Erfarenheter av Cytotec

mandalaki

Trådstartare
Någon som tagit Cytotec t ex efter ett missfall eller före ett ingrepp och kan berätta om man får väldigt ont och väldigt kraftig blödning?

Ont ja men inte vansinnigt. Både abort och missfall med cytotec, aborten gjorde ju ont men det var när embryot skulle passera livmodertappen.

Tackar @BernT för svaret och sätter @lil-sis och @Tora på ignore :p;)

Jag är normalt inte sjåpig med gynekologen men just den här gången hatar jag det för det kommer att göra ont. Och jag ska ta Cytotec kvällen innan, kommer då gissningvis inte att kunna sova pga värk och blödning (behöver jag köpa bindor, alltså?) och får därför migrän lagom till ingreppet.

:yuck:

Rejält ont (kände hur livmodern drog ihop sig och tryckte ut blod/slemhinna) och störtblödning under ett par timmar, trots alvedon och naproxen.

Lägger till: jag köpte apotekets binder som man kan ha efter förlossning. Rekommenderas första dygnet i alla fall, enligt mina erfarenheter.

Någon som tagit Cytotec t ex efter ett missfall eller före ett ingrepp och kan berätta om man får väldigt ont och väldigt kraftig blödning?

Jag har ingen egen erfarenhet men min moster gynsköterskan tycker att de är ett otyg när de används vid abort eftersom hon sett så pass många få svåra blödningar och smärta.

Sorry att jag inte hade något positivt att komma med :( men lycka till med ingreppet :)

@athena_arabians Hälsa din moster att jag har henne på ignore. :(

Jag ska fråga dem innan om jag inte kan ta den på morgonen istället för kvällen innan, så slipper jag få nattsömnen förstörd ---> migrän. När jag fick tabletterna av sköterskan sa hon att jag skulle ta dem tre timmar innan besöket. Jaha, sa jag, men doktorn sa att jag skulle ta dem kvällen innan? Då sa hon att jag ska göra som doktorn säger. :meh: Jag kan kolla det där med dem en gång till.

Jag ska fråga dem innan om jag inte kan ta den på morgonen istället för kvällen innan, så slipper jag få nattsömnen förstörd ---> migrän. När jag fick tabletterna av sköterskan sa hon att jag skulle ta dem tre timmar innan besöket. Jaha, sa jag, men doktorn sa att jag skulle ta dem kvällen innan? Då sa hon att jag ska göra som doktorn säger. :meh: Jag kan kolla det där med dem en gång till.
Jag har fått höra av läkare att de där tabletterna gör som de vill. Första gången jag fick dem, vid MA, så kom blödningen efter 4 timmar. Andra gången när jag fick dem, för att få ut kvarvarande slemhinna, startade blödningen (med tillhörande smärta) efter 48 timmar :meh:

Ingen av dom alternativen låter som bra tycker jag.
Du vet ju aldrig hur mycket du blöder eller hur lång tid det tar innan du börjar blöda.

Tar du dom tex tre timmar innan besöket så kan du sitta på bussen på väg till besöket när det hela drar igång.

Ingen av dom alternativen låter som bra tycker jag.
Du vet ju aldrig hur mycket du blöder eller hur lång tid det tar innan du börjar blöda.

Tar du dom tex tre timmar innan besöket så kan du sitta på bussen på väg till besöket när det hela drar igång.
Kan man isåfall blöda så mycket att det inte räcker med en binda, menar du?

Fy fasen.

Jag tänkte mer om blödningen försvårar för gynekologen.

Jag har fått höra av läkare att de där tabletterna gör som de vill. Första gången jag fick dem, vid MA, så kom blödningen efter 4 timmar. Andra gången när jag fick dem, för att få ut kvarvarande slemhinna, startade blödningen (med tillhörande smärta) efter 48 timmar :meh:
Har fått höra samma här.

Kan man isåfall blöda så mycket att det inte räcker med en binda, menar du?

Fy fasen.

Jag tänkte mer om blödningen försvårar för gynekologen.
Ja speciellt om/när allt kommer igång. Likaväl som det kan bara småblöda och inte göra ont alls likaväl kan det komma en störtflod och göra enormt ont.
Hur det blir för en vet man inte förrän det är över.

Oftast sluta det göra ont när allt kommit ut.

Det är ju faktiskt så att det är en förlossning som man går igenom med alla dess stadium även om det inte är lika omfattande storleksmässigt på det som skall ut.

Så länge du inte skall göra cellprov samtidigt så spelar det ingen roll.

Tog efter missfall och före skrapning och det gjorde inte särskilt ont. Inte ondare än missfall utan cytotecz

Har tagit dom två gånger i samband med MA. Har inte fått särskilt ont eller blödit mer än vad jag redan gjorde. Nu var själva "missfallet" redan gjort när jag väl skulle ta tabletterna, de togs för att få ut rester men upplevde ivarjefall inte den processen som smärtsam eller jobbig, den biten var redan gjord.

@mandalaki jag fick full dos (8st) efter mitt MA. Alltså visst gjorde det väl lite ont, men jag hade utan problem klarat mig utan smärtlindring. Värmedyna på magen var ju skönt förstås.

Någon enorm blödning var det då inte. Allt kom i en klump i toaletten.

Jag fick inte migrän heller.:p

Men blödningen drog ju igång efter nån timme tror jag. Tog mifegyne ett dygn innan, och cytotek så fort jag kom in på avdelningen.

Jag fick det efter båda mina MA och det hände absolut ingenting. Inte en droppe blod. Och inte någon smärta heller.

Så det var ju inte heller en lyckad reaktion...

Tack för svaren, alla! Det kan alltså bli allt från förlossningssmärta till knappt någon reaktion alls ...

@Tora Nej, inte cellprov, men en annan undersökning som borde kräva lite sikt. Jag ska ta Cytotec för att mjuka upp livmodermunnen inför en hysteroskopi, där polypen som jag har därinne samtidigt ska knipsas bort.

Jag ska få lokalbedövning med en spruta i livmodermunnen också :crazy:

Liknande trådar

Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
10
· Visningar
654
Senast: movi
·
Kropp & Själ Jag vänder mig till Bukefalos, då det är det största forum/grupp jag känner till, där en majoritet är kvinnor och många dessutom aktiva...
Svar
12
· Visningar
1 342
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 561
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
280

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar