Erfarenheter kring koll på ägglossningen sökes!

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

Missemyran

En total rookie på området... undrar hur man bäst kollar ägglossning etc. inte för att det är dags än men kanske bra att kolla i förväg så man har koll. För även om mensen är regelbunden som en klocka (nästintill) - kan man verkligen vara säker på att ägglossningen kommer "där den ska"?

Tips och erfarenheter sökes! :crazy:

Sv: Erfarenheter kring koll på ägglossningen sökes!

Min ägglossning ligger mitt emellan. Det vet jag säkert då jag använt det "åt båda hållen" i många år.

De klassiska tipsen är ju annars att ta morgontemp, tror den ska vara något högre vid ägglossning men det har jag inte provat själv.

/Jane

/Jane

Vet man hur lång mens cykel man har är det egentligen superenkelt!! Det man ofta får höra är ju att ägglossningen sker 14 dagar efter mensens första dag. Det stämmer bara om man har 28dagarscykel. Ägglossningen sker _alltid_ 14 dagar före nästa mens! Så har man tex 32 dagar emellan så blir det 18 dagar efter senaste mens första dag...
Sen kan man ju kolla sekret och sånt kul om man vill, det ska vra trådigt ;)
Andra tips, om man nu _vill_ bli gravid är att efter :banana: så ska man lägga en kudde under rumpan så att det liksom rinner in lättare - ligga kvar så minst 30 min :)
Men det är ju mysigt med kuddsnack :love:

Det finns teststickor att köpa på apoteket om man vill vara säker på att pricka in sin ägglossning. Man kan även köra temp.kurva, billigare (om man har termometer vill säga) men bökigare.

Jag har 28 dagars cykel men har ÄL på dag 17-18 dvs något sent så man kan inte vara säker på att den ligger på dag 14 på en 28 dagars cykel.

Lycka till när det blir dags!

Lita inte pa tempen-metoden bara! Jag tog tempen varje morgon i flera manader, bokforde noggrannt, och kurvan var valdigt oregelbunden och visade agglossning bara ibland. Sedan borjade jag ga till doktorn och ta blodprover och det visade sig att jag hade agglossning varje manad, lika regelbundet som en klocka!

Men trots det ar jag inte gravid an, efter nastan 1.5ar...

En annan sajt som jag gillar bättre än familjeliv, är www.alltforforaldrar.se.
Där finns snackgrupper för i princip allt. Det är bara att klicka på rubrikerna så kommer det fram en massa under rubriker. Allt från Planera för barn, ankomstgrupper (den månad bebisen är planerad att komma), jobb-snack, vikt-snack, familjeproblem, funderingar kring föräldraförsäkringen, förlossning - name it!
Detta var mitt absoluta favorit tillhåll när jag väntade dottern och jag har fått många vänner genom denna sida. ´Både irl och rena cybervänner.
Roligast var när vi träffades 24 mammor med barn, från snart sagt hela sverige en hel helg och hade urtrevligt!

Tack för alla råd. Jag antar att det bara är att :banana: utav bara den någonstans runt trolig ÄL och hoppas på det bästa eftersom jag har regelbunden 28 dgr-cykel och ibland tycker mig känna av ÄL fast jag glömmer ju alltid att skriva upp sådant där. Får väl bli bättre på det och kolla upp och så där. Ska även kolla upp vaccination mot röda hund och så får jag väl pallra mig iväg och göra sådana där läskiga gyn-grejjer som alla kvinnor över 23 år ska göra eller bör göra eller vad det nu är. *rysa*

sedan är det "knoddtillverkning" som gäller för hela slanten. ;) om 1 år lite drygt i och för sig men tiden går fort och det är mycket som ska kollas upp och planeras innan. :crazy:

*knapplån*

Jag har lite funderingar kring detta. Börjar man räkna mens-cykeln första dagen på mensen? Min mens är lite konstig och de första 3-4 dagarna är det bara som bruna flytningar. Sen den 4:e dagen kommer det igång ordentligt. Det hela avslutas efter 6 dagar genom att det tar tvärt slut och är uppehåll en natt för att dagen efter vara bruna flytningar. Det är alltid så, varje månad. Så när ska jag börja räkna? vid flytningarna eller den rikliga?

Om jag räknar från den första flytningsdagen till nästa så har jag 25 dagar. enligt ägglossningstabellen ska jag vara fertil redan två dagar efter mensen. Kan detta stämma?

Men är du alldeles säker på detta ?

min ägglossning sker i stort sett alltid väldigt snart efter mensen. 10 dagar efter mensens första dag. sen brukar det dröja ganska länge (jag har iofs inte räknat dagarna) till nästa mens. jag trodde att det var väldigt individuellt.

Min doktor sade till mig att räkna från första dagen som det verkligen flyter på ;)

Hm... såg nu när jag räknade att det blir 25 dagar vilket jag än räknar på.

om du har 25 dagars cykel så skulle jag rekommendera att kolla upp NÄR du har ägglossning , för har du kortare än 10 dagar mellan ägglossning och mens så har du lite kort lutealfas och KAN lida brist på det hormon (tror det är progesteron) som gör att graviditeten fortsätter... det hjälps med att man får ta det extra (med vagiatorer) tills kroppen börjar producera graviditetshormon själv ...

tror jag fick det där rätt, annars får väl ngn skrika på mig :-)
och alltså det behöver inte alls vara något som är fel, men om man har så kort cykel och INTE blir gravid när man försöker så är det en bra ände att börja i!!!!!

i normalfallet sker är ägglossningen 12-16 dagar INNAN mensen men givetvis finns det individuella variationer... själv har jag cykler på 29-60 dagar och när jag har dom där längsta cyklerna (över 45 dagar) så har jag antagligen ingen ägglossning alls (och får knappt ngn riktig mens heller)

tyvärr så sker den eventuella temphöjningen EFTER ägglossningen, så det kan man bara använda för att ta reda på om/när man kan ha haft ägglossning och inte för att få reda på när det är dags för lite action så att säga... och det funkar bara om man tar tempen direkt när man vaknar på morgonen, samma tid på morgonen varje morgon utan att gå upp (funkar tex. inte om man går upp skiftande tider eller blir väckt av små barn på nätterna) och får man feber så är den månadens tempkurva körd.

om din cykel ligger mellan 28 - 35 dagar med samma antal dagar varje cykel så sker antagligen ägglossningen 12-16 dagar innan nästa mens (har man kortare cykel än 28 dagar eller längre än 35 dagar eller den varierar i längd oftare än ngn gång per år så finns det risk för ngn störning) och du har antagligen ägglossning ca 10 ggr/år (det är helt normalt att den faktiskt hoppar över ett par gånger)

ett par dar innan ägglossningen brukar ens flytningar ändras (men det märks ine alls på alla) till att bli rikligare och segare - påminner om RÅ äggvita och kan dras ut i trådar ett par cm (populärt kallat "hängbroflytningar" på ett annat forum jag brukar vara på)... det är för att spermierna lättare ska kunna simma i som det ändras (tyvärr kan det vara svårt att se skillnad på ÄL-flyningar och "rester" efter man har haft sex :o

om man inte vill köpa dom dyra testen på tex. apoteket kan man betställa från tex.
http://www.saveontests.com/
dom ligger visserligen i USA och man behöver använda kontokort eller Paypal men när jag beställde för ngt år sen så kostade ett paket med 20 ägglossningsremsor och 5 graviditetstest (eller ngt sånt) 249 kr inkl. frakten och kom inom en vecka...

Du verkar veta vad du pratar om sa jag smyger in en fraga ;)

Min menscykel varierar mellan 22-26 dagar, oftast ar den 24 dagar, jag har dock agglossning varje manad men kan det vara sa att det ar for kort tid daremellan och att det ar anledningen att det inte tar sig? Doktorn har muttrat nagot om det men inte vidareutvecklat :smirk:
Jag har ocksa nagot laga Progesteronvarden. Finns det nagot man kan ta for att hoja det?

be läkaren förklara istället för att muttra!!! eller byt läkare... men om man har för låg progesteronhalt så borde man väl få vagiatorer att ta en bit in i graviditeten precis som man gör vid IVF?

har inte det problemet själv (har PCO) så jag är inte såååå påläst på den biten...

tipsar om grupperna "Svårt att bli gravid" och "Planera för barn" på www.alltforforaldrar.se

muttrande läkare har jag svårt för... råkade själv ut för en som inte talade om att jag hade PCO utan bara muttrade och skrev ut hormontabletter för tre månader och sa att jag med största sannolikhet skulle bli gravid... och det är ju lite svårt att bli om ens partner har för få spermier för att det ska finnas en rimlig chans, som vi fick reda på när vi bytte läkare :idea: första läkaren tyckte inte att maken behövde lämna spermieprov alls, utan jag skulle proppa i mig hormoner istället (utan motivering)...

Senast ändrad:

Samma här!
Har äl typ en vecka efter mensens sista dag... fast då har jag i o f lite konsig mens också... :o

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 766
Senast: Anonymisten
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 188
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 955
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 925
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar