Erfarenheter av Irap behandling av led

Toxid

Trådstartare
Jag skulle vilja höra alla era erfarenheter och resultat av irap behandling av inflammerade leder.
Vilken led satt hältan i? Fanns det pålagringar? Var leden behandlad med andra preparat utan hållbart resultat innan? Och hur gick det efter behandlingen?

Tacksam för alla svar och erfarenheter.

Jag skulle vilja höra alla era erfarenheter och resultat av irap behandling av inflammerade leder.
Vilken led satt hältan i? Fanns det pålagringar? Var leden behandlad med andra preparat utan hållbart resultat innan? Och hur gick det efter behandlingen?

Tacksam för alla svar och erfarenheter.

Kotlederna BF, aktiva förändringar, behandlad ggr 2 med tuppkam + kortison utan att svara. IRAP-behandlad (1 spruta *3, 1 v mellan sprutorna) svarade och hältan återkom aldrig. Inte ens när hästen av hältor bak kompensationsöverbelastade frambenen.

Hon svarade bra på behandlingen, men efter 4 veckor så visade hon en markering igen. Så vi åkte in igen, och dem ville inte fortsätta behandla utan att hon skulle bli promenadhäst då hon inte har ont av att gå i hage.

Men efter ett samtal till en välkänd klinik så ska vi ge henne en chans med irap för att bryta den onda inflammationscirkeln.

Hon har fått små förändringar i knäna som vet säger orsakar inflammationen. Men dom använder bara kortison och hyaluron på kliniken nu och tycker inte att det är någon ide (dom är skeptiska mot irap). Så jag har nu vänt mig till en annan klinik som använder irap behandling på, för att se vad dom tycker och vilka resultat, men dom låter väldigt positiva.

När min ponny v
Puttar upp, finns det verkligen ingen annan som använt irap?
ar dålig för några år sen (spatt) var irap det vi skulle tagit till om inte cortison + tildren fungerade. Obs att detta är finland och behandlingsrutinerna avviker från Sverige. I vilket fall fungerade tildrenet och damen är fortfarande symptomfri. Så det jag egentligen ville säga är att tildren i leden (systemisk behandling är dyr ga att det går åt så mycket preparat) skulle kunna vara ett alternativ till irap. Kostnaden för det är inte mer än för hyaluron eller något annat (ungefär) och tildren är öfta effektivt när det gäller kroniska ledinflammationer. Så kanske det är nåt du kan diskutera med din behandlande vet? Jag vet att det används i Sverige. Hyaluronsyra är lite annorlunda, det smörjer leden men har inte samma direkta effekt på inflammationen (enligt mina amatörmässiga kunskaper).

När min ponny v

ar dålig för några år sen (spatt) var irap det vi skulle tagit till om inte cortison + tildren fungerade. Obs att detta är finland och behandlingsrutinerna avviker från Sverige. I vilket fall fungerade tildrenet och damen är fortfarande symptomfri. Så det jag egentligen ville säga är att tildren i leden (systemisk behandling är dyr ga att det går åt så mycket preparat) skulle kunna vara ett alternativ till irap. Kostnaden för det är inte mer än för hyaluron eller något annat (ungefär) och tildren är öfta effektivt när det gäller kroniska ledinflammationer. Så kanske det är nåt du kan diskutera med din behandlande vet? Jag vet att det används i Sverige. Hyaluronsyra är lite annorlunda, det smörjer leden men har inte samma direkta effekt på inflammationen (enligt mina amatörmässiga kunskaper).
Intressant! Aldrig hört talas om tildren tidigare, vet du om det har några bieffekter?

Nej inte vad jag känner till. Problemet är nog snarare att effekten inte är så väl bevisad att man vill registrera det som läkemedel i Sverige (jag tycker mig minnas att det används på licens). Tildren är en substans (cytokin?) som har hämmande effekt på celler som bryter ner brosk och ökar aktiviteten på celler som bygger upp brosk. Om man ger det tillsammans med cortison som ju är allmänt antiinflammatoriskt kan leden - om man har tur - fixa till ett skyddande brosklager medan cortisonet håller inflammationen nere, och på så vis läker leden. Det var i allafall ungefär så jag fick det förklarat för mig. Min gissning är att det här fungerar mot mindre pålagringar och ledinflammationer som inte är alltför allvarliga. I vilket fall kan du ju diskutera det med din veterinär och se vad de har för skäl till att inte testa det.

Tildren iv har ju en rad biverkningar dock.
Inte godkänt i Sverige nej, men går att använda på licens. Enbart hört det användas iv dock så ingen som helst hjälp.

Nej då gör det ju ingen större nytta..
Men jag har ringt runt till kliniker som jobbar med irap i närområdet och många av dem är helt sålda på irap, tack vare dom fantastiska resultaten dem har haft på klinikerna, det känns lovande. Denna veckan ska den andra kliniken få bedöma plåtarna och förhoppningsvis så börjar vi strax därefter behandlingen.

Jag kan inte hjälpa dig så mycket men min häst har blivit rekomenderad IRAP behandling efter att ha opererat båda sina bakknän för drygt en vecka sedan. Ska på återbesök v 29 med kortisonbehandling sedan ska det beslutas när man sätter in IRAP. Är lite rädd att försäkringen inte ska täcka dock.

Hoppas IRAP kan hjälpa din!

Som jag förstått när jag googlat lite så är det väldigt sällan FB ersätter för IRAP än så länge. Tror det var något bolag som kan tänka sig, ev om det var Sveland?

När jag läste lite så fick jag intrycket av att man ville använda IRAP egentligen så snart som möjligt vid ledinflammation(för att förhindra att brosket förstörs tror jag) och att man vill använda det om hästen inte "svarar" på vanlig behandling.
Jag undrar hur man definierar att hästen inte svarar på behandling?
För mig låter det som att en behandling (+ev 1 till på ÅB) ej lyckats ta bort inflammationen/hältan.
Men om behandlingen tar bort hältan men att den återkommer efter ett par månader, tycker man att den "inte svarat" då också?

Jag tänker att om en hälta återkommer efter behandling, då är väl det (oftast) för att man inte hittat/åtgärdat grundorsaken? Och om man då kör IRAP i den leden som "larmar", så släcker man väl bara symptomet? Då går hästen kanske vidare med "det andra felet" och något år senare är det något annat som ryker?

Stämmer det att en IRAP-behandlad led typ aldrig kan bli inflammerad igen?

Dina, Sveland och jag tror att det är Folksam(?) ersätter oftast efter kontakt med behandlande veterinär.

Hon vart helt ren efter 2 behandlingar i v.kota och 1 behandling i höger kota, hon funkade i 4 veckor och blev sedan dålig igen. Då vi såg att det har skett förändringar på rtg plåten så trodde vet att dom kunde vara skälet till att hältan kom tillbaka, då den veterinären inte tror på irap så ville han inte prova det utan döma ut henne istället. Men, irap fungerar nästan alltid på hästar med osteofyter som får återkommande hälta pga tex. osteofyter. Jag har ringt runt till 5 kliniker som använder Irap för att få höra om deras resultat, 4/5 hade haft strålande bra resultat med Irap behandling och rekommenderade det starkt.

Mer eller mindre så stämmer det ja, behandlingen gör att det blir väldigt mycket svårare för en inflammation att uppstå, man kan nästan beskriva det så att leden blir ''immun''.

Jag har nu fått hästens plåtar från andra kliniken, och bokat in tid för en ny hältutredning efter sommarbetet, för att vara säker på att dom inte missar något. Den nya kliniken jobbar även med irap, så om det blir aktuellt så kör vi på det :-)

Dina, Sveland och jag tror att det är Folksam(?) ersätter oftast efter kontakt med behandlande veterinär.

Hon vart helt ren efter 2 behandlingar i v.kota och 1 behandling i höger kota, hon funkade i 4 veckor och blev sedan dålig igen. Då vi såg att det har skett förändringar på rtg plåten så trodde vet att dom kunde vara skälet till att hältan kom tillbaka, då den veterinären inte tror på irap så ville han inte prova det utan döma ut henne istället. Men, irap fungerar nästan alltid på hästar med osteofyter som får återkommande hälta pga tex. osteofyter. Jag har ringt runt till 5 kliniker som använder Irap för att få höra om deras resultat, 4/5 hade haft strålande bra resultat med Irap behandling och rekommenderade det starkt.

Mer eller mindre så stämmer det ja, behandlingen gör att det blir väldigt mycket svårare för en inflammation att uppstå, man kan nästan beskriva det så att leden blir ''immun''.

Jag har nu fått hästens plåtar från andra kliniken, och bokat in tid för en ny hältutredning efter sommarbetet, för att vara säker på att dom inte missar något. Den nya kliniken jobbar även med irap, så om det blir aktuellt så kör vi på det :-)
Intressant! Hoppas det är ok att jag frågar mer, är nyfiken och hade inte hört om IRAP förut.
Så, en led som besväras av pålagringar, då kan IRAP vara bra om man bedömer att leden "borde" kunna funka med befintliga pålaringar? Och då eftersom att man hittat orsaken, bedömt den som "ofarlig" och därmed säger till leden att den bara ska strunta i det där.
Men oklara ledinflammationer utan tydlig orsak, är man lika positiv till att använda IRAP där?

Precis, helt rätt!
Fråga på du!

Jag vet att många kliniker gärna använder det preparatet som första alternativ då det är kroppseget och dem goda resultaten. Men, däremot så hoppas jag att veterinärerna inte börjar behandla innan dom vet var det kommer ifrån.

Tack!
Ja, det får man verkligen hoppas då :)
Tänkte just att risken med ett preparat som funkar så himla bra är att folk börjar använda det hejvilt, och då tänker jag att man riskerar att sabba mer eftersom man kanske missar ursprungliga orsaken.

Jag läste någonstans att vissa kliniker skulle eg vilja få använda IRAP direkt, innan det blivit påverkan på brosk osv, men som sagt, det känns ju riskabelt.. Och som hästägare gör man ju (oftast) som veterinären tycker blir bäst...
Mycket man ska kunna som hästägare..

Minimum behandling för ledinfl. för att döma ut häst brukar genrellt (märk GENERELLT) vara 3 behandlingar i sammanhängande följd som inte ger resultat.
jag är lite nyfiken på varför IRAP inte täcks av några f-bolag om det har så bra resultat som det har? Är det att det är för nytt eller kostsamt i sig, eller vad handlar det om, vet du det?

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 398
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 812
Senast: Lavinia
·
R
  • Låst
Kropp & Själ Jag gör en tråd om dethär för att jag tycker att det kanske kan vara kul att höra andras erfaren heter! Men jag skulle vilja veta hur...
8 9 10
Svar
194
· Visningar
9 417
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka