bara lite av varje sak. Äter du lufttorkad skinka så är det salt och magert, det kan du vara lite generösare med.

Liknande trådar

Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 548
Senast: Pilot
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 379
Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 692
Senast: mackan
·
Kropp & Själ Gaah, får ingenting gjort för jag sitter bara och ältar min koloskopi om en vecka. "Alla" säger olika om vad man ska, inte ska äta...
2
Svar
33
· Visningar
20 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern

Hästrelaterat