Erfarenheter av alla kön i samma hage?

L

Lantlolla

Så nu är jag lite nyfiken!
Vad har ni för erfarenhet av att ha hästar av de tre olika könen i samma hage?
Blir de många betäckningar ?
Eller funkar det med hingst och sto tillsammans ?
Berätta gärna lite om du har några erfarenheter. Bra som dåligt. (tanken är att dessa ska gå ihop på sommaren och framåt alltså inte nu i början)

Sv: Erfarenheter av alla kön i samma hage?

Hehe, klart att det blir många beteckningar... men om det är det man vill så är det väldigt positivt tycker jag. I mitt stall har man en hingst som går i en stor hage med ca 10 ston. Han lever verkligen livets glada dagar och är hur harmonisk som helst. Om man inte visste så skulle man tro att han är en valack för han är verkligen en i gänget hur härligt som helst att se när han står å myser med sina ston :rofl:

Berätta gärna lite om du har några erfarenheter. Bra som dåligt. (tanken är att dessa ska gå ihop på sommaren och framåt alltså inte nu i början)

Självklart blir det många betäckningar om man har sto och hingst i samma hage! :eek: Hur tänkte du nu?

Sen finns det ju även valacker som får vårkänslor, men det är långt i från alla, så dom går ju oftast att ha ihop med ston.

Vissa valacker funkar ju med en hingst också. Men det är inget man släpper ihop bara sådär!

Jag skulle nog passa mig för att ha alla tre könen i samma hage.
Hingst+ sto, JA om man önskar märren dräktig
Hingst+ val, javisst
Men alla tre ger stor risk för slagsmål mellan killarna!

Jo klart risken för slagsmål finns ju.
Jag har mig en valack, och en kompis lånar ut sitt sto som skall stå hos mig (även efter fodervärdens tid har gått ut). Hittade en mysig hingst vi funderade på. Och vi hade tänkt betäcka stoet ja till våren. men fårgan är ju som sagt vad som händer sen :P klarar d egå tillsammans över sommaren eller är det helt kört ? Jag tror nog att min pålle lägger sig (vore skönt om ngn kunde vara högst i rang ngn gång istället för han) men hingsten i fråga är väl ca 5 år tror jag. om inte fyra..

Bara nyfiken. haha fler svar vore kul! (spekulationer inget som säkert kommer bli av vill jag bara påpeka)

Det finns en stor risk att valacken råkar illa ut och i bästa fall bara att han får gå ensam i hagen (utstött ur flocken) om man ska ha en betäckande hingst ihop med ett sto och en valack. I värsta fall kan han bli dödad.

Det naturliga för en hästflock är ju ett antal ston och en hingst. Så om man låter hingsten få betäcka och gå ihop med stoet kommer han att vakta henne så att inte någon annan "herre" kan uppvakta henne. Hästar i det vilda slåss ibland på liv och död när det gäller att fortplanta sig. Så risken finns att valacken kan råka mycket illa ut.

Alla hingstar klarar inte av att gå med ston. De jagar stona och kan inte varva ner. Hingst valack och sto i samma hage är ingen bra ide. Som någon annan skrev så kan det sluta med att valacken blir dödad.
Till att börja med så bör ni lära er mer om avel innan ni släpper in en hingst med erat sto. Så enkelt är det inte. Dessutom så strävar man efter så få språng som möjligt för att stoet inte ska få infektioner och andra skador.

Hm mjo klart... nåja ingenting är ju direkt bestämt så vi får se. Hingsten ifråga är väldigt lugn tillsammans med ston.
Men kul att så många svarade så snabbt = ) Tackar :D

Vi har haft. Sto, föl, valack och hingst i samma hage. Det har fungerat jättebra. Dom stona som vi skall ha dräktiga har blivit det med.Avelshingsten älskar att busa med fölen.

Jag har erfarenhet av unghingst (2 år) och äldre valack (4 år) i samma hage, det funkade inte alls, valacken jagade ut hingsten genom tråden och jagade bort den hela tiden, han fick inte äta eller titta på stona i hagen mittemot osv.

Det är väl det som kan funka annars, valack och hingst i samma hage, men har man ett sto där också kan de bli bråk.
Hingst och sto skulle jag aldrig ha tillsammans om jag inte hade planerat föl.
Och nej, alla 3 skulle jag aldrig ha tillsammans.

Vet itne med hingstar men vårt grannstall har både ston och valackar tillsammans och det funkar jättebr, medan vi har ston och valackar för sig. En gång råkade en tjej släppa in ett sto till en valack och han försökte betäcka henne på en gång.

hm vi skippar hingsten iaf, men kul att se att det va som man egentligen trodde att i de flesta fallen går de inte! men riktigt kul att det ibland finns solskenshistorier!
Det blir nog ett sto till för vår del, så vår min valack ta hand om sina damer vilket han gör bäst och sen blir de betäckning på ena stoet nästa år och senare får min valack bli extra pappa, han kommer trivas som barnen på julafton!

Men tack gott folk för att ni ville dela med er om era historier :D

Liknande trådar

Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
14 214
Senast: MML
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 756
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 434
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar