Erfarenheter av Cytotec

Jag fick typ 7 omgångar Cytotec (dubbel styrka dessutom på slutet) innan jag kände något alls, så jag hade inte varit speciellt orolig.

Sen däremot blev det åka av, men jag tror inte du behöver öppna dig fullt lika mycket som jag, fri sikt bör de ha långt innan 10 cm. ;)

Jag fick typ 7 omgångar Cytotec (dubbel styrka dessutom på slutet) innan jag kände något alls, så jag hade inte varit speciellt orolig.

Sen däremot blev det åka av, men jag tror inte du behöver öppna dig fullt lika mycket som jag, fri sikt bör de ha långt innan 10 cm. ;)
De ska in med en kamera som är 4 mm ... 7 omgångar! Då är det nog lugnt med mina 2 tabletter. (Om jag inte sväljer dem av misstag och stoppar upp Diklofenak istället :meh:)

Blev jag gravid skulle det vara en världsnyhet ;)

2 Cytotec ska jag ta. Och 2 Diklofenak. (Det gäller att hålla isär dem så att de inte hamnar på fel ställen :o)

Alltså jag borde inte ha startat den här tråden. Nu förväntar jag mig förlossningsliknande värkar som kan slå till närsomhelst under en veckas tid och blödningar som kräver inkontinensblöja. Och ambulanstransport hem. Yay! :banghead:
Nejdå. Tror inte du behöver oroa dig alls. Du har ingen moderkaka som skall ut. Det är det som till största del står för blodbadet.

En gissning är att du kommer knappt blöda alls.

Nu är det lite olika rutiner men jag tror att det inte är helt ovanligt att man börjar på 4 cytotec.

Tror mer att själva undersökningen kommer vara jobbigare än de eventuella smärtorna du kommer få av cytotec (vet dock inte om det direkt får dig att må bättre :p)

Tror tex inte att dom rekommenderat någon att ta cytotecen 3 timmar innan besöket om det rört sig om tex ett MA.

@mandalaki
Jag tänker som så att om undersökningen görs på det sätt du ska göra den kan den inte vara outhärdlig för dig, då hade de inte utfört undersökningarna på det sättet. Det är inte bra för läkaren heller att inte kunna arbeta för att du har för ont. Och morfin är en väldigt bra medicin, inte bara smärtlindrande utan också lugnande. Så var inte rädd för att be om smärtlindring eller lite lugnande om du skulle behöva!

@mandalaki jag är rätt säker på att du knappt kommer att ha ont alls, och troligen inte blöda heller. Du kommer ju sen vara bedövad under ingreppet så du har absolut inget att oroa dig över. Jag hade ju typ inte ens ont av 8 st tabletter, trots att livmodern stötte ut en graviditet.

Inte ens äggplock är en big deal.

Jag fick cytotec för att sätta igång förlossning. Fick 12 doser och öppnade mig 1 cm till av det. Kände noll och ingen smärta. Har även fått morfinspruta utan att bli det minsta trött eller lullig. Så det är nog väldigt individuellt hur det slår.

Ganska onödig kommentar..?

Men varför hålla på och skrämmas?

Nu är ju jämförelsen så pass absurd så de flesta förstår nog att det inte är allvarligt menat. Jag har dessutom i flera inlägg innan skrivit att chansen är stor att det inte kommer kännas alls och att det antagligen inte kommer att blöda något alls (när jag förstod att det inte var något som skulle ut).

@mandalaki har själv hållit en skämtsam ton om det hela och jag hängde på den.
Men om du @mandalaki på något sätt tagit illa upp så ber jag givetvis om ursäkt. Som jag skrev förut så tror jag inte att det kommer kännas något direkt alls. Däremot så känner jag med dig som måste göra om proceduren 7ggr. Även om det hela är smärtfritt så kan jag tänka mig att det finns roligare saker att göra.

(Eller menar du att dom vid ett tillfälle skall titta 7ggr med kameran? För det låter som ett bättre allternativ än att behöva göra om allt 7ggr)

7 omgångar var @Thera s Cytotec. Förhoppningsvis ska jag bara behöva göra undersökningen en gång. (Jag har redan tagit en biopsi i polypen, det gjorde ont. :cautious: Men då hade jag ingen smärtlindring alls.)

Tack för era svar! Det känns lite lugnare nu när jag ser att jag får lägre dos än de som ska ha ut innehållet i livmodern.

Tröstar mig just med en balja cappuccino på väg hem från doktorn.

Cytotecen fick jag bara lite magkramp av, den var minsta bekymret.

När jag satt i väntrummet passerade en sköterska med en droppställning. Ojdå, tänkte jag, det verkar dramatiskt, tur att det inte är jag, jag ska ju bara knipsa bort en polyp.

Sedan klev jag in hos doktorn och krockade med droppställningen. :(

Det var dock inget som skulle in i armen, utan vatten som skulle in i livmodern.

Och alltihop gjorde så ont att ingen polyp är bortknipsad, istället får jag remiss till sjukhus för att få det gjort under narkos. :(

När jag satt i väntrummet passerade en sköterska med en droppställning. Ojdå, tänkte jag, det verkar dramatiskt, tur att det inte är jag, jag ska ju bara knipsa bort en polyp.

Det var dock inget som skulle in i armen, utan vatten som skulle in i livmodern.

Och alltihop gjorde så ont att ingen polyp är bortknipsad, istället får jag remiss till sjukhus för att få det gjort under narkos. :(
Usch vad jobbigt att det gjorde så ont :(

Men det blir säkert jättebra med narkosen.

Blurk! Lycka till med polypen (kan dock inte låta bli att tänka på Ursula ((läskig bläckfisk)) i lilla sjöjungfrun som förvandlade folk till små polyper med ledsna ögon)

Liknande trådar

Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
10
· Visningar
654
Senast: movi
·
Kropp & Själ Jag vänder mig till Bukefalos, då det är det största forum/grupp jag känner till, där en majoritet är kvinnor och många dessutom aktiva...
Svar
12
· Visningar
1 342
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 561
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
280

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar