Sv: Erlichia

men jag vet faktiskt inte om det räknades till en akut infektion. som sagt har han bara uppvisat feber och gulaktiga slemhinnor samt varit allmänt låg. Samtidigt har det varit mkt varmt ute.
sen hur många/höga titrar han har vet jag inget om.

Allt beror väl på hur många titrar (tror jag det heter) han har. Har han inte så mycket så är det antagligen väldigt stor chans att kroppen själv tar det. Mitt sto behandlades inte trots positivt utslag på både erlichia och borrelia men blev trots detta helt frisk.

Ja och nej. Titrarna är ett mått på antikropparna mot just ehrlichia. När hästen först stöter på smittan så bildas det antikroppar. Ibland stannar det wid detta - ehrlichian blir så att säga stoppad i porten och hästen blir aldrig infekterad. Trots det så kommer den under flera månader att ha påwisbara antikroppshalter i blodet. Om man tar ett prow på en sådan häst och hittar, låt säga 1:40 eller 1:160, så är det direkt fel att sätta in en behandling - hästen har ju inte sjukdomen och då är det oförswarligt att utsätta den för en tetracyklinbehandling.

Om ehrlichiaorganismerna däremot är många och starka kan de orsaka en infektion, dws föröka sig i hästens kropp och ge upphow till akuta symptom (som de ts häst har). Äwen då fås naturligtwis ett antikroppsswar, men man kan ffa påwisa ehrlichia i hästens blod med hjälp aw antigen blodutstryk (man smetar ut blod på ett obejktsglas och tittar med hög förstoring i mikroskop) eller mha sk PCR-teknik där en awancerad analysmojeg påwisar ehrlichia-DNA i hästens blod.

Antikroppstitern kommer att wara låg i början aw infektionen eftersom det tar en tid att bilda antikroppar. Efter ungefär 3 weckor får man en ordentlig höjning. Om man tar prwet för tidigt kanske titern är 1:40, medan den 5 weckor sedare ligger på 1:640. Efter ytterligare twå weckor kan den ha sjunkit till 1:360 - om hästen har bekämpat infektionen. Den kan också ligga på 1:1240... Alltså är serologin, titern, helt wärdelös om man bara tar ett prow. Om man får 1:40 - har hästen då a) stött på smittan men bekämpat den innan den sas fått fäste, b) en akut infektion med ett eftersläpande antikroppsswar eller c) warit sjuk och bekämpat infektionen på egen hand?

Äwen om man inte behandlar brukar hästarna bli friska. De kan gå ner sig ordentligt i samband med den akuta fasen (mjölkkor som mjölkar riktig bra kan nästan sluta ge mjölk helt efter en ehrlichiainfektion ("Betesfeber") och det kan ta till nästa laktation innan de "blir sig själwa". Därför behandlar man alltid kossor...) men blir oftast återställda. Wissa får problem med muskelwärk och ledömhet, man wet eg inte warför.

ok. Tack för en bra förklaring.
så du tycker att Vet borde satt in behandling på en gång mao?

Har du själv erfarenhet av erlichia-hästar eller har du nån utbildning?

Mja, det kan jag inte uttala mig om. Weterinären som undersökte hästen har säkert gjort bedömningen utifrån hästens aktuella status, ålder osw och det wore fel aw mig att säga något om det enskilda fallet såhär på nätet. Men om den enda anledningen till att inte inleda en behandling war riskerna med tetracyklinet så tycker jag kanske att man kunde ha gjort annorlunda eftersom hästen mår så dåligt aw infektionen.

Ring wetten och diskutera igen. Kanske wet hon/han inte att hästen fallit ur såpass nu?

Ägarn har haft kontakt med veterinären senast igår tror jag.
Så mkt har han inte tappt egentligen, jag blev blev nog lite inbillningssjuk :crazy:(hönsmamma..) men han var mkt uppdragen i buken och smalnade av lite de första dagarnna eftersom han inte åt alls. Men nu tkr jag att det ser bättre ut. Han verkar inte lida på något sätt iaf och äter med god aptit.

Min förra pålle åkte på erlichia och han fick stå på klinik i 10 dagar. Jag misstänkte dirrekt att det var erlichia efter att han fick feber eftersom det stall jag stod i då hade frekventa fall av sjukdomen. Troligen pga närhet till vilthägn = mkt fästingar..

Jag fick rådet av vet, att var hästen så pass kry att den orkade en transport så skulle jag köra han till klinik just pga av att dom hade andra möjligheter där. Fick sedan på kliniken skriva under ett papper där jag godkände behandlingen och var medveten om att den kunde leda till dödsfall. Men jag tvekade aldrig just pga risken för kringvandrande hältor osv. Min pålle var fortfarande väldigt vinglig när han kom hem och han fick vila i ca 4 månader till innan jag kunde sätta igång honom igen efter godkända blodprov. Han fick aldrig några mer symtom igen efter det.

Tycker def att ni ska ringa någon annan vet bara för att få en sk second opinion eller till en klinik. Veterinärer är bara människor dom kan oxå göra felbedömningar. Vet i alla fall två hästar som aldrig blev bra pga dom inte fick behandling just under det akuta skedet. Ägarna försökte rehabilitera dom i flera år men hältorna vandrade liksom runt, var väldigt skumt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej, Är det någon som har erfarenhet av anaplasmos föredetta erlichias fästingsjukdomen? Min häst har fått denna hemska sjukdom. Han...
Svar
18
· Visningar
2 484
Senast: Santoxen
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 951
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Min ena häst börja bli hängig under tisdag-onsdag förra veckan, kontaktade veterinär på tordagen då benen börjat svullna på henne, fick...
2
Svar
21
· Visningar
4 144
Senast: Hemi
·
Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 908
Senast: Texaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte