Sv: "Ersätta" hö med lucern?
Alltså du får nog helt enkelt VÄLJA att antingen ha honom på en begränsad mängd stråfoder och normalt hull ELLER att ge honom mera hö/lusern och ha honom som han är nu eller ännu fetare.
Han kommer
inte bli SMALARE iaf om du lägger till lusern! Eller oavsett VAD du lägger till (förutom möjligtvis kanske 1kg morötter eller så). TYVÄRR
, jag vet hur det är. Är i ungefär samma sits (men en fet nordis som gärna skulle äta dygnet runt om hon fick).
Allt överskott av energi läggs på hullet, så är det bara. Och ger du honom lusern (avsett sort) så blir det ca 8-9MJ för varje kilo du ger och hästen kommer fortfarande vara "omätt" om du inte ger den FLERA KILON mer. Dessutom anser jag att HÖ är det som mättar bäst! De vill ha
lång tuggtid för att känna sig nöjda ("mätta").
Det är väldigt synd att inte din häst kan tänka sig äta halm, det gör iaf min. Har du prövat olika sorters halm?
Sånna här hästar BLIR aldrig "mätta" - om de inte får typ fri tillgång på hö eller iaf det dubbla mot vad de bör äta (energimässigt). Så ger man dom sånna mängder så att de blir "mätta" så får man stå ut med en mer eller mindre fet häst.
LITE extra hull kan hästen få ha för att få äta tillräckliga mängder stråfoder men jag begränsar det för min häst iaf, i hopp om att hon ska bli normalviktig (vi är på god väg med det).
Hon får tyvärr bara MINIMIGIVA av stråfoder (1kg TS/100kg) och t o m DET är för mkt energimässigt pga att höet är ganska energirikt. Ändå ersätter jag 2kg av strågivan mot halm, det gör att jag sparar ca 5-6Mj mot om jag skulle gett de 2kg i hö istället. (hon får alltså 6kg hö och 2kg halm/dag + diverse tillskott och ett par nävar betfor)
Detta är vad jag tycker och kan om detta ämne... Lycka till med din lilla tjockis! Mvh M