Erfarenheter av pencillinchock?

Qosack

Trådstartare
Har precis fått 7 dagars penicillinkur utskrivet till ponnyn. Första sprutan gav veterinären sen ska vi sköta det själva. De går på bete nu utan tillgång till box. Så vi måste ge sprutan utomhus och veterinären sa att 1 häst av 1000 reagerar på penicillin negativt:(

Somliga står bara och skakar medans endel blir galna, därför brukar en box vara att föredra av säkerhetsskäl. Nu har vi inget val utan måste hålla henne själva.

I morgon är spruta 2, det är då man märker om hon chockar.

Någon som varit med om detta? Är lite smått orolig:(

Sv: Erfarenheter av pencillinchock?

Jag har faktiskt varit med om några grejer som jag inte ska gå in på i Detalj
Men vad ni än gör, håll i ponnyn en bra stund efter det att ni gett sprutan.
Han får inte springa i väg, han kan gärna beta eller så men låt honom inte dra iväg !!

Är det pga fisteln ? Har han feber ?
Hej från hambo

Det var ingen fistel utan ett djupt sår från en pinne, veterinären fann träflisor. Hon har ingen feber så det är bra. Pigg och alert efter det att allt lugnande gått ur kroppen.

Har varit med om 2 st hästar som fått penicillinchock, och det är inte ett dug trevligt...

Första hästen bara ramlade omkull och låg och skakade, helt utan förvarning.
Den andra hästen såg vi att han fick stirrig/okontaktbar blick, sen bara exploderade han. Rusade blint framåt, ramlade omkull, upp och rusade igen, ramlade omkull osv... Var glad att han var ute i en gigantisk hage utan något att skada sig på när vi sprutade honom (hade fått flera penicillinkurer vid flera tillfällen tidigare och aldrig reagerat, därför sprutades han ute i hagen)

Det där är ju lite knepigt. Aw de relatiwt få hästar som chockar på penicillin (eller prokainet om man ska wara petig) får de flesta bara "lindriga" symptom; de kan skaka, werka hallucinera, swimma aw en stund osw. Sedan finns det de hästar som reagerar med total panik och slår omkring sig/skenar iwäg eller wad det nu kan bli. Den sista kategorin ska man förstås inte heroiskt försöka stå och hålla i grimskaftet i en hage... Ibland får den egna liwhanken gå före hästens, liksom. Ska man försöka hålla hästen måste man iallafall ha longerlina eller liknande och definitiwt handskar. En panikslagen häst är inte så lätt att hålla, slår den dessutom runt sig i blindo är det liwsfarlig. En sådan häst i stallet är inte heller så lustig, ofta skadar de sig illa under sina räder. När man sprutar hästen i bo en är det wiktigt att gå ut i stallgången och stänga dörren efter sig när man sprutat.

Jag skulle kanske hålla hästen, men då bara trä longerlinan i grimman så att man kan släppa om man måste. Jag tror att sannolikheten för att något händer är liten, men war rädda om er!

Fö kan hästen reagera wilken behandlingsdag som helst, inte bara dag 2.

den chocken min häst fick var jätte jobbig.
Han tittade på mig jätte konstigt och jag skrek UT till tjejen som hjälpte mig, direkt vi stängt box dörren så blev han helt "galen".
stegra slog runt, stegra slogr unt, sprang in i väggarna, bet sig i tungan o.s.v.
jag skulle rekomendera er att vara på ett mjukt underlag och vara rädda om er själva för när min chockade så verkade det som att han inte såg något.
lycka till och minns att det är väldigt få som dabbas, min hade blivit sprutad 6 g på 1 år därav chocken.

Tack alla för era svar. Känner att jag vet nu vad jag ev. kan förvänta mig även om det är olustigt. Så då är det kanske bra med hagen och bara släppa om hon panikar. Men de överlever chocken i varjefall?

Hagen är stor och slät så det finns inte mycket att springa in i varjefall. Bör kanske ta ut den andra hästen också innan sprutan?

Tack alla för era svar. Känner att jag vet nu vad jag ev. kan förvänta mig även om det är olustigt. Så då är det kanske bra med hagen och bara släppa om hon panikar. Men de överlever chocken i varjefall?

Hagen är stor och slät så det finns inte mycket att springa in i varjefall. Bör kanske ta ut den andra hästen också innan sprutan?

Som tidigare sagts så kan hästen chocka på första, andra, tredje osv injektionen. En häst kan ha fått 100 injektioner utan att chocka och så gör den det. Det har inget med antalet ggr den blivit sprutad under en tidsperid att göra. Och som svar på frågan - det kan man inte säkert säga. En häst kan dö av pc-chock. Antingen av själva chocken eller av skadorna den drar på sig i samband med den.

Även om hagen är slät och stor så har den förmodligen ett staket och det är nog det jag skulle vara mest rädd för. Vad ni än gör - försök inte leka hjältar genom att försöka hålla fast en häst som chockar på betet. Sätt er själva i säkerhet istället. Fortast möjligt! Om jag var du skulle jag ta hem hästen från betet de dagar som behandligen gäller, och behandla hästen i box.

Men som sagt, oftast händer ju inget.

Jag har, tyvärr, en bekant vars häst dog under en penicillinchock. :cry:
Hästen fick spelet i boxen och ramlade så illa att den bröt nacken.

Man kan aldrig garantera att hästar överlever om de får chock, men de allra flesta klarar sig alldeles galant, och det är väldigt ovanligt ATT hästar chockar om man ser till att spruta dem rätt

och det är väldigt ovanligt ATT hästar chockar om man ser till att spruta dem rätt

Fast det är ju svårt att veta säkert att man gör rätt...:crazy: För två somrar sedan fick min häst ett sticksår och vi skulle spruta med penicillin. Jag var LIVRÄDD varje gång. Nu gick det bra, men jag kände mig verkligen inte säker på att jag visste vad jag gjorde. Hoppas jag slipper göra det igen!

Som jag fått förklarat så chockar hästen ifall penicillinet kommer ut i blodet på den. Om man sticker kanylen i "triangeln" på halsen, samt kollar noga att man inte träffat blodkärl (att inget blod kommer) så är risken minimal. Helt säker kan man ju iofs aldrig vara, men i båda de fallen där våra hästar chockat så har de svängt till lite med halsen, och min teori (högst ovetenskaplig ;)) är att de då råkat rispa något blodkärl utan att vi märkt det.

Men, jag kan hålla med dig om att det är alltid lite nervöst, och särskilt efter man hade sett sin älskling i chock :(

Tack återigen föra alla svar även om många är läskiga att läsa. Syrran är sjuksköterska så hon får sköta stickande och 'backa' innan hon sprutar så hon inte är i en blodådra. Jag berättar hur det går om någon är nyfiken.

Jag hade en häst som hade fått en fraktur i armbågen på ena fram benet. Hon hadde även ett sår så vi var tvugna att ge henne pencillin. Jag hade aldrig sprutat häst innan och min mamma vägrade att göra det. Vetrinären visade mig hur jag skulle göra men glömde en väldigt viktig detalj. Just det att man måste "backa" innan man sprutar in så att pencillinet inte kommer ut i blodet.

När jag skulle spruta henne så tror jag att det var just det som hände så hon fick en chock. Hon blev stel som en pinne och började rycka och krampa. Sen for hon om kull. Kan tala om att det var fruktansvär otäck, särksilt då hon hade en fraktur.

Men som tur va så hände det inget med henne. Efter en liten stund (kändes som flera timmar men var nog bara några minuter) så lugnade hon ner sig och verkade helt normal.

Efter det här har jag fortfarande (det var nog ca 25 år sedan) svårt att ge sprutor.

Jag tror att ni ska tänka på att om det händer något bara se till att hålla er undan, ni kan ändå inte göra något. Jag tror inte att det spelar någon större roll om man är i en box eller ute. Är olyckan framme så kan jag nästa tänka mig att skade risken är mindre ute än i en trång box.

Men som många redan har skrivit så är ju risken väldigt liten att det händer något. För så många hästar som sprutas och så få som chockar så tycker jag inte att ni ska oroa er. Tänk på eran säkerhet bara.

Lycka till och hoppas hästen blir bra :)

Mvh
Russin8

Då får jag väl ta detaljerna !
Varför du ska hålla i hästen ( självklart utan risk för ditt liv !) är för att hästen jag var med sprang tills den fick en hjärtattack .
Inget vidare !
Handskar ( så du inte bränner händerna) och longerlina, jättebra förslag !
En och annan skråma på sig själv får man ibland stå ut med !
Den andra hästen stod i box och bara la sig ner och skakade.
Han dog förövrigt senare under en operation pga sömnmedlet som han inte tålde, så han var lite känslig .
Nu för tiden om jag måste spruta mina hästar tar jag till vet:grin:
Känns tryggare

Hej från Hambo

Då får jag väl ta detaljerna !
Varför du ska hålla i hästen ( självklart utan risk för ditt liv !) är för att hästen jag var med sprang tills den fick en hjärtattack .

Med tanke på hur min häst sprang när han chockade så har jag väldigt svårt att se att man öht klarar att hålla hästen när den är i det tillståndet, och en blint rusande häst med longerlina efter sig är ännu värre än en blint rusande häst utan lina. Utan linan = iaf en sak mindre att skada sig på.

Är du säker på att det var själva rusandet som orsakade hjärtattacken? Kan lika gärna ha varit penicillinet i sig själv.

Penicillin kan även ges oralt till hästar i pastaform, om man inte vill ge det intramuskulärt

Det var pencelinet som var orsaken enl vet.
Det rusade väl antagligen runt i kroppen på nåt oförklarligt sätt pga att hästen sprang .
Det ä'r som att välja mellan pest och kolera antingen skador från Pencellinet eller skador för att man inte kunnat hålla hästen !
Bäst är box !
Hej från Hambo

Penicillinchocken får hästens hjärta att rusa, så oavsett ifall hästen är still (ramlar ihop) eller rusar runt så rusar penicillinet ut i kroppen på hästen, det är inget man kan komma ifrån i det läget eller förhindra. Viktigaste i en sådan situation är att sätta sig själv i säkerhet och inte utsätta sig för risken att komma ivägen. Hästen har noll koll på vad den gör när den är under chock.

Hej!

Min förra häst fick pc-chock. Jag skulle råda dej att se till att hitta en box eller instängt utrymme att spruta i, för när hästen får en chock är den helt okontaktbar.

Vi han inte ut och stänga dörren och min pärla for i 200 knyck rätt in i boxväggarna mitt emot- dom får upp en jäkla fart om dom chockar!! Lyckligtvis (??) fastnade hon där och lyckades inte ta sej upp, gudarna vet hur skadad hon blivit om hon tagit sej upp. Det går inte heller att hålla en häst med pc-chock, dom är helt okontaktbara!

Min fick dessutom följdskador pga chocken och stog under vet.behandling ett par år till och från innan vi fattade vad som var fel.

Och du kan inte märka vilken dag dom chockar! Min hade ett litet speciellt blänk i ögat i flera dagar varje gång vi sprutat, men det tog 13 dagar innan hon chockade!!

Och vi kollade noga att inget blod kom i kanylen.. Gjorde precis allt rätt, men pållan reagerade ändå.

/ lavinia, som fortfarande minns det som om det var igår fast det var över 10 år sen.. Jag har fortfarande svårt att spruta hästar.

Liknande trådar

Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 784
Senast: Luleå
·
Hästvård Idag small det en riktig otäck rejäl pencillin chock fick jag ikväll (eller ja inte jag utan en av hästarna naturligtvis). Hade en svag...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 508
Senast: Abova
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar