Eric Le Tixerant gjorden

Sv: Eric Le Tixerant gjorden

KL

Ni som haft era gjordar ett tag: har gummidelen "torkat" för er? Min gjord har börjat glida fram lite och upptäckte att gummit blivit glatt och inte sådär klistrigt som det var i början. Någon mer som det torkat för? Tips för att få det klibbigt igen? Känns ju surt att behöva köpa ny gjord..:crazy:

Puttar upp min fråga.. :angel:

Har en sådan, är nåt år gammal nu. Den är fortfarande lika mjuk och "kladdig" :)

Tack för svar! Jag har haft min i ca 1,5 år så den är inte så gammal.. Hur har du gjort ren den? Jag har spolat gummidelen med vatten de gånger hästen varit svettig. Ibland har den nog hängt i solen på tork, kan det vara därför den torkat ur tro? :confused:

Vi har spolat med vatten för att rengöra den och sen hängt den på tork i sadelkammaren.
Ja det kan ju vara så att det är solen som har torkat ur din lite för mycket. Väldigt tråkigt när det blir så, den kostar ju ändå en del.

Ja, den är ju inte helt gratis direkt.. Tänkte först att det kanske inte är någon idé att köpa ny om de nu blir så här med åren. Men det verkar ju kanske som att det är självförvållat i alla fall.. Grämer mig..

Har haft min i ca 2 år (köpt begagnad, så den är äldre än så), och den är fortfarande lika "klibbig". Misstänker att det kan vara UV-strålning som torkat ut din?

Ja.. suck.. måste nog vara det.. Kan inte tänka mig någon annan förklaring om det nu är så att inte gummit åldrats och torkat för det.

*kl*

Har haft min i snart ett år, är superduperNÖJD!!

Innan hade jag lädergjord med resår i båda ändar 120 cm. Köpte ELTgjorden i 125 cm.

En stoor fördel är att man kan ha ELTgjorden mindre hårt åtspänd än en "vanlig", sadeln ligger väldigt still ändå. Min häst kunde sura när man drog åt med den gamla, nu står hon alltid helt still med öronen spetsade, hon är verkligen jättenöjd med ELTgjorden!!

Min häst är väldigt skavkänslig, fick lite skav under fällningen men det var inget problem. Främre delen av resåren har dock "vikit" sig lite, men det verkar heller inte ge några bekymmer.

Har bara bra saker att säga om den, ångrar inte köpet för en sekund även om den inte var gratis ;) :)

Senast ändrad:

Jag har haft min länge, köptes från Frankrike ett tag innan dom blev vanliga här. Den är nog 3 år. Inte säker på vad du menar med att din torkat ut, tycker aldrig min varit klibbig?? Den är iaf som den alltid har varit. Har tvättat den i ljummet vatten med glycerintvål.

KL

Ni som haft era gjordar ett tag: har gummidelen "torkat" för er? Min gjord har börjat glida fram lite och upptäckte att gummit blivit glatt och inte sådär klistrigt som det var i början. Någon mer som det torkat för? Tips för att få det klibbigt igen? Känns ju surt att behöva köpa ny gjord..:crazy:

Reklamera?

Min tappade färgen på lädret och det var bara att reklamera.

Köpte nyss en sån gjord. Tycker gummidelen är lite småsprucken redan nu efter en vecka...ska den va det? hur rengör man gjorden bäst?

KL

Ni som köpt ELT-gjorden, hur har ni gjort med storlek?

Läser att man ska ta en storlek mindre än normalt, men menas det då 5 eller 10cm kortare än vanligt?

Använder normalt 130cm gjord och har funderat på att köpa ELT i 125cm. Vill dock inte ha en gjord som blir längre än 130cm när den är "utsträckt", samtidigt som jag är rädd att 120cm blir svår att få om magen när hästarna är lite spända, ex. vid sadling på tävling. Så vad ska man välja?

Ni som haft gjordarna ett tag, blir de uttöjda så som resåren på vanliga gjordar blir efter en tids användning eller håller de längden?

Tackar på förhand för svar.

Det var alla där jag köpte min ifrån också. Min är snart ett halvår gammal, använd dagligen och den har inte spruckit up mer allafall.

Vid behov sköljer jag bara av den och låter den självtorka. Lädret smörjs in med vanligt fett.

Jag har använt ELT-gjord i ca 2månader och köpte min egna nu i dagarna(lånade innan).

Min häst har ett helt totalt hopplöst sadelläge, trots att bomsadel är inpassad av sadelmakare så glider den fram, lixom ALLA andra sadlar vi prövat. ELT-gjorden ihop med en bomlös sadel har avseevärt underlättat våran ridning och träning kan jag säga! De senaste två månaderna har vi kunnat arbeta i galopp t.ex. vi har kunnat galoppera flera gånger ute på uteritt och inte behöva sitta av o lägga om sadel varje gång o sluppit riskera livet genom att i galopp hamna på nacken med en helt lös sadel :D Jag har inte galopperat i paddock egentligen nånsin innan för det var förenat med livsfara i kurvorna. Nu galopperar vi massor :)

Jag är så nöjd med ELT-gjorden! Ihop med bomsadeln blev det inte mycket bättre med glidandet men just med den bomlösa fungerar den med att hålla kvar!

köpte en begagnad ELT som jag ridit i ca 7 ggr, tänkte på inlägget att inte dra för hårt eftersom de är stretchig. i torsdags när jag tog galopp så hände något, vet ej om det var jag eller hästen men plötsligt så satt sadel å jag på vänster sida emellan hästen och väggen. tänkte å försökte febrilt att trampa ner i höger för att få över sadeln rätt men hästen hade panik och slängde sig till höger så det var bara att planera en ofrivillig avsittning. Hästen fortsätter runt i bockande sken skräckslagen i ridhuset med sadeln under magen.skyller både på gjorden och mig själv.

Min slutsats är.
1. sadeln måste passa bra i manken och ligga stabilt fast i sidled för denna gjord.
2. Du får inte ha paddar, kilar till sadeln.Har hört att den ej rekommenderas till Flair (mjukt luftstoppad).

Jag hade gjort 2 fel. Hade gummikil eftersom sadeln blev i bakvikt. Skulle hämta ut ny sadel dagen efter... :mad:
provade att galoppera hästen vilket jag inte gjort under de 5 månader jag ridit henne pga att hon blir stressad i galopp. Usch ja... nu lär det ju inte bli bättre efter att ha haft sadeln under magen å fått panik.:crazy:

Jag hade ändå dragit sadelgjorden en gång till efter att jag suttit upp, var ganska säker på att sadeln satt bra, ja hade ridit ut 2 ggr å klättrat å då låg sadel super still å jätte bra. :confused:

Efter ambulans färd till sjukhuset så konstaterades att inget var brutet men jag har slitit sönder muskler i ljumskarna, tror att jag försökte sitta kvar på hästen fast sadeln satt på sidan :(:grin:

Men en liten varning... inga paddar å skit till den sadelgjorden..det är mitt tips..

Senast ändrad:

Usch, vad läskigt, tur i oturen att det inte blev värre skador..

Vad gäller ELT-gjorden så har jag den till min mjuka bomlösa (som har pad under) och sadeln ligger väldigt stadigt utan tendens till att glida. Du kanske hade spänt den för löst i alla fall?

Centaur, Loppz, dressyteamet ber om ursäkt att jag inte svarat, hade helt glömt bort denna tråden.. :o Lite sena svar nu..

Centaur: svårt att beskriva med "klibbig".. men om du tänker dig ett färskt, nytt suddgummi - så var den från början. Nu är det mer som ett gammalt torkat suddgummi. Om du fattar.. :D

Loppz: tror inte jag kan reklamera, har antagligen orsakat det själv eftersom den hängt i solen.

dressyrteamet: så var min från början också, lite småsprickor i gummit.

Tråkigt :( tur att du inte skadade dig värre.

Jag använder min ELT gjord till min ena sadel jag måste ha pad till (den är för vid i dagsläget utan padden) däremot kan jag inte använda ELT gjorden till den andra sadeln, då tycker jag sadeln känns ostabil med den gjorden. Så jag tror det där är himla olika från häst till häst och sadel till sadel.

*kl*

Har hört att vissa ridsportbutiker lånar ut dessa gjordar (mot en kostnad såklart) vet ni något om det?

Jag har ullpadd under min dressyrsadel då damen håller på att muskla sig. På senare tid har hon blivit lite grinig när jag spänner sadelgjorden och funderar på den här gjorden.
Är det dumt att köpa den när jag nu måste använda padden? Om jag borde köpa den ändå, är det samma storlek jag ska köpa som jag har nu?

Jag har ullpadd under min dressyrsadel då damen håller på att muskla sig. På senare tid har hon blivit lite grinig när jag spänner sadelgjorden och funderar på den här gjorden.
Är det dumt att köpa den när jag nu måste använda padden? Om jag borde köpa den ändå, är det samma storlek jag ska köpa som jag har nu?
Jag tycker aldrig det är dumt med en ELT gjord. :)
Men passar din sadel i och med du skriver att du använder padd pga hon håller på att muskla sig? Kanske blivit lite trångt för henne redan menar jag?
Jag har bara ELT gjordar och jag har köpt i samma storlek som jag hade tidigare. Tänk på att inte spänna gjorden för hårt om du nu köper en, det är vad många gör fel i och med det är en så pass elastisk gjord. Jag hade en häst med lite sadeltvång tidigare och det har i princip inte varit något alls sen jag bytte gjord på den. Den andra tävlingshästen hade inte sadeltvång men fick också en ELT ändå och på den märker jag att den får ett mkt friare steg eller hur jag ska beskriva det av ELT så jag är supernöjd med mina gjordar. Har haft gjorden på mina unghästar också och totalt hittills kanske 6 hästar. Aldrig märkt ngn som inte gillat den :)

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle behöva köpa en ny sadelgjord men det tar emot, fasiken vad dyra de är 😝 Vi har just nu en Eric le Tixerant (dressyr) gjord...
Svar
4
· Visningar
878
Senast: Oknytt
·
Utrustning Har ridit i stallägarens gamla County connection senaste halvåret. Den ligger bra och både jag och hästen trivs. Har letat sen dess...
Svar
2
· Visningar
434
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
599
Senast: morgaine
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025