Erfarenheter av UVI(?)

SpeedyPalle

Trådstartare
Hej. Vill först säga att vi har pratat med veterinär och skulle avvakta till imorgon.

Vår tik, 6.5 månad har ikväll börjat "kissa", men de kommer inget kiss. Hon sätter sig som hon brukar sen kommer de inget. Ibland kommer de lite, men näste gång kommer de inget.
Hon är pigg som vanligt, äter o dricker. Vet sa att de kan vara början på en UVI, men även att en del kunde få sånna symtom strax innan första löpet.
Så, är här någon som varit med om liknande?
Vi fick tips om att ge henne C-vitamin, brustablett i vatten. De drack hon glatt.
Jag är inte själv hemma, utan det är sambon som är hemma så det är han som berättat för mig o jag tänkte att jag kunde fråga här, om ni varit med om liknande.

Sv: Erfarenheter av UVI(?)

Ja, min tik hade ett par UVI:er som valp, hon var nog en 5-6 månader när hon drabbades första gången. Exakt samma symtom som eran uppvisar hade hon, pigg och glad, men kissade alt. försökte kissa. Hon behandlades med vetrimoxin och efter hennes första löp har hon inte haft några uvi:er alls. Det är rätt vanligt att de drabbar unga tikar innan slemhinnorna mognat. Det är lättbehandlat och efter ett par dagar så kissar hunden normalt.

Min tik gör också så innan löp, men det är för att lura mig. Speciellt på kvällskissen om vi bara snabbt ska ut och de ska kissa, då är hon djupt upptagen av annat och sätter sig för att lura mig så att vi ska gå in igen:D

Men, det känns som att din tik är lite för ung för att hålla på med sånt. Men prova att gå ut med henne igen, gå lite längre och se om det kan komma något kiss ändå.

Men hon har varit ute 3-4 gånger när detta har hänt. Satte sig inne på sambons fötter o kissade två droppar, då gick dem ut o då kom de kanske 10 droppar till.

Idag är hon bättre, har låtsaskissat 2 gånger bara. Men vi avvaktar till i em, är de inte borta då så ska vi åka in med henne, vi bestämde det med veterinären nu i morse.

Liknande trådar

Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
494
Senast: cassina
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 672
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
24
· Visningar
2 910
Senast: Rugge
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 502
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård