Sv: Eric Le Tixerant gjorden
köpte en begagnad ELT som jag ridit i ca 7 ggr, tänkte på inlägget att inte dra för hårt eftersom de är stretchig. i torsdags när jag tog galopp så hände något, vet ej om det var jag eller hästen men plötsligt så satt sadel å jag på vänster sida emellan hästen och väggen. tänkte å försökte febrilt att trampa ner i höger för att få över sadeln rätt men hästen hade panik och slängde sig till höger så det var bara att planera en ofrivillig avsittning. Hästen fortsätter runt i bockande sken skräckslagen i ridhuset med sadeln under magen.skyller både på gjorden och mig själv.
Min slutsats är.
1. sadeln måste passa bra i manken och ligga stabilt fast i sidled för denna gjord.
2. Du får inte ha paddar, kilar till sadeln.Har hört att den ej rekommenderas till Flair (mjukt luftstoppad).
Jag hade gjort 2 fel. Hade gummikil eftersom sadeln blev i bakvikt. Skulle hämta ut ny sadel dagen efter...
provade att galoppera hästen vilket jag inte gjort under de 5 månader jag ridit henne pga att hon blir stressad i galopp. Usch ja... nu lär det ju inte bli bättre efter att ha haft sadeln under magen å fått panik.
Jag hade ändå dragit sadelgjorden en gång till efter att jag suttit upp, var ganska säker på att sadeln satt bra, ja hade ridit ut 2 ggr å klättrat å då låg sadel super still å jätte bra.
Efter ambulans färd till sjukhuset så konstaterades att inget var brutet men jag har slitit sönder muskler i ljumskarna, tror att jag försökte sitta kvar på hästen fast sadeln satt på sidan
Men en liten varning... inga paddar å skit till den sadelgjorden..det är mitt tips..