Träffat många av båda raserna, och detta är mina reflektioner över lag:
Frieser - Brukar ha utmärkt temperament och vara trygga och stadiga och friska (!). De flesta jag sett har varit lättfödda och inte heta, utan lite åt andra hållet, ryttarna har fått jobba lite för att få igång dem ordentligt. Gång med höga lyft och ofta bärig galopp, men skritt och trav brukar ha lite kort steglängd och inte vara naturligt reglerbara. Har dock sett välutbildade inom dressyr som reglerar sig bra, men det är inget man får gratis på en frieser. De brukar vara positiva att hoppa, hoppar helt ok för lätt nivå men är ofta lite för långsamma för de flesta omhoppningar. Fantastiska körhästar då de sällan är tittiga. Jättebra familjehästar och goa att rida barbacka på.
PRE - Brukar enligt mig vara känsligare och kraftfullare än Frieserhästen. Med rutinerade ryttare brukar de vara mycket lättlärda och arbetsvilliga, men jag vet också en del som inte riktigt kunnat tygla hästens känslighet och energi. De brukar inte vara tittiga så länge de är trygga i sin miljö och med sin ryttare, men är också känsligare för ryttarens kroppsspråk och ridstil (bl.a. en jag vet är bilrädd eftersom ryttaren inte vågat vägträna honom, och en annan går inte att rida ut på då ryttaren blir osäker). Liksom friesern brukar PRE-hästar hoppa villigt men inte särskilt bra, och de är sällan kvicka nog för omhoppning. De brukar dock glänsa inom W E (Working Equitation) pga. deras lättlärda och känsliga psyke, samt att de är populära inom akademisk dressyr. Personligen skulle jag säga fantastiska hästar man kan göra det mesta med som mer rutinerad ryttare, men sällan något för de oerfarna.
Och såklart finns det alltid undantag. Detta är bara mina egna tankar kring det jag sett, efter det är det alltid upp till individen. Skulle inte dra mig för att ha någon av raserna som ren dressyrhäst om jag gillade det jag såg i hästen, och jag är då inbiten dressyrryttare.