Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
@mackan
Förklaringen jag fått av försäkringsbolaget samt veterinärerna är att det inte finns tillräckligt med forskning på det här än för att få det godkänd av Läkemedelsverket i Sverige.
Men det används nästan enbart i USA & Australien mm. Istället för Kortison/tuppkam.
Jag fick för mig att man inte räknade med att kunna fixa "vad som" med IRAP, men om tex brosket skadats osv pga envis inflammation, så skulle IRAP passa bra.
Måste läsa på mer när jag får tid
IRAP blockerar de ämnen som bildas vid inflammation och som bryter ner brosk. Därför får leden en bra chans att bygga upp en fungerande broskyta om man ger IRAP. Men om man verkligen har etablerade pålagringar i leden hjälper ju inte en förbättrad broskbildning. Så jag tror IRAP är effektivare ju tidigare det används. Här i Finland kostar en behandling runt 800 euro (räcker till nåt som 3 injektioner i två leder). Men IRAP är inte särskilt välutvärderat så vitt jag kan förstå. Det är nog inte direkt forskning utan lite större kliniska utvärdering som saknas. Att använda det som förstahandspreparat verkar också överdrivet - först testar man väl kortison och hyaluronsyra åtminstone 2 gånger. Det håller ju ner inflammationen. Men om det har väldigt kortvarig effekt och leden inte är alltför påverkad kan nog IRAP vara värt att testa.fast en broskskada är ju inte samma som en kronisk pålagring , som exempel i sammanhanget.
Jag tycker det finns goda skäl att fråga sig om IRAP nu är lösningen till allt gällande att leder aldrig mer blir påverkade när de väl behandlats osv, om det verkligen känns skäligt. För mig gör det inte det, det strider lite mot all vett och sans att en förändring i skelettet i form av pålagringar som konstaterats nöta på en led , helt plötsligt via ngn behandling skulle lösa det fysiska faktumet permanent, även om smärtfrihet skulle uppnås., och det känns ytterst tveksamt att jag skulle köpa det pga att USA och australien använder det bara sådär rakt av som argument. Som sagt undrar jag lite det jag skrev med frågan: det känns konstigt att behandling med IRAP skulle göra en led påverkad av kroniska pålagringar frisk och opåverkad öht.
I övrigt håller jag med Skuggi om att man måste se över grundorsaker till ledproblem. I min hästs fall berodde det på att hon gick med 4 broddar per hov bak. Det tålde hon inte och efter den vintern som dessutom varade i ca 7 månader hade hon spattförändringar som dock gick att fixa (med cortison + tildren).
Tack!@skuggi: Man kan ju aldrig veta exakt vad som hänt eftersom det hela tiden händer många olika saker med en häst, men det här med att 4 brodd kan ge ledproblem var det en veterinär som påtalade. Min ponny har inte världens bästa benställning bak men var besvärsfri till 16 års ålder. Problemen kom efter första gången hon var 4-broddad (dygnet runt, dessutom broddad längre period än normalt). Det kan ju också varit ett sammanträffande att förändringarna visade sig då, men hon röntgades ett par år tidigare och då hade hon dem inte. Även ett knä var påverkat, så i och för sig skulle hasförändringarna kunna varit sekundära till knät. Tidigare hade hon gått med 2 brodd.
När jag sen började titta lite närmare på hennes bakbensrörelser syns det tydligt att hon skruvar bakfötterna ganska mycket. Troligen hindrade brodden den naturliga rörelsen hon har i bakbenen. Man skulle även kunna tänka att det där skruvandet skulle leda till problem, men så verkar det inte vara för sen vi slutade med 4-brodd (på veterinärens inrådan) har hon varit fin i sina haser och i knät. Faktiskt går hon oskodd bak nu vilket jag inte tycker är jättekul på vintern, men hon mår bra.
Hoppas du hittar grundproblemet på din häst. Nåt annat jag lärde mig på den här turen var att det gäller att hitta en ganska tålmodig veterinär för att röntgendiagnosticera en mycket tidig förändring i en led (som dock ger problem och syns i rörelsemönstret för ett tränat öga) kan kräva ett antal bilder i olika vinklar.
@skuggi: Man kan ju aldrig veta exakt vad som hänt eftersom det hela tiden händer många olika saker med en häst, men det här med att 4 brodd kan ge ledproblem var det en veterinär som påtalade. Min ponny har inte världens bästa benställning bak men var besvärsfri till 16 års ålder. Problemen kom efter första gången hon var 4-broddad (dygnet runt, dessutom broddad längre period än normalt). Det kan ju också varit ett sammanträffande att förändringarna visade sig då, men hon röntgades ett par år tidigare och då hade hon dem inte. Även ett knä var påverkat, så i och för sig skulle hasförändringarna kunna varit sekundära till knät. Tidigare hade hon gått med 2 brodd.
När jag sen började titta lite närmare på hennes bakbensrörelser syns det tydligt att hon skruvar bakfötterna ganska mycket. Troligen hindrade brodden den naturliga rörelsen hon har i bakbenen. Man skulle även kunna tänka att det där skruvandet skulle leda till problem, men så verkar det inte vara för sen vi slutade med 4-brodd (på veterinärens inrådan) har hon varit fin i sina haser och i knät. Faktiskt går hon oskodd bak nu vilket jag inte tycker är jättekul på vintern, men hon mår bra.
Hoppas du hittar grundproblemet på din häst. Nåt annat jag lärde mig på den här turen var att det gäller att hitta en ganska tålmodig veterinär för att röntgendiagnosticera en mycket tidig förändring i en led (som dock ger problem och syns i rörelsemönstret för ett tränat öga) kan kräva ett antal bilder i olika vinklar.
Nä precis, allt måste sättas i sitt sammanhang och jag menar inte att 4-brodd i regel innebär problem. Men med just den här hästen verkar det ha varit så. Här i Finland är 4-brodd standard, i Sverige har jag bara haft traktbrodd.halvt KL utifrån ditt inlägg.
Det är ju just det här som gör att buke när folk ev. som tyvärr många verkar göra, använder det som primär källa till råd eller sanningar osv, blir galet ibland.
i ditt fall stämmer det säkert att just din hästindivid och utifrån denna kanske påverkas av fyrbrodd osv. Det överrensstämmer isåfall med hur den ser ut, är balanserad, rids, underlag och förutsättningar osv utifrån det.
En annan individ får skador eller problematik pga att den just är bara traktbroddad, utifrån dess samma förutsättningar och variabler - hur den ser ut, är balanserad, rids, underlag och förutsättningar osv.
De allra flesta får varken skador eller ledinflammationer osv vare sig de är fyr eller traktbroddade öht.
Viktigt att komma ihåg och förhålla sig till i sammanhanget, så att reflektioner här inte riskerar att dra iväg till att vara veterinär eller hälso rådande eller att det skapas ngn ny teori eller allsanning vilket ofta sker på just bukefalos.
Nä precis, allt måste sättas i sitt sammanhang och jag menar inte att 4-brodd i regel innebär problem. Men med just den här hästen verkar det ha varit så. Här i Finland är 4-brodd standard, i Sverige har jag bara haft traktbrodd.
Säkert, men varken pållan eller jag har vistats norr om Uppland...alla i norra sverige har fyrbrodd rent allmänt hela vintrarna så det skiljer nog inte ngt ifråga om finland alls i det sammanhanget
Vem har pratat om att använda buke som primär källa?halvt KL utifrån ditt inlägg.
Det är ju just det här som gör att buke när folk ev. som tyvärr många verkar göra, använder det som primär källa till råd eller sanningar osv, blir galet ibland.
i ditt fall stämmer det säkert att just din hästindivid och utifrån denna kanske påverkas av fyrbrodd osv. Det överrensstämmer isåfall med hur den ser ut, är balanserad, rids, underlag och förutsättningar osv utifrån det.
En annan individ får skador eller problematik pga att den just är bara traktbroddad, utifrån dess samma förutsättningar och variabler - hur den ser ut, är balanserad, rids, underlag och förutsättningar osv.
De allra flesta får varken skador eller ledinflammationer osv vare sig de är fyr eller traktbroddade öht.
Viktigt att komma ihåg och förhålla sig till i sammanhanget, så att reflektioner här inte riskerar att dra iväg till att vara veterinär eller hälso rådande eller att det skapas ngn ny teori eller allsanning vilket ofta sker på just bukefalos.
Vem har pratat om att använda buke som primär källa?
Däremot är det väldigt intressant att höra om såna här saker, jag kommer tex ta upp detta specifikt med veterinär och hovslagare inför vintern, för att försöka avgöra vad som kan vara bäst för min individ. Det kan väl vara intressant för de flesta som har oklara ledproblem i bak, att fundera en extra vända kring hur ev broddning kan påverka i det individuella fallet.
Jag har inte hört om detta på bakben förut, i fram däremot vet jag att vissa avråder från fyrbrodd.
Agria säger att det är för osäkert och finns för lite forskning på det. Jag tror att de tycker det är för dyrt.Minimum behandling för ledinfl. för att döma ut häst brukar genrellt (märk GENERELLT) vara 3 behandlingar i sammanhängande följd som inte ger resultat.
jag är lite nyfiken på varför IRAP inte täcks av några f-bolag om det har så bra resultat som det har? Är det att det är för nytt eller kostsamt i sig, eller vad handlar det om, vet du det?
Det ÄR väl ganska mycket pengar för något som man tydligen inte har tillräckligt goda kunskaper om gällande effekt och användningsområde kanske. Jag känner ju samma, om det skulle bli aktuellt på min häst. Ska jag betala så mycket så vill jag veta att det är något som har mycket goda chanser att funka.Agria säger att det är för osäkert och finns för lite forskning på det. Jag tror att de tycker det är för dyrt.