Shaadoow

Trådstartare
Har hand om en 15 årig häst som precis fått diagnosen erlichia.
Vet. vill avakta med tetracyklin behandling för att hon är rädd att de kan slå ut magen på honom. Hon vill avvakta och behandla när feberna lagt sig, om den lägger sig.

Det är en stor och hyfsat välmusklad kille men man märker redan nu efter ett par dar hur han börjar tappa både muskler och hull.

Hur orolig bör man egentligen vara för den här sjukdomen?
Man har ju hört en massa skräckhistorier om hur hästar aldrig blivit riktigt friska efter sjukdomen.

Någon som har erfarnheter att dela med sig av till oroliga mig? :crazy:

Sv: Erlichia

Vad jag vet är det ju nu då den är aktiv som den ska ha penicilin. Vår fick aldrig det då febern hann lägga sig innan provsvaren kom. Dock - efter lång konvalecens har vi fått tillbaka i stort sett samma häst som tidigare.

Vet har rätt när hon säger att penicillinet kan slå ut magen.

Fast hästen ska ju behandlas nu medan den är i det akuta skedet...det är ju annars som följdsjukdomar brukar komma.

Jag har haft 3 hästar med Erlichia o behandlat alla 3. Givetvis är penicillinet starkt o kan slå ut magen men chansen är ju inte så jättestor att det händer just din häst. Och om du bara har möjlighet att köra till djursjukhus om det skulle hända så är det inget jätte problem.

Allt beror väl på hur många titrar (tror jag det heter) han har. Har han inte så mycket så är det antagligen väldigt stor chans att kroppen själv tar det. Mitt sto behandlades inte trots positivt utslag på både erlichia och borrelia men blev trots detta helt frisk.

Hellre en utslagen mage som man faktiskt kan förebygga för att hjälpa under medicineringen och som snart återhämtar sig än den långa återhämtningstiden och ev. lidande under tiden de själva skall läka ut smittan.

När jag har Anaplasomoshästar så har jag preppat dem med foderjäst och kolpasta under tiden och en stund efter för att hjälpa dem så mycket det går.
Man kan även åka in med dem och behandla på klinik om man är väldigt orolig.

Jag skulle gärna se att de behandlade hästen men nu är det inte min häst och ägaren tog beslutet att lyssna på Vet. Vad jag förstod det som hoppas de på att det självläker en del så att immunförsvaret stärks något igen och sedan behandla. De vill i alla fall bli av med febern.

Som sagt så hoppas jag på att Vet. vet bäst. Har läst runt en hel del på nätet och det är olika bud på om det bör behandlas eller ej. Han har inga symtom som stelhet, hälta eller balansproblem. Endast feber, gulnande slemhinnor och är allmänt trött och seg.

Fast enligt min vet så var behandlingen ibland dödlig. Därför avvägde man noga om man skulle behandla eller ej.

Hon var inte sjuk så hemskt länge. Det jag märkte det på var att hon var väldigt mager och blev knäpp i huvudet. Det tog nog inte så många veckor innan hon började hämta igen sig hullmässigt med hjälp av lite extra näring osv.

Vad jag vet är det ju nu då den är aktiv som den ska ha penicilin. Vår fick aldrig det då febern hann lägga sig innan provsvaren kom. Dock - efter lång konvalecens har vi fått tillbaka i stort sett samma häst som tidigare.

Ja, samma här. Mitt sto fick detta för några år sedan, på vårkanten. När provsvaren väl var klara så hade den akuta fasen lagt sig, hon stod konvalescent från maj till september samma år. Sattes sen igång sakta men säkert, hade några skov kommande år men av mer lindrig natur och därefter har hon funkat helt ok utan problem. Idag går hon med föl så även här funkar det, fertiliteten alltså.

Hellre en utslagen mage som man faktiskt kan förebygga för att hjälpa under medicineringen och som snart återhämtar sig än den långa återhämtningstiden och ev. lidande under tiden de själva skall läka ut smittan.
:bow:
Erlichia kan läka ut spontant, men oddsen att det istället ger långdragna och tråkiga restsymptom i rörelseapparaten är för dåliga för att i alla fall jag skulle föredra att avstå från antibiotika. Inte mycket glädje med att magen klarade sig om hästen är förstörd i övrigt... :crazy:

Ja, magen kan slås ut så pass att de kan dö, det talar de om. Därför kan man få behandling om man vill på klinik där de kan gå in och hjäälpa magen när den slås ut och det är därför man SKA förebygga magen med de bästa hjälperna som finns för att ha den så stark som möjligt om man behandlar hemma.
Än har jag dock inte hört nån häst som dött av behandlingen därmot väldigt lösa magar om man inte går in och stödjer upp men det brukar vetten också tala om.

Jag skulle inte våga avstå, då det enl. min vet tar upp till iaf ett år innan de blir friska och symtomfria om man låter bli att behandla.

Vi hade tur med vårat sto för några år sedan. Det var dags att ta hem dem från betet och då märkte vi att stoet var väldigt hängig, väl hemma hade hon hög feber, vi avaktade.
Febern gick ner för att sedan på kvällen stiga högt igen. Så då åkte vi in med henne. Första symtomen är febertoppar som enligt vet kunde vara lätta att missa.
Jag tror hon stod en vecka på djursjukhuset för behandling.
Hon var dock en tid efter vinglig i bakpartiet, men som småningom blev bättre och bättre för att slutligen försvinna.

Jag har ett sto hemma som är behandlad för erlichia, hon fick sprutor under 1 veckas tid.

En vecka innan började vi ge henne blåbärssoppa. (ägde henne inte då, så förra ägaren, men hon stod hos oss.)

Och även under hela tiden och en tid efter, hennes mage klarade av detta kanonfint!

Hon hade under tiden varit lite vinglig i hela bakpartiet och vansinnigt stel, men jag har under hela tiden efter behandling sett att detta blivit bättre och bättre...

Men hon mådde fruktansvärt dåligt före, under och efter... Dock märktes det väl när det vände, livslusten kom tillbaka, hon började småprata, busade och sprang som dom andra hästarna. Nu har jag börjat sätta igång henne, nästan 1 år efter behandling, vi tar det vääääldigt sakta...

Mvh Domino_s

Intressant att höra om era erfarnheter.

Hästen har nu varit feberfri i 3 dygn och verkar vara sitt vanliga jag. Han har inte uppvisat någon stelhet eller balansproblem. Förhoppningsvis så återkommer det inte och självläker helt enkelt *peppar peppar*. Vet säger att han bör vila ett par veckor och om han inte får fler symtom så kan han sedan sättas igång igen.

vissa hästar får ju faktiskt bara en släng av erlichia som självläker innan man ens hinner märka av det, hoppas av hela mitt hjärta att han är en av dem som bara drabbas lindrigt.

Tetracyklin kan slå ut den normala tarmfloran och orsaka en mycket wåldsam diarrésjukdom som man brukar kalla "Baron Gruff". Diarrén orsakar snabbt en uttorkning och dödsfall är inte alls owanligt.

Dock får jag nog säga, utifrån egen erfarenhet, att denna komlikation är owanlig.

Det är i det akuta skedet man kan behandla med framgång och jag ser eg ingen anledning att inte sätta in en kur nu. Konwalescensen är ganska beswärlig och det finns en utbredd teori om att ledbeswär m fl problem kan komma som senkomplikationer.

Allmänt bara..
Att behandla hästar som inte har akuta symptom och låga titrar tycker jag inte är ok. Ts häst har dock en akut infektion, det är nåt helt annat.

Tetracyklin är inte penicillin. Annars håller jag med!

Liknande trådar

Hästvård Hej, Är det någon som har erfarenhet av anaplasmos föredetta erlichias fästingsjukdomen? Min häst har fått denna hemska sjukdom. Han...
Svar
18
· Visningar
2 484
Senast: Santoxen
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 951
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Min ena häst börja bli hängig under tisdag-onsdag förra veckan, kontaktade veterinär på tordagen då benen börjat svullna på henne, fick...
2
Svar
21
· Visningar
4 144
Senast: Hemi
·
Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 908
Senast: Texaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte