"Ersätta" hö med lucern?

Sv: "Ersätta" hö med lucern?

Psykiskt sett håller jag med dig om att de flesta hästar mår bättre av hack än pellets. Speciellt om de står mycket på stall och/eller har tråkiga hagar.

Fyskiskt däremot har hack och pellets däremot exakt samma struktur för hästen, alltså hästens magtarmsystem kommer inte att göra någon skillnad på hack och pellets (till skillnad från kor där det finns en kortaste strålängd för att det ska fungera som grovfoder).

Oj det var många svar!

Hästen är inte tjock av höt utan av betet sen i somras :smirk: Han går upp i vikt väldigt enkelt. Han har inte svårt för att sätta muskler så det är inga såna fel. Han är inte bukig, man kan känna valkar på magen.. Grejen är inte att han är underskott sv någonting, utan att han inte verkar mätt (å andra sidan blir han väl aldrig mätt heller :smirk: )

Förra sommaren hade han antydan till hovbensrotation, så jag är lite rädd för fång med, inte bara mer fetma.

Han får någon dl kraftfoder och 2 dl betfor, knappt. Mest för att han ska äta upp resten av "tillsatserna". Så där verkar det ganska meningslöst att börja plocka bort.. Han har blivit så fin i pälsen sen han började med det här kraftfodret (minns inte vad det heter, köper av en tjej i stallet), och i somras var han nästan symptomfri (eksemhäst). Jag inbillar mig att det beror på fodret, så jag tar inte gärna bort det.

Det verkar som om det inte finns så stora risker med att hans mage skulle växa ännu mer om jag gav honom lucern. Men hur mycket? Jag har ingen erfarenhet av den här sortens foder, ja förutom att fullbloden äter det för att bli tjockare.. Det känns lite avigt att ge "bli-tjockismat" till en tjock ponny..

Alltså du får nog helt enkelt VÄLJA att antingen ha honom på en begränsad mängd stråfoder och normalt hull ELLER att ge honom mera hö/lusern och ha honom som han är nu eller ännu fetare.
Han kommer inte bli SMALARE iaf om du lägger till lusern! Eller oavsett VAD du lägger till (förutom möjligtvis kanske 1kg morötter eller så). TYVÄRR :crazy: , jag vet hur det är. Är i ungefär samma sits (men en fet nordis som gärna skulle äta dygnet runt om hon fick).

Allt överskott av energi läggs på hullet, så är det bara. Och ger du honom lusern (avsett sort) så blir det ca 8-9MJ för varje kilo du ger och hästen kommer fortfarande vara "omätt" om du inte ger den FLERA KILON mer. Dessutom anser jag att HÖ är det som mättar bäst! De vill ha lång tuggtid för att känna sig nöjda ("mätta").
Det är väldigt synd att inte din häst kan tänka sig äta halm, det gör iaf min. Har du prövat olika sorters halm?

Sånna här hästar BLIR aldrig "mätta" - om de inte får typ fri tillgång på hö eller iaf det dubbla mot vad de bör äta (energimässigt). Så ger man dom sånna mängder så att de blir "mätta" så får man stå ut med en mer eller mindre fet häst.
LITE extra hull kan hästen få ha för att få äta tillräckliga mängder stråfoder men jag begränsar det för min häst iaf, i hopp om att hon ska bli normalviktig (vi är på god väg med det).
Hon får tyvärr bara MINIMIGIVA av stråfoder (1kg TS/100kg) och t o m DET är för mkt energimässigt pga att höet är ganska energirikt. Ändå ersätter jag 2kg av strågivan mot halm, det gör att jag sparar ca 5-6Mj mot om jag skulle gett de 2kg i hö istället. (hon får alltså 6kg hö och 2kg halm/dag + diverse tillskott och ett par nävar betfor)

Detta är vad jag tycker och kan om detta ämne... Lycka till med din lilla tjockis! Mvh M

Senast ändrad:

Ja, det låter som du har mer erfarenhet av tjockisar än andra här :smirk:

Han föråt sig på halm för något år sedan, smällde i sig en hel box på några timmar. Sedan dess har han inte rört någon sorts halm jag försökt med. Men jag tänker att om han inte äter halmen, men precis allt annat, då kan han inte vara så väldigt hungrig..

Kanske bäst att strunta i lucernen, för tjockare kan jag inte riskera att han blir! Det kommer han bli ändå så fort gräset kommer :crazy:
Fast å andra sidan har vårt hö väldigt dåliga värden, om jag inte minns fel är mj/smrp på 3,4 eller något liknande. Han har gått ner väldigt mycket sen oktober (ungefär) men är fortfarande överviktig. Inte bra för hans ben eller ork att vara rund.. Men jag vill ju inte svälta honom!
Aaah! Jag vet inte hur jag ska göra!! I andra forum här har de föreslagit att man ska ge feta hästar lucern om man vill banta dem, men jag får inte ihop det..
Känner mej helt förvirrad nu!! Skicka gärna ett PM om någon har ett bra förslag!! (Är inte hemma och kan inte följa tråden)

Det jag menar med struktur är att det är skillnad på pelleterat foder och hackat strå. Visst är det samma sak i magen om man äter en dl äppelmos eller ett helt äpple, men det har för den skull inte samma struktur. Äpplet tillfredsställer ett tuggbehov och tar längre tid att äta = större mättnadskänsla, än vad det tar att sörpla i sig äppelmoset. Grovrivna morötter har som namnet säger en grövre struktur än vad finrivna har även om mängden är densamma.

Om det är dåliga värden på höet så kan han mycket väl lida av proteinbrist. Om han är tunn över rygg och rumpa men har stor mage behöver han mer protein.

Struktur i fodersammanhang för mig handlar om fibrer/frånvaro av fibrer och fibersammansättning. Dvs på en mindre nivå än fin- eller grovrivet. Vi menar nog samma sak men har olika definition av ordet struktur...

nej, ingen tunn rumpa eller rygg, och ingen bukig mage heller. På rumpan har han fint med muskler, ryggen lite värre men det är (troligen) pga hans gamla sadel. Han är tjock, helt enkelt tjock. Tro mig, det ser jag skillnad på :smirk:

Men tillbaka till ämnet, finns det risk för fetma eller kan jag lugnt ge lite lucern? Och nu säger jag igen, hästen är inte bukig och har inte ont om muskler. Här är några bilder (inte de bästa, men relativt nya)

http://i33.photobucket.com/albums/d81/sevenseasofryhe/PICT0014-1.jpg
http://i33.photobucket.com/albums/d81/sevenseasofryhe/PICT0016.jpg

ursäkta om jag säger det, men din häst ÄR bukig...jag skulle ta bort lika många kilon hö(tex 2 kg) och ersätta INTE lägga till lusernhack.

Svårt att svara alls på hur han ser ut med en massa päls och konstigt uppställd på korten, du har inget där han står "normalt"? ;)

nej, ingen tunn rumpa eller rygg, och ingen bukig mage heller. På rumpan har han fint med muskler, ryggen lite värre men det är (troligen) pga hans gamla sadel. Han är tjock, helt enkelt tjock. Tro mig, det ser jag skillnad på :smirk:

Men tillbaka till ämnet, finns det risk för fetma eller kan jag lugnt ge lite lucern? Och nu säger jag igen, hästen är inte bukig och har inte ont om muskler. Här är några bilder (inte de bästa, men relativt nya)

http://i33.photobucket.com/albums/d81/sevenseasofryhe/PICT0014-1.jpg
http://i33.photobucket.com/albums/d81/sevenseasofryhe/PICT0016.jpg

Svårt att bedöma från foton såhär, särskilt med den pälsen han har. Du vet nog bäst själv eftersom du KÄNNER och ser honom från olika vinklar. Du verkar ju veta vad skillnaden är mellan tunn överlinje och stor mage (proteinbrist som kan missuppfattas som tjock häst) och en verkligt tjock häst så jag litar på det du säger.

MEN - om nu erat hö har en så låg kvot, får han då inget som kompenserar det och höjer kvoten??
I SÅNNA FALL tycker jag absolut att du ska ge lusern MEN du ska byta ut 1-2kg av höet mot det och inte bara lägga till PÅ högivan! På så sätt blir det ungefär lika mkt MJ men mera smbrp och därmed höjs kvoten.

För övrigt så skulle JAG minska den totala stråmängden istället så att den totala MJ-mängden blir något mindre (OM du nu vill att han ska minska i omfång). Han får ju nu 6kg hö om dagen? Jag skulle göra såhär: Ge honom 4kg hö och 1.5kg lusernhack. Dvs blir det 0.5kg mindre stråfoder.
Du kan ge 1.5kg, 1.5kg och 1kg +1.5kg lusernhack till natten. (plus halmen han kan pilla med vid behov)

Fast då utgår jag ifrån att han är ganska liten? MAX 450-500kg?

Senast ändrad:

Våra hästar äter frukost och middag ute, och alla går ihop. Så den här herren (har inga bättre, nya, bilder tyvärr) måste gå med fullbloden som äter, naturligt nog, mer än honom för att gå upp i vikt. Så om jag ska gå ner på 4 kg om dagen får han endast frukost och middag, ingenting mer. ja, kraftfoder då, men inget grovfoder över kvällen. Och ahn kommer garanterat vara hungrig. Det är ju det jag i första hand ville ha tips om :crazy:

Jag vet att bilderna inte är bra, och det är svårt att se hur han ser ut under all päls. Men om vi säger så här, är den hästen bukig så vill jag inte veta hur en fet häst ser ut.. Han har (hade) valkar på magen, man kan omöjligt känna hans revben och det till och med dallrar när han rör sig.

Men ni tror det kan vara värt ett försök att plocka bort, alltså ersätta (det jag tänkt från början), med hö? Och det påverkar inte vikten åt fel håll? Och, framför allt, ger det mer mättnadskänsla?

Våra hästar äter frukost och middag ute, och alla går ihop. Så den här herren (har inga bättre, nya, bilder tyvärr) måste gå med fullbloden som äter, naturligt nog, mer än honom för att gå upp i vikt. Så om jag ska gå ner på 4 kg om dagen får han endast frukost och middag, ingenting mer. ja, kraftfoder då, men inget grovfoder över kvällen. Och ahn kommer garanterat vara hungrig. Det är ju det jag i första hand ville ha tips om :crazy:

Okej, jo... jag förstod nästan det... att de får ungefär 2kg var ute i hagen. Och då är det ju svårt att göra om givorna.
Det vara bara ett exempel på hur man skulle kunnat lösa det.

Jag vet att bilderna inte är bra, och det är svårt att se hur han ser ut under all päls. Men om vi säger så här, är den hästen bukig så vill jag inte veta hur en fet häst ser ut.. Han har (hade) valkar på magen, man kan omöjligt känna hans revben och det till och med dallrar när han rör sig.

Jag tror på dig, som sagt, när du säger att hästen ÄR fet och inte bukig. (jag tycker inte heller att den ser bukig ut på bilderna men däremot kanske lite muskelfattig?)

Men ni tror det kan vara värt ett försök att plocka bort, alltså ersätta (det jag tänkt från början), med hö? Och det påverkar inte vikten åt fel håll? Och, framför allt, ger det mer mättnadskänsla

Inget mer än MER FODER (mer att tugga på) kan ge "mer mättnadskänsla". Tyvärr. Så oavsett VAD du ger så är det detsamma.
Det som ger längst TUGGTID ger mest "mättnad". Lusern kommer INTE göra honom mer mätt (iaf inte så vitt jag VET och kan om sånt här) eftersom han förmodligen tuggar i sig det snabbare än hö av samma mängd.
Och ERSÄTTER du t ex 1kg hö mot lika mkt lusern så kommer det troligtvis inte påverka hans vikt negativt (dvs går han inte UPP i vikt). Det ger nämligen ungefär lika mkt energi.

MEN jag undrar fortfarande om du inte ger nåt proteinrikt för att kompensera bristen av protein i erat hö?? Av DEN anledningen får du gärna ge lusern istället för hö (delvis alltså).

Senast ändrad:

Kraftfoder, det är det enda. Och jag misstänker starkt att han norpar lite ensilage för korna, men är inte helt säker. ;)

Ja, han har tappat en hel del muskler nu i vinter, jag har knappt kunnat ta ut honom någonting, skolan inkräktar mer och mer på min fritid :p . Möjligt att det kan bero på höet också, men brist på motion gör ju sitt med..
Jag tror jag gör så att jag testar ge honom lite lucern och ser hur det fungerar. Blir han tjockare får jag bygga en ny skogshage någonstans till sommaren. Om jag hittar någon skog som inte blåst ner :crazy:

Tack för hjälpen alla! Det finns många olika åsikter, men i grund och botten har alla ungefär samma tanke.

Kraftfoder, det är det enda.

Men VAD för kraftfoder?? Det är en STOR skillnad på foder o foder. Det kan ju vara allt ifrån betfor, som är proteinLÅGT, till t ex nåt färdigfoder med HÖG proteinhalt (det är det sistnämnda du behöver).

Ja, han har tappat en hel del muskler nu i vinter, jag har knappt kunnat ta ut honom någonting, skolan inkräktar mer och mer på min fritid :p . Möjligt att det kan bero på höet också, men brist på motion gör ju sitt med..

Om du inte ger ett proteinrikt kraftfoder så kan jag nästan garantera att hans muskelbortfall BEROR PÅ HÖET - om det nu stämmer att det har så låg kvot som 3.4?
Då har han länge gått med proteinbrist och det resulterar i muskelbortfall ovsett hur du motionerar honom. :crazy:

Jag tror jag gör så att jag testar ge honom lite lucern och ser hur det fungerar. Blir han tjockare får jag bygga en ny skogshage någonstans till sommaren. Om jag hittar någon skog som inte blåst ner :crazy:

Ja börja gärna med lusern - som sagt bör han inte gå upp i vikt om du byter ut hö mot lusern.

Jag undrar också vad det är för kraftfoder han får. Jag tycker han ser lite pluffsig ut, samtidigt som han ändå bara får 6 kg hö, och har tappat muskler. Allt tyder på att han skulle behöve lite mer protein och lite mindre energi, och framförallt mer träning. Räkna ut ordentligt och ge honom det han behöver med ett liitet underskott på mj och mer träning tills han börjar återfå den form du vill ha honom i:D

Men ta alltid internettips med en nypa salt. Vi kan ju bara säga hur vi uppfattar läget utan att veta särkilt mycket eller ens träffat hästen.

Mkt söt va han iaf:love: Men försåk träna lite mer även om skolan tar mkt tid. Han har ju trots allt bara dig. Det kan räcka med en halvtimme tre dagar i veckan under veckorna plus uteturer på lör och sön. På veckorna när du inte har så mycket tid kan det vara bra att välja tidseffektiva pass. En halvtimmes cavalettiträning kan vara en riktig genomkörare utan att sluka så mycket tid! Tömkör, jogga i skogen och sånt behöver inte heller ta så lång tid, men din söta häst får känna sig nyttig. Sen under helgerna kan man såsa omkring på stallet i flera timmar om man vill.

/maria som pluggar till civilingenjör vilket tar jättemkt tid, men får som tur är hjälp av syskon och mamma:)

Senast ändrad:

Ja, jag ska försöka ta mer tid till honom. inte så lätt nu framöver, ska på språkresa i två veckor :crazy: Men det löser sig alltid.

Han får salsa havrefri musli och betfor, ganska lite. En halvliter musli om dan när han är i gång. Han är av den där sorten som går upp i vikt bara av att titta på maten.. Knatade iväg och köpte lusern idag, kan säga att hästen är överlycklig! Nu behöver han inte äta upp fullblodens mat haha! Nog för att jag visste att han gillar lusern (han brukar smita in och äta upp de andras rester), men det var nåt fånigt vad glad han blev när han fick i sin egen krubba! :rofl:

Han får salsa havrefri musli och betfor, ganska lite. En halvliter musli om dan när han är i gång. Han är av den där sorten som går upp i vikt bara av att titta på maten.. Knatade iväg och köpte lusern idag, kan säga att hästen är överlycklig! Nu behöver han inte äta upp fullblodens mat haha! Nog för att jag visste att han gillar lusern (han brukar smita in och äta upp de andras rester), men det var nåt fånigt vad glad han blev när han fick i sin egen krubba! :rofl:

Ta bort muslit och betforn (eller du kan ge en näve betfor om du behöver det för att blanda i mineralerna?) och ge istället för det lika mkt LUSERN. Muslit och betforn har ju ändå ingen särskild funktion och ger mest energi - vilket han INTE behöver mer av!

Tja.. Det gör nog ingen skillnad om jag tar bort muslin, den får han ju som sagt bara när jag ridit. Men det löser sig säkert. Huvudsaken är att han mår bra, och det kan nog vara bra för kroppen att få lite mer protein. Han har blivit väldigt fin av den muslin, jag inbillar mig det i alla fall. Fått fin päls (han har eksem, så det är viktigt för mig). Jag testar det här en månad eller två så får vi se vad som händer :)

Oj det var många svar!

Hästen är inte tjock av höt utan av betet sen i somras :smirk: Han går upp i vikt väldigt enkelt. Han har inte svårt för att sätta muskler så det är inga såna fel. Han är inte bukig, man kan känna valkar på magen.. Grejen är inte att han är underskott sv någonting, utan att han inte verkar mätt (å andra sidan blir han väl aldrig mätt heller :smirk: )

Förra sommaren hade han antydan till hovbensrotation, så jag är lite rädd för fång med, inte bara mer fetma.

Han får någon dl kraftfoder och 2 dl betfor, knappt. Mest för att han ska äta upp resten av "tillsatserna". Så där verkar det ganska meningslöst att börja plocka bort.. Han har blivit så fin i pälsen sen han började med det här kraftfodret (minns inte vad det heter, köper av en tjej i stallet), och i somras var han nästan symptomfri (eksemhäst). Jag inbillar mig att det beror på fodret, så jag tar inte gärna bort det.

Det verkar som om det inte finns så stora risker med att hans mage skulle växa ännu mer om jag gav honom lucern. Men hur mycket? Jag har ingen erfarenhet av den här sortens foder, ja förutom att fullbloden äter det för att bli tjockare.. Det känns lite avigt att ge "bli-tjockismat" till en tjock ponny..

Hejsan om din häst lider utav fång så se upp med lusern, även betfor, ge mycket rivna morötter istället för betforen och hö mängden ska ju räcka det går ju över minimi. vad har du för halm, hästar vill helst ha havrehalm=godast.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
768
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka