Erfarenheter av rhodokocker?

Sv: Erfarenheter av rhodokocker?

Visst ska jag skriva & berätta vad man hittat under obduktionen. Får förhoppningsvis svar på detta under den kommande veckan...

Tycker det verkar konstigt att fölungen drabbades av dirare pga antibiotikakuren. Som jag har hört om just den här kuren är att föl klarar den men inte vuxna hästar. Dom får dödlig diare. Rodokokus (vet att jag stavar fel men orkar inte kolla hur det stavas) är en elak bakterie, och det gäller att snabbt som ögat se när fölungar blir lite hängiga. Har dom börjat få bölder i lederna och i lungorna, är det svårt att övervinna. Jag tror att det finns bara en kombination av antibiotika den som någon här oven nämnde.
Stackars dig. Tröstar....
gulan fd.gulla

Har pratat med vet. idag. Man såg förändringar även på lungorna. Detta p.g.a. antingen rhodokockbakterien alt. p.g.a. att njurarna ej fungerade och lungorna fått arbeta hårdare. Man har skickat in biopsier på detta & är det något speciellt skulle de höra av sig.

Man såg dock ingenting speciellt med tarmarna förutom att hon hade lite spolmask, men detta är ju vanligt bland föl.

Dessutom har man skickat iväg ett prov på njurarna.

Känns inte som det sa så jättemycket mer än det vi redan visste, men att lungor&njurar hade tagit så mycket skada att hon inte skulle klarat av att leva vidare i ändå....

Han berättade även att man t.o.m. på kliniken tyckt att det var lite jobbigt att ta bort henne eftersom man haft henne inne så pass länge & hunnit fästa sig lite vid henne.

Väntar på journalkopia, obduktionsutlåtande (skriftligt), men de stackars veterinärerna har väldigt mycket just nu så det får ta den tiden det tar troligtvis 1-2veckor.

Hoppas allt är bra med era pållar iaf & jag lovar att jag ska försöka komma igen (4:e gången gillt kanske....?) :/

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 810
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Fiorano
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar