Erfarenheter av Barefoot bomlös sadel?

Trojlik

Trådstartare
Jag går i tankarna och funderar på att köpa en bomlös sadel. Har kollat runt lite och det lutar åt en Barefoot Cherokee eller en Barefoot Cheyene.

Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av dessa sadlar och vad ni tycker om dom? Jag skall ha sadeln till ett varmblod med omusklad smal rygg och mycket manke.

Sv: Erfarenheter av Barefoot bomlös sadel?

Använd gärna sökfunktionen, det finns en uppsjö trådar om samma ämne och det är inte alltid alla som har bra input orkar skriva i alla trådar.

Har för mig att det finns massvis med Barefoot Cheyenne/Cherokee-trådar här på utrustning bara man söker lite.

Edit: skrev visst samtidigt :p

Jag tycker det är svårt att hitta någon som har en sådan sadel och va de tycker om dem i alla trådar.

Så om någon orkar som har kunskap och erfarenhet av Barefoot sadlar så får ni gärna svara.

Jag har en Barefoot London som jag trivs jättebra i. Den ligger stilla när man sitter upp och är mycket bekväm att rida i.

Jag har Barefoot Stella som i grunden är samma som Cherokee.:laugh:

Tycker den är helt okej. Men har den egentligen bara som en "så länge" sadel. I början låg den lite ostadigt(men har en tunna till häst så det är inte konstigt) men efter ett tag verka det som att den formade sig efter hästen + att jag lagt under en antiglidpad, nu ligger den still :)

Tror dock inte att den kanske passar så bra på en häst med mycket manke, det kan nog hända att det blir tryck på manken då. Men är inte säker.

Det som jag tycker är det värsta med sadeln är att när jag rider lätt i traven så trycks min skänkel bakåt och blir väldigt ostadig. Kanske finns någon som har nått tips mot detta?
Och knästöden som sitter på gör inte speciellt stor nytta, dom hamnar långt från knäna i alla fall för mig. :)

Jag har nyligen fått hem min Barefoot Arizona Fast jag hittade en i Holland som hade Arizona fast i en annan färg o då heter den Amber istället :D

Perfekt till min kuse med hög manke och den är mjuk o go :love:

bild002.jpg

Om den trycker på manken får du köpa en smalare framdel. Finns ju olika storlekar som man lätt kan byta ut. Du verkar ha en för vid..

Förresten kan man inte fixa o trixa lite så man kan ha stiglädret längre fram på sadeln eftersom du tycker de sitter för långt bak. Om man inte kan trixa till det själv så kan du ju lämna in den hos sadelmakaren. Skomakaren går säkert oxå bra för det man kan göra är att sy dit en "ring" längre fram så använder du det fästet istället .. :)

Senast ändrad:

JAG har inte problem med att sadeln trycker på manken, min häst har ingen manke!;) Kan inte ha något av framvalven över huvud taget för alla är för smala. Sa att det KANSKE kunde göra det på en häst med mycket manke men att jag inte var säker.:laugh:

Vet inte om jag vågar flytta fästet, då kanske det blir galet med tryckfördelningen sen?

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 961
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
507
Senast: liiinnea
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 212
Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 990
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar