Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker de generellt är jäkligt "nedkörda i framvagnen". Dvs de har gått i sånt massivt påskjut och så lite bärighet att deras kroppar formats därefter.
De är knipta i bogarna, bockbenta och gärna sneda iom snabbjobb/löp i vänster varv.
Inte helt sällan har de urkass balans i sidled och rör sig inte genom kroppen därför. I skritt kan man tex se att de häver istället vikten växelvis på höger/vänster fram och vaggar fram med breddade ben istället för att hålla balansen och våga lyfta benen högt och under sig i en rörelse som går upp under kroppen istället för att göra som en liten halvcirkel utåt med foten nära backen hela tiden.
För att få dem att hålla(om de inte redan är trasiga allt för illa) tror jag man måste lära dem hålla balansen och lära dem förflytta benen rakt under sig. Först då kan de på allvar börja bära bak. Vilket man också behöver lära dem iom att de inte lärt sig svikta bak/ta halvhalter etc.
En del av dem verkar inte ha ont och är inte skadade. Men tyvärr är ganska många rätt stela, spända och en del trasiga.
Vänster fram verkar vara mest skadat på olika sätt. Och det känns ju logiskt.
Jag jobbar dem för hand i träns först. Ändrar om deras osunda rörelsemönster.
Sen rider jag. Men då enligt samma devis som i tränset. Man måste hålla järnkoll på hur de placerar benen, hur de balanserar sig.
Jag har en valack sedan 2 år tillbaks, som dressyr rids numera. Trotts att han går LB nu så är han stel som en pinne i traven dom första 5 minuterna, innan det släpper.Är det något som försvinner med tiden el. kan det arbetas bort med tiden ?
Sedan har han andra svagheter såsom stelheten i bogarna, men det förbättras hela tiden. Tycker fullbloden är fantastiska![]()
Att de "exploderar" beror väl snarare på oerfarna ryttare som inte lärt sig rida fullblodsgaloppörer. Inte på hästarna i sig. Är det något man får lära sig som arbetsryttare inom galoppen så är det att anpassa sig efter den hästen man får rida för stunden. Till skillnad från dressyren där man istället anpassar hästen med hjälp av nosgrimmor, skarpa bett, sporrar mm.
Fullblod är mycket till häst och i min bok krävs en good rytter för att häntera.