Erfarenheter av rhodokocker?

D

Dizan

Hej alla!
Vill gärna veta era erfarenheter av fölisar som drabbas av rhodokocker... Har en liten tjej som har fått i sig dessa bakterier - finns inte alltförmycket att läsa om det heller - tyvärr...

Vet bara att prognosen inte är alltför bra ifall man inte kommer på det väldigt tidigt.... :confused:

Sv: Erfarenheter av rhodokocker?

Dizan skrev:
Hej alla!
Vill gärna veta era erfarenheter av fölisar som drabbas av rhodokocker... Har en liten tjej som har fått i sig dessa bakterier - finns inte alltförmycket att läsa om det heller - tyvärr...

Vet bara att prognosen inte är alltför bra ifall man inte kommer på det väldigt tidigt.... :confused:

Citerar mer eller mindre lite ur min kursbok i Mikrobiologi.

Rhodococcus equi
Imp. disease of foals1-4 months of age. Gives a bronchopneumonia and lung abscessation. It is generally aquired by inhalation of dust contamined with R. equi. (Finns normalt i jord och tarmarna hos djur bl a häst ffa föl upp till 3 månader- opportunistisk) A build up with r.equi can occuron pastures heavily stocked by horses, leading to outbreakes of disease. Ingestion of low numbers of organisms does not result in disease (om inte försvagat immunförsvar). Foals over 6 months of age seems to be refractory to pulmonary infection. Superficial abscesses due to r.equi haven been recorded in horses over 6 months of age.

Clinical signs
Acute disease often occurs in one-monts old foals, with sudden onset of fever, anorexia and signs of bronchopneumonia. The disease seems to be insidious in 2 to 4 month-old foals and lesions can be well advanced before the animal exhibits coughing, dyspnoea, weight loss, excersive intolerans and characteristic loud, moist rales on ascultation of the lungs. Affected foals may occasionally have diarrhoea.

Diagnos
- A history of the disease on the farm, the age of the foal and clinical signs may suggest inf. with r.equi
- Ascultation and radiography of the thorax provide confirmatory evidence of pulmonary involvment.
- Speciemens for labratory examination include tracheal aspirates and pus from lesions.
- Over 10^6 (10 upphöjt till 6) r.equi/g of faeces may be of diagnostic value.

Treatment
-A combination of oral rifampin and erythromycin for 4-10 weeks, although expensive, is the preferred treatment. However severly affected foals may fail to respond.
- Supportive theraphy incl. rehydration abd the use of bronchodilatory agents or expectorants.

No vaccin are available. On farms where the disease has occured foals should be kept under observation and clinically examined twice weekly until the age of 4 months. Prevention: Remove foal manure at frequent intervalls, Foal and their dams should be moved regularly to fresh pastures, Dusty conditions in paddocks and holding yards should be minimized.

R.equi hette tidigare Corynebacterium equi så testa att söka på det namnet med.
/Maria - ev stavfel får man räkna med ;)

jag hade ett rodockockföl 2002, han är helt återställd nu...du kan läsa om honom om du går in på www.overberga.com ..klicka på veterinär och på Katten, ett rodokockföl....

Åh, de föl som haft det har ju större startprocent som treåringar än de som varit friska. Har din startat? :)

nej, inte än, men han har inte varit sjuk en dag efter sin sjukdom...

Nu har hennes njurvärden återigen stigit när dom börjat med antibiotika.... Känns lite tufft, men igår sa veterinäret att det kändes som dom hade läget under kontroll....

Vet inte vad dom gör åt de värderna... :confused:

Orkade inte mer - njurarna har tagit för mycket stryk p.g.a. diarrén hon hade... Väntar på ett samtal från veterinären med de sista njurvärderna sén får hon somna in & busa på de gröna ängarna med mina andra älsklingar jag blivit tvungen att ta bort de senaste fyra åren - känns så j*la hopplöst & hjälplöst att inte kunna göra någonting. Är nog inte meningen att jag ska ha häst... :cry:

http://www.bitchen.dinstudio.se

Nej, så tråkigt. Men vad har diarren för samband med rohdococcerna?

Nejmen va sorgligt.......var inne på din sida o tittade, hade hon "fölsjukan" också? + lungbölder? båda dessa sjukdomar är ju ganska så allvarliga i sig...usch , lider med dig...så orättvist när små föl blir så sjuka...

Diarrén fick hon i samband med den första antibiotikabehandlingen som man blev tvungen att avbryta p.g.a. det....

När hon kom in hade de inte hunnit gå så långt - började med att hon fick bölder på benet - man satte då in behandling för rhodokocker direkt, men hon tålde inte antibiotikabehandlingen med diarré som följd....

jag har nog sett din häst på kliniken..det stod en fölis med bandage runt ena benet, var det vä bak? + kimas som hade sårskada i bogen....dom är bra på färjestadskliniken så dom har ju säkert gjort det som dom kan göra.....men det är ju hemskt när små föl blir sjuka....

kima här på buke har ju sin fölunge också på kliniken, hennes föl har en sårskada i bogen/bringan.....

ok....har inte full koll här på buke...

Då var det säkert min lilla bitch du såg....har inte sett henne på ganska länge - var på stuteri då knölarna på benet upptäcktes...

Kan inte sluta tänka på henne, men imorgon ska vi hämta skruttis - kommer bli skitjobbigt, men det är sån't man måste ta - tyvärr...

Mmm....idag på em :cry:

Njurarna hade slagits ut (troligtvis p.g.a. den hårda medicineringen eller diarrén hon hade - svårt att säga, men väntar på resultat - dom skulle öppna henne & titta).

Känns så hopplöst, hjälplöst & orättvist :cry:

Jag beklagar verkligen er otur med fölungen.
Det är trist att först glädjas att den tittar ut, för att sedan ej kunna få se den lille växa upp.
Ledsen för er skull.

Skulle du kunna berätta för oss om dom hittade något vid obduktionen??
Vi övriga uppfödare har alltid mer att lära oss. Och ditt fall har i alla fall jag följt noga.

Kram på dig

AM

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 810
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
853
Senast: Fiorano
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 455
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar