Erfarenheter av pencillinchock?

Sv: Erfarenheter av pencillinchock?

Det är iaf vad min (dåvarande) veterinär upplyste mig om efter att vår ponny6 hade fått sin chock. Vissa vet. rekomenderar tydligen att man ger oralt istället för intramuskulärt på häst som chockat pga penicillin någon gång...

Men, jag är inte så insatt, har "alltid" använt streptocillin (tror jag det heter) och sprutat mina hästar själv

PC ges inte till hästar oralt, deras tarmsystem brakar ihop då. Det är som sagt sulfa man får om de ska få pasta.

Okej. Som sagt så är jag inte så insatt i det iom att jag alltid gett im. Då har jag lärt mig något nytt idag igen :)

Ja det här gick precis så illa som jag på något sätt kände på mig:(

Vi gjorde ordning en mindre inhängnad i anslutning till hagen och vi hann bara ut därifrån så började hon snurra runt runt. Sen brakade hon rätt igenom staketet ut i hagen (tack och lov). Säkerhetslåsen jag skarvat repen med gjorde sitt jobb och brast så hon fastnade inte som tur var. Väl ute i hagen for hon i 180 rätt mot staketet på andra sidan (hage på 2 hektar så det var relativt långt till den sidan). Före staketet så tror jag hon snubblade eller nått och mer eller mindre ramlade in i staketet eller mot en av stolparna som vek sig men hon for tillbaka till hagen igen (tack och lov). Där rusade hon omkring en stund som kändes som en evighet. Sen fick hon stå ifred länge, hon åt inte på några timmar utan bara stod och stirra.
Jag inspekterade henne lite på avstånd och såg inga uppenbara skador utan lät henne vara. när hon travade syntes dock en hälta som jag senare när jag tog ut henne från hagen och gick igenom henne visade sig vara en svullnand på höger fram:(
Hon ömmar men stödjer på benet och haltar inte när hon går i hagen så jag lindade det och hoppas det lägger sig.

Ska ringa veterinären i morgon hur vi gör nu med allt.

Vet inte om jag hade föredragit en box faktiskt. Tror med all den energin de får hade hon gjort kaffeved av boxen och även kunnat skada sig där:(

Nu känns allt ännu mer jävligt:cry:

men hästen kan ju inte vara så himla sjuk om den går ute på bete????

du kanske inte behöver ge något alls, åtminstone borde det räcka med sulfa? hästar DÖR av pc chock, det är inget att leka med...

Hon har ett djupt sår efter en pinne och veterinären satte bla in penicillin och jag litar på att det var befogat. Hon går i hagen som är i anslutning till mitt hus så här har jag 100% uppsikt över henne och veterinären såg inga problem med att hon gick kvar här. Hon har ingen feber och hon är pigg och äter och mår förövrigt bra.

Ja, inte tänker jag spruta in penicillin fler gånger det kan jag garantera. Det är därför jag ska diskutera hur vi går vidare med hennes behandling.

shit vad jobbigt för er !!
Kan man inte smörja såret med pencellinsalva istället ?
Tråkigt att du skulle behöva få egna erfarenheter av PC

Hej från Hambo

Har pratat med veterinären i dag och vi sätter in sulfa i stället. Såret varar inte lika mycket i dag och hon har fortfarande ingen feber (har aldrig haft heller). Skulle hon inte bli bättre eller tom sämre så blir det klinik med intravinös penicillin. Ska även ta upp penicillinsalva när jag pratar med henne igen senare i dag.

Nu ororar jag mig mer för benet...Svullnanden har gått ner och hon ömmar inte lika mycket så det går åt rätt håll men jag förbannar mig själv över att jag inte kom på idén att sätta på henne benskydden innan sprutan:-( De hade ju hjälp förmodligen utmärkt....

Nåja, hon ser nöjd ut nu och går och betar med sin gamla kompis:-)

Jag har sprutat många hästar ,från föl till gamlingar under mina år och jag har ALDRIG varit med om en penicillinchock!
Är dock mkt noga med att kolla att det inte kommer blod.
Samma sak om hästen rör sig under "sprutningen",kolla igen att kanylen inte hamnat i ett kärl.
Aspirera eller lossa sprutan från kanylen.
Spruta inte heller alltför fort!

Syrran är akutsjuksköterska samt anestesisyrra så sticka är hon bra på, hon 'backade' innan hon sprutade och jag höll henne och hon var helt stilla, det kom inget blod när hon backade men tyvärr skedde det ändå:-(. Det är ovanligt så hoppas att du aldrig behöver uppleva det....

Men,det är skillnad att sticka folk och hästar!
Är själv intensivvårdssjuksköterska sdan många år..........
Vet att det inte alltid hjälper att vara noggrann,men som sagt jag aspirerer flera gånger under tiden och det har räddat mig......
Hoppas att det går bra med din häst i alla fall.

Hoppas att du slipper det också, för det är verkligen inget kul !
Hej från Hambo

Det är klart att det är viss skillnad på människor och hästar men jag som aldrig stuckit något väsen i mitt liv skulle ju inte ha gjort det på ett lika bra och betryggande sätt, det är jag övertygad om.

Ibland chockar de helt enkelt 1 av 1000 hästar sa veterinären är känsliga så du ska vara glad att du inte behövt uppleva det.

Min häst chockade efter att ha blivit sprutat av en erfaren veterinärassistent på klinik så det kan hända den bäste. Jag undviker i det längsta att spruta min hästar själv numer. SLU.

Du behöver INTE försvara dig, detta kan hända vemsom helst !
Hej från Hambo

Ehh, varför skulle inte hästen kunna gå på bete om den är sjuk?? :crazy:

Hästen hade fått ett sår och skulle få penicillin för det. Det är väl inget som säger att den inte kan gå på bete. Det är väl bättre det än att stå inne och stirra in i en vägg.

TS: Otäckt att du startade denna tråd och att det sedan verkligen händer....Fy.

Ja ens värsta mardröm inträffade men tack vare era historier så var jag mer förberedd och det var bra.

Kan de få någon otäck reaktion på Sulfa som jag borde veta:confused:

Jag har bättre koll på henne här på betet dessutom eftersom det ligger i anslutning till vårat hus. Jag hör dom frusta om nätterna när jag ligger i vårat sovrum och det känns tryggt att ha sån koll. Där hon sen står uppstallad har jag nästan 1 mil så jag kan inte åka 10 gånger om dagen dit bara för att jag vill se att hon mår bra.
Om veterinären sagt att hon borde stå inne i box hade jag ögonblickligen kört tillbaka henne.

Klart att hästarna kan vara ute på bete trots att de ordinerats penicillin. Har själv haft 3 hästar ute under behandling (men bara 1 som sprutats i hagen). 2 st pga sårskador, 1 st pga envis luftvägsinfektion

Liknande trådar

Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 784
Senast: Luleå
·
Hästvård Idag small det en riktig otäck rejäl pencillin chock fick jag ikväll (eller ja inte jag utan en av hästarna naturligtvis). Hade en svag...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 508
Senast: Abova
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar