Eric Le Tixerant gjorden

Jag tycker aldrig det är dumt med en ELT gjord. :)
Men passar din sadel i och med du skriver att du använder padd pga hon håller på att muskla sig? Kanske blivit lite trångt för henne redan menar jag?
Jag har bara ELT gjordar och jag har köpt i samma storlek som jag hade tidigare. Tänk på att inte spänna gjorden för hårt om du nu köper en, det är vad många gör fel i och med det är en så pass elastisk gjord. Jag hade en häst med lite sadeltvång tidigare och det har i princip inte varit något alls sen jag bytte gjord på den. Den andra tävlingshästen hade inte sadeltvång men fick också en ELT ändå och på den märker jag att den får ett mkt friare steg eller hur jag ska beskriva det av ELT så jag är supernöjd med mina gjordar. Har haft gjorden på mina unghästar också och totalt hittills kanske 6 hästar. Aldrig märkt ngn som inte gillat den :)

Tack så mycket! Ska jag vara helt ärlig tror jag faktiskt sadeln passar henne nu. Hon var lite "takig" i ryggen när jag köpte henne för ett år sen och har breddat sig rätt ordentligt sen dess. Jag måste bara få ut någon som kan kolla då jag själv inte riktigt litar på min kunskap i det läget.
Tror minsann jag ska investera i en sådan åt henne :)

Tack så mycket! Ska jag vara helt ärlig tror jag faktiskt sadeln passar henne nu. Hon var lite "takig" i ryggen när jag köpte henne för ett år sen och har breddat sig rätt ordentligt sen dess. Jag måste bara få ut någon som kan kolla då jag själv inte riktigt litar på min kunskap i det läget.
Tror minsann jag ska investera i en sådan åt henne :)

Det är ju inte fel att prova utan padden och se hur hon känns och hur sadeln ligger på utan den. Jag är inte heller en expert på sadlar men det är ganska enkelt och se och känna om sadeln lutar framåt/bakåt, glider osv men aldrig fel att låta ett sadelproffs kolla ordentligt till en :)
Hoppas du blir lika nöjd som jag är med gjorden!

Jag har ELT-gjord, flexibom och fårskinnspad på min ponny. Inga problem. Tvärtom. Hon gillar mjukt och fluffigt :D Har inte haft problem med instabilitet (men visst, hon kan skjuta allt åt höger om man inte orkar "sitta rakt" när hon är under igångsättning). Men det hade hon nog kunnat oavsett sadel/gjord-kombo.

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle behöva köpa en ny sadelgjord men det tar emot, fasiken vad dyra de är 😝 Vi har just nu en Eric le Tixerant (dressyr) gjord...
Svar
4
· Visningar
878
Senast: Oknytt
·
Utrustning Har ridit i stallägarens gamla County connection senaste halvåret. Den ligger bra och både jag och hästen trivs. Har letat sen dess...
Svar
2
· Visningar
434
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
599
Senast: morgaine
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025