Erfarenheter av hur fullblod är i kroppen efter en galoppkarriär?

Cut3Leo

Trådstartare
Jag behöver höra alla erfarenheter ni har om just detta.

Vad har ni stött på för "problem" eller stelheter? Hur löste ni dessa? Hur är de i ryggen/bogblad/framben?

Sv: Erfarenheter av hur fullblod är i kroppen efter en galoppkarriär?

Inga.
Haft två galoppörer varav den ena gick mycket på banan, den andra bara en säsong. Båda friska mjuka individer. Den ena avlivad för några år sedan pga skada i hagen (gick *FT + 120 hopp) den andra är 22 och fått 7 föl + gått msv FT + 120 hopp. Motionsreds och träningstävlade så sent som förra året och nu brottas vi med att få ordning åp Cushings syndrom.
Hon är aldrig behandlad för hälta öht.

Tilläggas bör kanske att båda lämnade galoppbanan oskadade.

Jag tycker många från banan är extremt bogstela.

Håller med. Sen har många rätt dåliga hovar pga bland annat aluminiumskorna tror jag. Och det kan variera otroligt beroende var och hur de har tränats, och tävlats, och av vem...

Många är stela och har korta muskler på "fel" ställen, kanske t o m ont i kroppen, beroende på, som sagt.

Som redan nämts bogproblem men framför allt stora problem med bakknäna.

Höger framhov bruka vara helt off balance med låg insida och bruten kota, detta beroende på tävling i vänstervarv, odoserad bana, att sporten utförs i galopp och det är farten som dödar.

Det första man ska tänka på men tyvärr ofta är det sista man noterar att ägare till före detta tävlingsgaloppörer tänker på är att det är mera en regel än undantag att dom har början till magsår eller i alla fall magkatarr och en extremt dåligt fungerande tarmflora så att omgående se till att dom får ett bra grovfoder och dagligt tillskott av mag tarmbalance kommer leda till att många framtida problem kan elemineras.

Min mamma är galopptränare (proffs) och har över 20 hästar i träning. Vi har sålt många som ridhästar som varit friska när de lämnat banan. Vissa har blivit "servade" för att hålla under tiden, mest kotor och knän fram. Dock så är det en helt annan belastning att gå på banan att de inte alla blir slitna som ridhästar. Vi har sålt någon med utläkt senskada som hållt mycket bra. Ja de har känsliga magar men våra får kokade linfrö varje dag, inte alla som får det? ;)
Har vi haft någon med magproblem har de fått medicin och så direkt.

Om man köper en som gått på banan kan man inte förvänta sig att allt är helt rent på röntgen gällande kotor osv men eftersom de trappas ner i träning hur du än gör är det ingen fara. Någon som vi sålt har aldrig fått problem av gamla skador.

Tycker det är toppenhästar som är genomsnälla när de trappas ner i kondis, foder osv.

Hoppas du inte missförstått på ngt sätt . Jag har själv fullblod och är väl insatt sen 30 år . Jag älskar fullblod för vad de är som ridhästar ;) men min notering, utifrån TS fråga kvarstår .

De verkar svåra att rida igenom ordentligt för sätter man press på dem så exploderar de. Så ryttarna brukar med tiden lära sig den gyllene medelvägen och inte ens försöka rida igenom. Det är kanske därför de oftast är lite bogstela som någon här ovan sa.

Jag tycker de generellt är jäkligt "nedkörda i framvagnen". Dvs de har gått i sånt massivt påskjut och så lite bärighet att deras kroppar formats därefter.
De är knipta i bogarna, bockbenta och gärna sneda iom snabbjobb/löp i vänster varv.
Inte helt sällan har de urkass balans i sidled och rör sig inte genom kroppen därför. I skritt kan man tex se att de häver istället vikten växelvis på höger/vänster fram och vaggar fram med breddade ben istället för att hålla balansen och våga lyfta benen högt och under sig i en rörelse som går upp under kroppen istället för att göra som en liten halvcirkel utåt med foten nära backen hela tiden.

För att få dem att hålla(om de inte redan är trasiga allt för illa) tror jag man måste lära dem hålla balansen och lära dem förflytta benen rakt under sig. Först då kan de på allvar börja bära bak. Vilket man också behöver lära dem iom att de inte lärt sig svikta bak/ta halvhalter etc.

En del av dem verkar inte ha ont och är inte skadade. Men tyvärr är ganska många rätt stela, spända och en del trasiga.
Vänster fram verkar vara mest skadat på olika sätt. Och det känns ju logiskt.

Jag jobbar dem för hand i träns först. Ändrar om deras osunda rörelsemönster.
Sen rider jag. Men då enligt samma devis som i tränset. Man måste hålla järnkoll på hur de placerar benen, hur de balanserar sig.

Att de "exploderar" beror väl snarare på oerfarna ryttare som inte lärt sig rida fullblodsgaloppörer. Inte på hästarna i sig. Är det något man får lära sig som arbetsryttare inom galoppen så är det att anpassa sig efter den hästen man får rida för stunden. Till skillnad från dressyren där man istället anpassar hästen med hjälp av nosgrimmor, skarpa bett, sporrar mm.

Jag håller med, en häst som exploderar för att man har satt press på den, gör det ofta på grund av en okänslig ryttare som inte vet hur man ber eller ger eftergift i tid.

Jag tycker de generellt är jäkligt "nedkörda i framvagnen". Dvs de har gått i sånt massivt påskjut och så lite bärighet att deras kroppar formats därefter.
De är knipta i bogarna, bockbenta och gärna sneda iom snabbjobb/löp i vänster varv.
Inte helt sällan har de urkass balans i sidled och rör sig inte genom kroppen därför. I skritt kan man tex se att de häver istället vikten växelvis på höger/vänster fram och vaggar fram med breddade ben istället för att hålla balansen och våga lyfta benen högt och under sig i en rörelse som går upp under kroppen istället för att göra som en liten halvcirkel utåt med foten nära backen hela tiden.

För att få dem att hålla(om de inte redan är trasiga allt för illa) tror jag man måste lära dem hålla balansen och lära dem förflytta benen rakt under sig. Först då kan de på allvar börja bära bak. Vilket man också behöver lära dem iom att de inte lärt sig svikta bak/ta halvhalter etc.

En del av dem verkar inte ha ont och är inte skadade. Men tyvärr är ganska många rätt stela, spända och en del trasiga.
Vänster fram verkar vara mest skadat på olika sätt. Och det känns ju logiskt.

Jag jobbar dem för hand i träns först. Ändrar om deras osunda rörelsemönster.
Sen rider jag. Men då enligt samma devis som i tränset. Man måste hålla järnkoll på hur de placerar benen, hur de balanserar sig.

Lära dem hålla balansen? De flesta halvblod, dressyrhästar som hopphästar jag ridit har varit rena mardrömmarna att galoppera jämfört med de galopphästar jag ridit. En galopphäst skulle knappast kunna ridas på ett rakt spår, än mindre byta spår i full galopp på banan om de inte hade balans för det. När man sitter på en hopphäst och skall gå lite fortare vet man sällan var man hamnar för att hästen inte orkar galoppera eller har bärigheten att hålla upp sig själv i lite högre farter. En häst är och blir vad den tränas för...

Jag har en valack sedan 2 år tillbaks, som dressyr rids numera. Trotts att han går LB nu så är han stel som en pinne i traven dom första 5 minuterna, innan det släpper.Är det något som försvinner med tiden el. kan det arbetas bort med tiden ?
Sedan har han andra svagheter såsom stelheten i bogarna, men det förbättras hela tiden. Tycker fullbloden är fantastiska:)

Jag har en valack sedan 2 år tillbaks, som dressyr rids numera. Trotts att han går LB nu så är han stel som en pinne i traven dom första 5 minuterna, innan det släpper.Är det något som försvinner med tiden el. kan det arbetas bort med tiden ?
Sedan har han andra svagheter såsom stelheten i bogarna, men det förbättras hela tiden. Tycker fullbloden är fantastiska:)

En del av de galoppörer som varit i träning som jag ridit har varit stela men det är något som gått bort i samband med uppvärmningen. Det är ju inte helt ovanligt att elitidrottsmän blir stela mellan träningspassen. Är ju därför uppvärmningen så så superviktig. Samma sak lite med hur man rider dem på på banan. Att göra för snäva volter med en galoppör kan leda till en utskällning från de flesta tränare. Man värmer upp dem under dryga halvtimmen. Själva tempotränngen varar inte många minuter och sedan är det nedvärmning igen under tjugotalet minuter.

Seda skiljer ju sig träningsförutsättningarna åt väldigt mellan tränarna. På Jägersro finns det inte så mycket backar eller skog att rida i. På Täby finns det en fin lite skogsslinga med backar att trava hästarna på. Amatörtränarna rnt om i Sveriga har det ofta sämre med banträningsmöjligheter men oftare bättre möjligheter att träna hästarna i skogen. Inte ovanligt är nog också de hästarna mer allround tränade och lättare att rida för de som inte är vana vid att rida galoppörer...

Att de "exploderar" beror väl snarare på oerfarna ryttare som inte lärt sig rida fullblodsgaloppörer. Inte på hästarna i sig. Är det något man får lära sig som arbetsryttare inom galoppen så är det att anpassa sig efter den hästen man får rida för stunden. Till skillnad från dressyren där man istället anpassar hästen med hjälp av nosgrimmor, skarpa bett, sporrar mm.

Fullblod är mycket till häst och i min bok krävs en good rytter för att häntera.

Fullblod är mycket till häst och i min bok krävs en good rytter för att häntera.

Du har nog så rätt, Leafhill! *s*

Överlever man första veckan inom galoppen så finns det nog förutsättningar. Men många nybörjare jag träffat på klarar inte första dagen. Jag vet, min första "vecka" var rätt tuff och jag hade ändå rätt goda förutsättningar. Skillnaderna i ridsätt är för stora. Allt för många tar i tyglarna och får sitt livs överaskning. Hjälper de till med benen med så... *s*

Rörande stelhet så får jag nog säga att jag upplever hästarna på ridskolorna som mycket värre än fullbloden inom galoppen. Ridskolehästarna känns nog fina på lektionerna under kvällen då de gått i hagen hela dagen och rört på sig. Men när man släpper ut dem på morgonen efter det att de fått stå i box hela natten är det ingen rolig syn alltid. Ofta är de ju heller inte hälften så bra musklade totalt sett som en galopphäst. Och får nog säga att det är rätt sällan en ridskolehäst får komma ut på en skogstur och sträcka ut eller ridas i slalom runt trädstammarna.

Så varierat som jag fått rida fullblod i galoppträning har jag aldrig sett någon annan träna sina hästar oavsett om det handlat om dressyr eller hopphästar. Och det faktum att Strömsholm's ridskolehästar inte klarade terrängprovet för fälttävlan (fast de slapp hoppa) på grund av för dålig kondition säger väl något om skillnaden i träning mellan en galopphäst och en ridskolehäst. De flesta ridskoleryttare får en chock när de slås av insikten hur mycket motor ett fullblod i galoppträning har...

Senast ändrad:

Visst håller de sig på benen. Men hur ergonomiskt det sätt de balanserar upp sig på är det jag tänker på.
Ska de gå som vanliga ridhästar sen med allt vad de innebär bör man lära dem balansera sig utan att bredda sig så jäkligt. Och också med böjd kropp.
Och då de gör det kan de börja bära bak, niga, sätta sig och inte bara skjuta på all vikt ner i framvagnen.
Det finns ju skäl till att de blir som de blir i kroppen efter löpkarriär.
Och det finns skäl till att det går att forma om dem med annan träning.
Dvs få dem mindre bockbenta, få dem mindre knipta i bogarna, få dem mer liksidiga, få dem mer stretchade, få dem att börja lyfta steget uppåt och inte känna att de måste ha markkontakt, få dem att inte vagga fram.

För mig är man inte balanserad då man går så som många ex löphästar går.

Jag är en av de som får träffa dem då de ska rehabas sen och måste skolas om för att hålla.

Sen tycker jag om fullblod. Det är känsliga och roliga hästar som iom känsligheten går att lära mkt finlir i sadeln som avsuttet.
Men inget för alla.
Jag tycker inte de exploderar mer än andra hästar. De är känsliga och man måste anpassa sig ngt efter det(sitta mer i balans och inte vara för hård i hjälper och vakta sitt humör). De är också mer för att arbeta än vissa andra raser.

Ridskolehästar rids ju sällan av superduktiga ryttare. De rids av många gröna. Det blir inte mycket till sjukgymnastiskt, lösgörande etc arbete. Klart de är stela.
Fullblod är lite överrörliga av naturen. och de är känsliga.
Så även då de är stela känns de bättre än en träig ridskolehäst - generellt.

Men jag har av det du läst förstått att du inte är så mycket för formgivning, samling etc?;)
Då känner man nog inte av den stelhet jag tänker på. Ej heller den obalans.
Och jag är inte någon galoppryttare - alls! Jag sysslar med dressyr och problemlösning och rehab. Så vi gillar nog och kan nog olika saker.

Bowman/Tuaphua:

Har aldrig ägt en fullblood, har ridet nogra, Great Horses! men kävs inte bara "a good horseman" men rätt rid miljö, att lunka på en rid bana är ingen hit, mest för en springer, dom behöva gamle banval eller väg/skogs sträck där dom kan sträcka utt sig. Har sett dom gjöra bra ifrån sig i hoppning, ens dom var inte av Steeple Case Typ, där jag alltid hålla ändan när dom hoppa med tänken av deras överknä, (att dom ska veka sig), men det verka gå bra :)

det tragiska är att hitta ett bra hem för dom efter tävlings tid, dom som är bra rytter redan har sina häster och med dess wanna-bees bli det ingen ördning alls för en sån adel häst.

De två jag haft - den ena en treåring som aldrig hade startat men gått i träning, den andra en medelålders herre med många års karriär och många mil i benen bakom sig men sedan lallat i skogen mest ett par år efter han kom av banan - hade rejäla låsningar och stelheter ffa i frampartiet. Ungstoet var våldsamt övermusklad i frampartiet (ffa bogen) och undermusklad bak, såpass att "en blind kunde se det". Båda var spända/låsa i ryggen med.

Det har dock varit tämligen enkelt löst mha "kiropraktor" och det återkom inte, båda musklade sig fint utefter ridningen sen - och båda fick väldigt mycket bättre gång efter att ha rättats. På provridning var båda ganska "rakbenta" och markbundna i traven, och galoppen var rent kass annat än "rakt fram med fart", men de blev betydligt mer bogfria och mer luft efter rättning. Nu hade båda två trevliga grundgångarter, vilket säkerligen spelade in.

Inga direkta problem i bakkärran, och jag lyckades hitta exemplar med för rasen okej hovar =)

Bägge gick för övrigt UA genom vetbes (med fraktionerat böjprov) innan köp.

Nu är två stycken absolut inget att grunda någonting på, men min erfarenhet är ganska väl i linje med vad de med större erfarenhet påpekat - så antagligen är de hyfsat representativa.

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
986
Senast: igbest
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
422
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
403
Senast: cowgirl81
·
Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 519
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka