Erfarenheter av små ridhus

skatten

Trådstartare
Har möjlighet att för en liten slant köpa ett mindre ridhus som skulle passa perfekt på en oanvänd yta på gården.
ridmåtten på ridhuset skulle bli 14x28, ja jag är fullt medveten om att det är litet men frågan är går det att anvöända bara när ridbanan är oridbar?

Era erfarenheter sökes:):)
 
Sv: Erfarenheter av små ridhus

Om det går att använda eller ej beror nog mest på vad det är för hästar och vad man ska göra där. Jag har varit på ridskolor som klarat sig bra med ridhus i liknade storlek. Men också hos privat ryttare som inte gjort det och därför inte använt sitt ridhus.
 
Sv: Erfarenheter av små ridhus

Under vintern är även dessa mindre ridhus guld värda, bara att kunna longera, tömköra, släppa hästen lös i så den kan bralla av sej när det är metervis med snö i hagarna. Och även kunna småtrimma i, det som blir med såna små ridhus är att man ofta blir fast på en volt enligt min erfarenhet, så något att tänka på så man inte sliter på hästarna i onödan.

Du får väga kostnaden emot vad det kan vara värt för dej helt enkelt.. Men hade jag kommit över det till bra pris hade jag gjort det om det inte finns möjlighet att bygga ett fullstort..:)

Mvh Domino_s
 
Sv: Erfarenheter av små ridhus

Några viktiga frågor;
1, hur ofta kommer du använda ridhuset?
2, hur många hästar om dagen kommer du att rida?
3, planerar du att låta andra rida där?
4, finns det några ridhus i närheten?

Hade jag haft flera hästarna rida om dagen och inte hade några bra ridvägar för dagar när padocken är obrukbar, så hade ett
Mini ridhus varit toppen. Men hade jag bara haft 2 hästar och ett ridhus i närheten så hade jag istället investerat i en större transport och kört till ridhuset vid behov.

Hade jag haft en lada med lagom mått så hade jag nog byggt om den till ridhus, men att bygga nytt i mini mått.... känns inte lika lönt.


Jag har en ridhage med måtten 17×80m, delar man av den på mitten så har man en lagom dressyrbana, men det är snävt i svängarna, 17m blir 15m man rider på. Då man ju inte rider ändå ute vid staketet om man är rädd om fossingarna, så din ridyta kommer bli mer åt 12×30. Är det ngt du kommer kunna jobba igenom hästarna på?
 
Sv: Erfarenheter av små ridhus

Det kommer nog användas flitigt när ridbanan inte funkar att rida på men det är ju under den tråkiga årstiden så då är ändå inte våra hästar i full gång.
Någon hoppträning kommer inte att ske det kommer vi fortsätta att åka iväg till.

Någon som vet något om takhöjd?
 
Sv: Erfarenheter av små ridhus

Testa mät upp 14 m gånger ngt och se hur det känns att rida där. Det blir ju rätt mkt svänga. För att det ska vara ok måste man göra det i balans och kanske inte rida så fort.

Så för min del skulle det bero på hur skicklig ryttaren är och vilken utbildningsgrad hästen är på.
 
Sv: Erfarenheter av små ridhus

För ett antal år sedan red jag hos en familj som hade ett ridhus som var ca 18x35 m. Det var PLUTTIGT att rida i. Det du tänker dig är ännu mindre...
Vidare finns en familj här i grannbyn som har en liten "paddock" som är verkligen pytteliten, jag skulle gissa på 12-15 x 25-30 m. Den byggdes när de hade små ponnyer, men nu när ponnysarna är kat C och D så är det alldeles för litet att rida i, även om de gör det.

Jag kan förstå din önskan om att ha någonstans att rida inomhus, men jag själv hade hellre ridit ute än att knö in mig i en alldeles för liten byggnad. Det går inte att rida något vettigt annat än i skritt, om man har en stor häst. Försöker man något mer än så, så är risken stor att man drar på hästen en massa ledinflammatiner i onödan.
 
Sv: Erfarenheter av små ridhus

Får du det till riktigt bra pris så kör på det! Det är guld värt! Finns en ridskola här i närheten som har ett ridhus på 17*40m och det funkar super! Lite jobbigt när man rider ena hästen på 170 + cm i mankhöjd som har super stor gång. Men det går. Gick även när han var helt grön och obalanserad.

Där jag rider har vi en hage som kanske är 12m på ena kortsidan, ca 25-30m på långsidorna och ca 15m på andra kortsidan. Vi rider enbart D-ponnyer där som de flesta inte är så väl utbildade samt i ganska dålig kondition. Där både rider vi dressyr, hoppar, löshoppar, släpper löd, longerar, tränar bruksridning osv. Enda nackdelen är att det är svårt att få till bra ridvägar ibland som ex rätt upp. Även galopp kan vara svårt på de mest oridna hästarna samt ena unghästen som endast galopperat rakt fram i skogen. Annars funkar det super :)
 
Sv: Erfarenheter av små ridhus

Ridskolan hade även när den byggdes internationella hopptävlingar på 150 cm hinder bana. Det gick alldeles utmärkt och det ridhuset klassades då som stort. Så det beror nog mest på hur ni är som ekipage om ni klarar det. O även fast du inte kan rida där inne så är det som nån annan sa att det är guld värt att kunna longera, släppa lös eller tömköra i :)
 
Sv: Erfarenheter av små ridhus

Mina föräldrar har ett ridhus som är 18X18 meter. När min mor var yngre utbildade hon flera hästar upp till MSV dressyr i just det ridhuset. Den största hästen hon utbildade var en valack e Toreador-MeteorXX som var 172 cm hög!
 
Sv: Erfarenheter av små ridhus

Vad är liten peng? Har du räknat på vad underlaget kommer kosta? Är 14 m ridmåttet? det kanske finns balkar etc som gör att det inte går att rida helt ut till väggen.

Det är litet, men klart bättre än inget! Det går ju faktisk att skritta på kortsidorna så slipper man att rida så mkt på böjt spår.
 
Sv: Erfarenheter av små ridhus

Jag red på en ridskola som fram till 1988 hade en ombyggd lada som ridhus. Måtten på ridytan var 14 x 26 meter.
I detta ridhus red vi lektion med 10-12 stora hästar, och vi t o m hoppade bana. Då ställde vi upp 2-3 hästar i varje hörn.

Det fungerade, och jag vill påstå att klubbens privatryttare som också tränade där var helt suveräna på omhoppningssvängar när de var ute och tävlade :D

1988 tog klubbendet nya ridhuset i bruk - 20x60 meter. Jag tror faktiskt att en del av hästarna led av torgskräck till att börja med.
 
Sv: Erfarenheter av små ridhus

Och jag har en kompis som har ridit både kadrilj och hoppat 1,20-banor med kombinationer i sin klubbs ridhus med motsvarande mått - eller om det inte var ännu mindre..! Detta för länge sedan, på den tiden då man fortfarande använde den lokala slaktarens slaktbil för att komma ut på tävlingar... Man hade väl lite andra krav då kanske... :)
 
Sv: Erfarenheter av små ridhus

Testa mät upp 14 m gånger ngt och se hur det känns att rida där. Det blir ju rätt mkt svänga. För att det ska vara ok måste man göra det i balans och kanske inte rida så fort.

Så för min del skulle det bero på hur skicklig ryttaren är och vilken utbildningsgrad hästen är på.

Framför allt på ett sånt mått behöver underlaget vara tip top ...

Kl
Jag hade inte varit intresserad oavsett , det är för litet .
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 595
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 609
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 333
Senast: machafuko
·
Samhälle Testar att skriva här i hopp om att någon haft erfarenhet av något liknande; jag är så uppgiven, trött och ledsen. För ganska exakt ett...
2
Svar
32
· Visningar
4 485
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp