"Ersätta" hö med lucern?

Sv: "Ersätta" hö med lucern?

visste ej att det var dåliga vrden på höet men tänk på att bara kompensera upp det som fattas i höet, det är ju inte någon häst som går ett hårt träningspass per dag. ni har ingen foderrådgivare i trakterna?

nej, ingen i närheten. vad jag vet. Vi hankar oss fram ändå

Funderar på att byta ut en del av shettisens hö till lusern pga hosta..letar nytt hö för fullt...=/.
Shettisar är ju lite känsligare för fång tex..vad säger ni?
:bow:

Vissa hästar kan faktiskt få fång av både morötter och halm om de är känsliga. Det är mycket individuellt...

/95johsv vars häst får fång av ½morot eller lite halm

Tja.. Det gör nog ingen skillnad om jag tar bort muslin, den får han ju som sagt bara när jag ridit. Men det löser sig säkert. Huvudsaken är att han mår bra, och det kan nog vara bra för kroppen att få lite mer protein. Han har blivit väldigt fin av den muslin, jag inbillar mig det i alla fall. Fått fin päls (han har eksem, så det är viktigt för mig). Jag testar det här en månad eller två så får vi se vad som händer :)

Ja just ja... glömde bort att du gärna ville ge det där eftersom du iaf inbillar dig att det hjälpt mot hans eksemproblem. Det förstår jag. Men försök i övrigt att ge lusern istället för annat kraftfoder så mkt som GÅR.

Och återigen - han behöver inte bara LITE mer protein utan ganska MYCKET för att kompensera bristen av det i erat hö!!! Typ 1.5-2kg lusern om dagen!

Funderar på att byta ut en del av shettisens hö till lusern pga hosta..letar nytt hö för fullt...=/.
Shettisar är ju lite känsligare för fång tex..vad säger ni?
:bow:

Lusern är inget som normalt utlöser fång - dvs om du bara introducerar det försiktigt så magen hinner vänja sig vid det nya och det därmed inte blir någon störning i magen av foderbyte. Du kan gärna ge lusern men börja med bara några nävar och öka successivt.

visste ej att det var dåliga vrden på höet men tänk på att bara kompensera upp det som fattas i höet, det är ju inte någon häst som går ett hårt träningspass per dag. ni har ingen foderrådgivare i trakterna?

Det finns många här som kan hjälpa till med att räkna ut hur mkt som behövs - t ex jag. Om jag bara får de rätta värdena på höet så gör jag det på några sekunder. Inget som man behöver en speciell foderrådgivare till! (kan ju säga att t ex Kraffts rådgivare inte imponerar särskilt mycket... de har ofta inte så mkt mer kunskap än oss amatörer här)

Vissa hästar kan faktiskt få fång av både morötter och halm om de är känsliga. Det är mycket individuellt...

/95johsv vars häst får fång av ½morot eller lite halm

Nu var det knappast just MOROTSBITEN eller halmen I SIG som utlöste det utan med största sannolikhet var det nånting i nåt utav det (osynlig mögel eller några andra bakterier eller dylikt) som gav en störning i magen - och därmed fick hästen fång.

Nej, lucern är verkligen inget som vanligen ger fång. Om man läser om lucern på nätet ser man att lucern är en baljväxt som i motsats till gräs inte stressat till att avge sockerarter och fruktaner. Därför är det enligt våra veterinärer en utmärkt proteinkälla ifall man inte kan ge hö. Halm och strålucern (helst utan melass vilket medverkar till fång). Morötter får vi inte ge enligt veterinärerna. Fångponnyn i stallet har nu hållit sig frisk ett längre tag. Obs, strålucern är vad ponnyn får för att erhålla protein.

Sorry, önskar det vore så. Har provat med morötter 4 gånger och samma resultat varje gång. Samma med halm, varje gång jag fyllde på halm i hagen - fång. Tog ett tag innan jag kopplade tyvärr...

Inget stort men ändå - digital puls, går stappligare och ovillig att vända tvärt. Går över på en vecka och efter ett par är han som vanligt igen...

Ehm ja energimässigt kanske men hur ska man då göra med hästens tuggtid. Det är bevisat enligt SLU att hästens mättnadskänsla styrs av tuggtid och ingenting annat. Varför och hur har inte förklarats men vad man vet är att tillgodoses inte tuggtiden som hästen kräver får man fysiska såväl som psykiska problem. Pellerterat foder har mkt kortare tuggtid än stråfoder

Finns det inte hö att köpa in i er kommun ?

Mumin

Sorry, önskar det vore så. Har provat med morötter 4 gånger och samma resultat varje gång. Samma med halm, varje gång jag fyllde på halm i hagen - fång. Tog ett tag innan jag kopplade tyvärr...

Inget stort men ändå - digital puls, går stappligare och ovillig att vända tvärt. Går över på en vecka och efter ett par är han som vanligt igen...

Hmm... nu blir man fundersam.

Jo det förstår jag. Jag trodde liksom inte heller på det först...

Två av gångerna är det konstaterat av vetrinär också, så jag är inte inbillningssjuk :D

Jo det förstår jag. Jag trodde liksom inte heller på det först...

Två av gångerna är det konstaterat av vetrinär också, så jag är inte inbillningssjuk :D

Morot kan jag i o för sig förstå - men redan av en HALV morot liksom? :confused:
Halm kan jag bara inte begripa hur det kan utlösa fång. Innehåller det FRUKTAN i större mängder tro? *funderar*
Läste precis en bra artikel om fång i det senaste numret av tidningen Hästen och där beskrivs det hur fruktanhalten ökar ju TORRARE och nerbetat gräset är - då lagrar nämligen grässtråna fruktan.
Vid torka, dålig näring eller låg temperatur lagras fruktan i växten. Många tror ju att det är då det är riskfritt för en fånghäst. :crazy: (när det är så torrt att gräset växer knappt och bara torkar)
Det är ju tvärtom! När gräset VÄXER och är blött (ju blötare desto bättre) är det minst fruktan i det.
Fruktan är vattenlösligt, står det, och man kan därför blöta upp grovfoder en timme före utfodring för att få ner fruktanhalten. :idea:

Någon skrev här för lite sedan att om halmen inte är riktigt tröskad är det mycket korn i. För den personens häst utlöstes fången av detta. Trolig orsak!

Halmen är två olika ifrån olika år. Bägge utlöste fång. När man tittar på halmen ser man inte så mycket kärnor etc i det ena, hittade faktiskt inga alls. Andra fanns lite men inte mycket. Har sett mycket mer...

Små marginaler på just denna hästen kanske? Vet inte.

Skulle trickträna en gång, gav då bitar av morot som var 1cm långa och 1cm i diameter. Gav kanske 4 eller 6 st (2 eller 3 gånger åt varje håll). Inte bra....

Håller min häst ifrån stärkelse och socker så mycket jag bara kan...

Jättebra info detta med fruktaner och blötläggning. Tack för det!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
768
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 823
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka