Tonto
Trådstartare
Min Aussie har massor med päls, och jag tycker redan att jag märker att han börjar bli varm. Han ligger gärna vid dörren där det drar kallt eller på golvet för att få kyla istället för i sin bädd eller i sängen. Han flåsar dubbelt så mycket som vår korthåriga hund och det är inte för att han är i sämre kondition. Ju varmare det blir, desto mer orolig kommer jag väl att bli att han är överhettat hela tiden.
Jag funderar därför på att klippa av honom hans päls nu i sommar, men jag oroar mig för att pälsen kommer att växa ut "fel" och bli lockig och dålig på grund av att han blivit klippt. Det är nämligen så att jag sett ett par hundar som blivit klippta och sedan fått lockig och ullig päls - om det är åldersrelaterat vet jag ej, men båda hundarna som jag sett klippta har varit av det äldre slaget. Men pälsen har varit riktigt dålig och sugit åt sig vatten.
(Jag vet att jag såg att @Migo här på buke hade klippt ner sin BC, du kanske har tid att ha lite input?)
Någon här som klippt ner sin långhåriga hund? Hur har de sett ut efteråt?
Jag funderar därför på att klippa av honom hans päls nu i sommar, men jag oroar mig för att pälsen kommer att växa ut "fel" och bli lockig och dålig på grund av att han blivit klippt. Det är nämligen så att jag sett ett par hundar som blivit klippta och sedan fått lockig och ullig päls - om det är åldersrelaterat vet jag ej, men båda hundarna som jag sett klippta har varit av det äldre slaget. Men pälsen har varit riktigt dålig och sugit åt sig vatten.
(Jag vet att jag såg att @Migo här på buke hade klippt ner sin BC, du kanske har tid att ha lite input?)
Någon här som klippt ner sin långhåriga hund? Hur har de sett ut efteråt?