Erfarenheter av Cytotec

Ja det blir nog betydligt lättare.

Han var i alla fall inne och kollade med kamera och konstaterade att polypen ser helt benign ut. Men vid min ålder (han menade nog att jag är så ung :rage:) så är det säkrast att ta bort den ändå.
Vad för typ av oreda ställer dom till? (Polyperna alltså, inget annat :D)

Men vi är väl bara ungdomar allihop :confused:. Typ knappt torra bakom öronen :cool:

Vad för typ av oreda ställer dom till?

Men vi är väl bara ungdomar allihop :confused:. Typ knappt torra bakom öronen :cool:
Han sa att jag kunde få blödningar av den senare i livet. Och att jag skulle behöva få den kontrollerad med jämna mellanrum om den var kvar. Och då är det ju bättre att ta bort den.

Innan han sett den med kamera sa han att det var 2-3 proc risk för malignitet. Men idag sa han 0 proc, med ledning av hur den såg ut i kameran.

Någon som tagit Cytotec t ex efter ett missfall eller före ett ingrepp och kan berätta om man får väldigt ont och väldigt kraftig blödning?
Första gången var det ingen större fara. Andra gången fick jag åka in för morfin, blev helt smärtchockad. Är inte lättpåverkad av smärta annars.

Tröstar mig just med en balja cappuccino på väg hem från doktorn.

Cytotecen fick jag bara lite magkramp av, den var minsta bekymret.

När jag satt i väntrummet passerade en sköterska med en droppställning. Ojdå, tänkte jag, det verkar dramatiskt, tur att det inte är jag, jag ska ju bara knipsa bort en polyp.

Sedan klev jag in hos doktorn och krockade med droppställningen. :(

Det var dock inget som skulle in i armen, utan vatten som skulle in i livmodern.

Och alltihop gjorde så ont att ingen polyp är bortknipsad, istället får jag remiss till sjukhus för att få det gjort under narkos. :(

Men narkos är fina grejer!

Ja det blir nog betydligt lättare.

Han var i alla fall inne och kollade med kamera och konstaterade att polypen ser helt benign ut. Men vid min ålder (han menade nog att jag är så ung :rage:) så är det säkrast att ta bort den ändå.

Jag fick också konstaterat att det finns en polyp i min livmoder. Tog ett vävnadprov på den för att se att den är snäll. Om jag inte har några mer bekymmer av den än störtblödningen i januari som var anledningen till att jag kollade - så kommer den lämnas utan åtgärd. Skumt att det är så olika

Jag fick också konstaterat att det finns en polyp i min livmoder. Tog ett vävnadprov på den för att se att den är snäll. Om jag inte har några mer bekymmer av den än störtblödningen i januari som var anledningen till att jag kollade - så kommer den lämnas utan åtgärd. Skumt att det är så olika
Det kanske är sådana blödningar som min doktor vill låta mig slippa.

Vad som spelar in är nog också att när han tog ett vävnadsprov för ett tag sedan så tyckte labbet att det var för lite material. Därför vill han ta bort den för att labbet ska kunna kolla den. Den är bara 7-8 mm.

Han sa att jag kunde få blödningar av den senare i livet. Och att jag skulle behöva få den kontrollerad med jämna mellanrum om den var kvar. Och då är det ju bättre att ta bort den.

Innan han sett den med kamera sa han att det var 2-3 proc risk för malignitet. Men idag sa han 0 proc, med ledning av hur den såg ut i kameran.

Du vill få väck den. Kära moster hade problem med blödningar bla pga ett gäng polyper och när jag säger blödning menar jag BLÖDNING. Inte roligt någonstans.

Det kanske är sådana blödningar som min doktor vill låta mig slippa.

Vad som spelar in är nog också att när han tog ett vävnadsprov för ett tag sedan så tyckte labbet att det var för lite material. Därför vill han ta bort den för att labbet ska kunna kolla den. Den är bara 7-8 mm.

Jag upptäckte inte min förrän syndafallet var ett faktum. Efter tre veckors störtblödning tänkte till och med jag att det nog var något fel och inte bara en effekt av det blodförtunnande jag äter. Min var 21 mm i januari och har skött sig sedan dess. Jag skulle egentligen också vilja ta bort den - men jag har nog inte samma ungdom som du ;)

Tack för svaren, alla! Det kan alltså bli allt från förlossningssmärta till knappt någon reaktion alls ...

@Tora Nej, inte cellprov, men en annan undersökning som borde kräva lite sikt. Jag ska ta Cytotec för att mjuka upp livmodermunnen inför en hysteroskopi, där polypen som jag har därinne samtidigt ska knipsas bort.

Jag ska få lokalbedövning med en spruta i livmodermunnen också :crazy:

ahhhhhhh!!!!! Knipsas bort!!!!! Jag dööööööööör!!!! Fy så läskigt!!!

Stackars dig! :(:crazy:

Tröstar mig just med en balja cappuccino på väg hem från doktorn.

Cytotecen fick jag bara lite magkramp av, den var minsta bekymret.

När jag satt i väntrummet passerade en sköterska med en droppställning. Ojdå, tänkte jag, det verkar dramatiskt, tur att det inte är jag, jag ska ju bara knipsa bort en polyp.

Sedan klev jag in hos doktorn och krockade med droppställningen. :(

Det var dock inget som skulle in i armen, utan vatten som skulle in i livmodern.

Och alltihop gjorde så ont att ingen polyp är bortknipsad, istället får jag remiss till sjukhus för att få det gjort under narkos. :(
Ajajaj! Din stackare! :(

Jag kan bara föreställa mig smärtan som du nu haft "i onödan".

Tur att de tog sig en funderare och inser att det är sövd du skall vara. Jag tänkte direkt när jag läste tråden att jag nog helst hade velat sova bort en sådan behandling/åtgärd.

@prinsessfeminist @morgaine

Ja, läkaren sa redan vid förra besöket att man KAN göra det där under narkos i stället men lokalbedövning brukar också funka. Och jag visste nog att det skulle göra ont - jag fick ju Cytotec för att mjuka upp livmodermunnen, dessutom två Diklofenak att ta innan och sedan rejält med lokalbedövning i livmodermunnen.

Det som gjorde ont var nog inte själva passagen, utan att de pumpade in en massa vatten i livmodern. Antar att det var för att spänna ut den och det gjorde skitont. Kameran kom in, men om han skulle ha knipsat bort polypen så hade det behövts ett grövre instrument än kameran och han insåg väl att patienten inte skulle klara det, med tanke på hur hon redan svor och stånkade :meh:

@prinsessfeminist @morgaine

Ja, läkaren sa redan vid förra besöket att man KAN göra det där under narkos i stället men lokalbedövning brukar också funka. Och jag visste nog att det skulle göra ont - jag fick ju Cytotec för att mjuka upp livmodermunnen, dessutom två Diklofenak att ta innan och sedan rejält med lokalbedövning i livmodermunnen.

Det som gjorde ont var nog inte själva passagen, utan att de pumpade in en massa vatten i livmodern. Antar att det var för att spänna ut den och det gjorde skitont. Kameran kom in, men om han skulle ha knipsat bort polypen så hade det behövts ett grövre instrument än kameran och han insåg väl att patienten inte skulle klara det, med tanke på hur hon redan svor och stånkade :meh:
Jag är tydligen polypbenägen för jag har tagit bort polyper tre gånger med c:a 5 års mellanrum. Alla gånger under narkos, det har inte varit tal om annat.
Det har varit helt odramatiskt på alla sätt (förutom att jag första gången mådde illa av narkosen för första och hittills enda gången i mitt liv och jag är sövd fler gånger än jag kan minnas), jag har inte haft några smärtor efteråt och blödningen (som varit sparsam) har avtagit efter ett par dagar. :)

Liknande trådar

Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
10
· Visningar
654
Senast: movi
·
Kropp & Själ Jag vänder mig till Bukefalos, då det är det största forum/grupp jag känner till, där en majoritet är kvinnor och många dessutom aktiva...
Svar
12
· Visningar
1 342
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 561
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
280

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar