Erfarenheter sökes om leasingavtal! kallblod

heidi maria

Trådstartare
Vi har ett sto med fin norsk kallblodsstam som en person visat intresse för att köpa. Sälja vill vi inte, men däremot vore det trevligt med föl. :love: Personen säger sig nu vara intresserad av någon form av leasingavtal där sto och föl förmodligen blir kvar hos oss tills fölet är avvant. Är det någon som har erfarenhet av hur en sådan överenskommelse kan se ut?

Vi tänker oss att leasaren ska stå för alla merkostnader som uppstår pga dräktigheten, som till exempel hingsten, veterinärbesök, extra foder och extra avgift för fölbox, medan vi står för de normala kostnader vi skulle ha för hästen i vanliga fall åtminstone fram till månad 6-7. Därefter, är det rimligt att ta något för fölet? Vad kan det röra sig om för summor? Alla tankar är välkomna!:) Eller ska leasaren stå för hela hästens kostnader?

Sv: Erfarenheter sökes om leasingavtal! kallblod

Du kan sätta ett pris på ditt stos mage men inte på fölet. Du kan ta en summa för att du lånar ut ditt stos mage alltså, kanske 2-3.000 kr eller vad du nu känner för. Den summan bör betalas innan hon betäcks.

Det är precis så jag också har tänkt, fölet borde ju liksom rimligtvis vara hans eftersom han betalar alla avgifter som har med det att göra. Men vem ska stå som uppfödare i pappren?

Jag föder upp Quarterhästar och i den föreningen finns ett leasingavtal man skickar in så att den som leasar stoet står som uppfödare. Kolla med den föreningen som registrerar fölet.
Det är brukligt att ta en leasingavgift. Ni får prata om vad leasaren och du tycker är rimligt.
Skriv ett leasingkontrakt mellan er så att det inte blir några missförstånd om vem som betalar vad. Det är lätt att bli osams om man inte kommer ihåg samma sak.

Det gör man som man vill. Båda kan stå som uppfödare eller bara en utav er. Det får man komma överens om samt ha på papper.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 650
N
Avel Har aldrig betäckt något sto förut, det är så mkt jag inte vet. Har nu allvarliga funderingar på att göra slag i saken, så nu hoppas jag...
2
Svar
28
· Visningar
3 075
Senast: shady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka