Erfarenheter av pencillinchock?

Sv: Erfarenheter av pencillinchock?

Hej.
Du hade verkligen otur!!
När hästen min hade lymfangit så fick vi spruta själva. Vi frågade då också om vi skulle stå ute eller inne.
Vet. rek. att stå på box om hästen skulle få chock. Hon förklarade också att det var bra om man kunde få det så mörkt som möjligt om hästen chockade då det verkade ha en roande effekt på dem.
Visst kan det verka som om hästen måste springa av sig chocken, men en box är nog säkrare då den är svårare att "springa igjenom" jämfört med el tråd el dyl.
Jag hoppas verkligen att du inte behöver gå igenom något dyligt flera gånger då det låter absolut horribelt.

Alex

jag har varit med om en häst som fick en "lindrig" pencillinchock en gång. det var en stor häst och han hade fått ganska stora doser, längre tid. sista dagen fick han ett anfall, riktigt riktigt läskigt var det! vi hade honom uppbunden i stallgången och det var ren tur att jag vad där. man riktigt såg hur han fick en läskig blick, blev helt okontaktbar. såg spöken och blåste något fruktansvärt. sedan skullle han bara kasta sig bakåt så jag fick stänga dörrarna bakom. där fick vi stå och hålla honom hårt i ett extra grimskaft som vi lyckligtvis hunnit få på, så att han inte kunde kasta sig mer.. som tur var gick det över fort.

som många andra skriver så undviker man genom att "backa"..

Usch vad otäckt har sprutat många hästar med pencillin och aldrig ens varit i närheten av en pencillinchock blir nästan lite nervös bara av att läsa dom här innläggen,hoppas att jag slipper att spruta nåt mer i framtiden.Som det skrevs i ett annat inlägg så är det nog inte så vanlig men det verkar ju inte vara helt säkert heller,hua var rädd om dig och ta inga dumma risker.

En av mina chockade trots att det var en mkt rutinerad vet som sprutade.

Ja, vet hade aspirerat och informerat mig om att vi sedan skulle ut ur boxen och stänga dörren. Det tog uppskattningsvis 30 sek efter vi stängt dörren innan hästen började hallucinera.

Otäckt, men jag har sprutat pc sedan dess, fast med hjärtat i halsgropen.

Jag har heller aldrig varit med om pc-chock på häst. Har inte ens hört talas om att det kunde bli på detta viset. Jag trodde att hästar reagerade allmänt med nässelutslag, och svullnad precis som människor.:eek:

Nu kommer jag aldrig våga spruta mina hästar.:crazy:

När vi kastrerade för ett par veckor sedan så fick ponnyn hippotrim pasta av vet, det var nog tur det efter att ha läst här. Med den oturen som vi har här så hade han säkert chockat av pcspruta, han verkar vara känslig för det mesta våran lillkille.

*shit*

Blev också jätteförvånad nu. Sprutade min häst själv i vintras, veterinären sa inget alls om pc-chock. Så jag bara sprutade på efter hans ordinationer...

Däremot har jag varit med om när en häst nästan dog av allergisk reaktion mot en lugnande spruta. Hästen åkte alltid till travkliniken för att skos, han behövde få lugnande. Så veterinären hade bara hunnit gå 5 steg innan hästen faller ihop, men kompisen hinner putta honom mot väggen. Han krampade, tappade styrsel på hela kroppen och var ruggigt nära döden. Fick motgift direkt och dropp, tog många timmar innan han var i hyfsat skick igen och ytterligare dagar innan han mådde bra igen. Inte det roligaste direkt, och när till och med veterinären ser skärrad och rädd ut så...

Så här säger vet.Maria Svenning angående penicillinchock:

Jag ska försöka reda ut problematiken något gällande överkänslighetsreaktioner mot antibiotika.
Prokain sätts till penicillinet för att absorptionen från injektionsstället ska ske långsammare, så att den verksamma penicillinkoncentrationen ska finnas i kroppen längre tid. Hästar kan visa allergiska överkänslighetsreaktioner både mot prokain och mot penicillin. Man kan se olika reaktioner, allt ifrån nässelutslag till vinglighet och i värsta fall dödsfall. Det vanligaste är att behandlingen går bra och att hästen inte visar några överkänslighetsreaktioner alls!
Det är bara ett fåtal av alla hästar som behandlas som får biverkningar och det är mycket ovanligt att något dödsfall inträffar.

Man kan ge penicillin utan prokain och slippa risken för prokainchock. Då måste penicillinet ges två gånger per dag och då långsamt samt intravenöst. Problemet är alltså att det ska ges i blodet och det är betydligt svårare än att sticka i halsmuskulaturen. Veterinären kan inte heller lämna en permanentkanyl i blodkärlet så länge som en penicillinbehandling pågår, då blodkärlet kan få svåra skador.
Detta innebär att om hästägaren själv inte är mycket säker på intravenösa injektioner så får man kalla ut veterinären två gånger per dag för att behandla hästen så länge som behandlingen pågår. Man har dessutom kvar risken för allergiska överkänslighetsreaktioner mot själva penicillinet!

Inget läkemedelsföretag har ännu lyckats framställa penicillin som kan ges i munnen till häst. Däremot finns trimetoprim + sulfonamid i pastaform, men det är ju ett helt annat preparat som fungerar på delvis andra typer av bakterier än vad penicillinet gör. Olika antibiotika fungerar vid olika typer av infektioner, men ofta är penicillin ett förstahandsval.
En annan sorts antibiotika (gentamicinsulfat) ska inte ges till dräktiga ston och kan ge andra biverkningar som njurskador och skador på hörsel och jämviktsorgan.
Det finns dessutom en risk för mag-tarmstörningar vid antibiotikabehandlingar och man kan få svullnader vid injektionsstället med de preparat som injiceras.

Vilken sorts antibiotika man än sätter in vid en infektion så finns risk för biverkningar. Risken är liten om man ser till hur många hästar som behandlas. Hästen har oftast mest att vinna på att få sin behandling mot den aktuella infektionen - men någon sällsynt gång blir biverkningen värre än infektionen...

Ja ens värsta mardröm inträffade men tack vare era historier så var jag mer förberedd och det var bra.

Kan de få någon otäck reaktion på Sulfa som jag borde veta:confused:

Jag har bättre koll på henne här på betet dessutom eftersom det ligger i anslutning till vårat hus. Jag hör dom frusta om nätterna när jag ligger i vårat sovrum och det känns tryggt att ha sån koll. Där hon sen står uppstallad har jag nästan 1 mil så jag kan inte åka 10 gånger om dagen dit bara för att jag vill se att hon mår bra.
Om veterinären sagt att hon borde stå inne i box hade jag ögonblickligen kört tillbaka henne.

Läs i FASS:
http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19890609000147&DocTypeID=4

Tack snälla ni för alla era svar jag fått under dessa dagar:)

I går körde jag in ponnyn till Strömsholm då jag inte våga ge mer sulfa heller eftersom magen började krångla:(

Där fick jag ett superbra mottagande och de röntgade benet och kollade hastigt över orginalskadan i rumpan som snart läkt. De hittade en väldigt liten spricka i gaffelbenet det lilla infekterade sticksåret gick ända in i benet och sen har hon en lätt hälta. Nu tyckte de att det lilla såret inte var så hemskt infekterat och eftersom sulfan använts under 6 dagar utan större resultat så ska jag inte ge mer av den. Jag fick hem ponnyn igen och jag ska fortsätta med bara sårvården och ha benet lindat hela tiden. Kolla tempen varje dag och göra rent vart annat var tredje dag istället för varje dag som jag hitills gjort för att inte pilla i det för mycket.

Hon kunde fortsätta gå kvar på betet om det inte busas i hagen och med de här två pensionärerna så är det ingen risk:)

Det kändes så bra att åka därifrån och verkligen veta att det inte är någon större fara med henne:)

Så nu känns livet bra igen!

Skönt att det går bra:laugh:
Jag blir också glad över att läsa om att det går bra.

Vilken tur att det löst sig.Hoppas kusen blir bra!

Liknande trådar

Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 784
Senast: Luleå
·
Hästvård Idag small det en riktig otäck rejäl pencillin chock fick jag ikväll (eller ja inte jag utan en av hästarna naturligtvis). Hade en svag...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 508
Senast: Abova
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar