Dina, Sveland och jag tror att det är Folksam(?) ersätter oftast efter kontakt med behandlande veterinär.
Hon vart helt ren efter 2 behandlingar i v.kota och 1 behandling i höger kota, hon funkade i 4 veckor och blev sedan dålig igen. Då vi såg att det har skett förändringar på rtg plåten så trodde vet att dom kunde vara skälet till att hältan kom tillbaka, då den veterinären inte tror på irap så ville han inte prova det utan döma ut henne istället. Men, irap fungerar nästan alltid på hästar med osteofyter som får återkommande hälta pga tex. osteofyter. Jag har ringt runt till 5 kliniker som använder Irap för att få höra om deras resultat, 4/5 hade haft strålande bra resultat med Irap behandling och rekommenderade det starkt.
Mer eller mindre så stämmer det ja, behandlingen gör att det blir väldigt mycket svårare för en inflammation att uppstå, man kan nästan beskriva det så att leden blir ''immun''.
Jag har nu fått hästens plåtar från andra kliniken, och bokat in tid för en ny hältutredning efter sommarbetet, för att vara säker på att dom inte missar något. Den nya kliniken jobbar även med irap, så om det blir aktuellt så kör vi på det :-)