Erfarenhetar av fodervärdar

Sv: Erfarenhetar av fodervärdar

Jo, självklart.. Jag syftade mest på det här inklägget som hade en väldigt dryg och tråkig ton
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=914643&page=2#post11278592

Ni andra som berättar om era upplevelser på ett konstruktivt sät har jag inget emot

Så jag har en dryg & tråkig ton för att jag talar om hur jag känner det gentemot mina erfarenheter? I mitt fall har jag haft avtal & ej varit en störande hästägare, vilket oxå är en balansgång ; är man för intresserad av sin häst & ofta ser till sin häst = jobbig hästägare. är man däremot tvärtom,och överlåter ansvaret åt FV , ja då är man oansvarig & får stå sitt kast. ( har läst några sånna trådar här)

Visst, hästar kan skada sig även hos ägaren. Men varesig hästen skadar sig hos FV ell äg. så tar man väl hand om skadan & inte låter det bero? Vilket har hänt mig.

Och jag har ett tidigare inlägg i denna tråd , läs det också , inte bara mitt svar på mackans inlägg.

Syftet med denna tråd var inte att hylla bra fodervärdar utan att få fram fakta om vad man bör akta sig för..

om alla i denna tråd skulle hylla fodervärdar skulle TS kanske inte göra mer än att skriva på ett färdigt fodervärdsavtal..

men grejen är den att om den fodervärden TS hittar inte är bra.. vad händer då när alla i denna tråd sagt åt henne att det inte är någon fara? då blir hon ytterligare en som får hem en skadad häst i uselt skick där vaccinationerna och hovarna inte är skötta, hästen är felfodrad och har gått med fel sadel etc etc etc..

syftet med tråden är att TS skall kunna hitta rätt fodervärd genom annonser, kreditupplysningar, ordentlig kolla av fodervärden samt att kunna utforma ett heltäckande fodervärdsavtal och innan hästen åker skall den veterinärbesiktigas och fotograferas uppställd så att man kan jämföra när hästen lämnas tillbaka..
allt för att fodervärden faktiskt skall ha lite press på sig att ta hand om någon annans häst och sköta vaccinationer, hovvård, ha en bra sadel, ta hand om skador och sköta hästens motion och foderintag dagligen..

det är vad jag tror tråden är till för och det är synd att du sitter och hackar för att andra vill hjälpa TS.. för visst finns det bra fodervärdar, men det är inte dom man vill komma undan från när man skall hitta en fodervärd, man vill slippa dom dåliga, och det gör man genom att veta hur dåliga fodervärdar det finns..

Polaren lånade ut sin ponny på foder och dom var bra, det enda som vi kunde klaga på var att de inte red hästen riktigt i form så dom fina rumpmusklerna vi jobbat fram försvann och bogen blev välmusklad istället.. och det var sagt att dom inte fick hopptävla något med henne utan bara hoppa omder lärarledd lektion, men dom anmälde sig till en 30 cm klubbhoppning som inte gick bra..

men efter att ha läst alla trådar här på buke om dåliga fodervärdar/hingsthållare/tränare m.fl så är ett ordntligt kontrakt en mycket bra grund..

bestäm dig för att hästen skall veterinärbesiktigas och fotgraferas uppställd från alla vinklar inom en vecka före det att hästen åker till fodervärden..
Skriv en utförlig lista på vilken utrustning som medföljer och fotografera även de dyrare sakerna (träns, sadel, täcken)..

Skriv ett ordentligt kontrakt
Du kan använda ett färdigt kontrakt som underlag men lägg till ex. "fodervärden skall vaccinera hästen" och om vaccination inte sker på angiven tid och sen lämnar tillbaka hästen skall fodervärden betala för en ny grundvaccionation..
hästen skall skos av legitimerad hovslagare som du själv skall prata med angående hästens hovar..
utrustningen skall vara utprovad av leg sadelutprovare, du skall få namnet på denna också..
Foderstaten skall vara uträknad, du kan erbjuda dig att göra det..

ang hästens arbete så skriv t.ex "hästen skall användas till: träning och tävling i hoppning och dressyr. Hästen får ej användas till avel, western, körning. Alla användningsområden som ej är upptagna i kontraktet skall diskuteras med ägaren"

Med försäkringen så kan du välja om du skall betala den eller om fodervärden skall betala den till dig. Fodervärden skall aldrig sköta om inbetalningarna till försäkringsbolaget, då kommer nämligen ev livvärde att tillfalla fodervärden och inte dig.
Om hästen skulle skada sig skall du skriva in att fodervärden står för självrisken och all övrig kostnad tar ju försäkringsbolaget, men är det så att fodervärden då betalar självrisken och hela kostnaden som du sedan får ut så skall det du får tillbaka på försäkringen givetvis tillfalla fodervärden, för det är ju dom som lagt ut pengarna och du skall ju inte tjäna något på att hästen blir skadad.

När det gäller utrusningen så skall all utrustning lämnas tillbaka i gott skick, lämnar du en ny sadel och får tillbaka den efter 2 år kan du ju inte förvänta dig att den skall vara ny utan normalt slitage är helt ok.
"utrustningen (se lista) skall lämnas tillbaka rent och i samma skick som när de utlämnades, normalt slitage är godkänt. Om utrustning gått sönder och ny utrustning köpts in skall den utrustningen vara likvärdig och passa hästen."
och på utrustningslistan skall du kunna skriva på att det du får tillbaka är i fullgott skick och lämna kopia till fodervärden, så att du inte 3 månader efter att ha fått hem hästen skall sätta på vintertäcket och det visar sig att båda bogspännena är trasiga, har du då godkänt vintertäcket så har fodervärden papper på att dom inte skall betala det i efterhand.
Det är också det du skall godkänna om de bytt ut utrustning, ex att du skickar med ett träns som kostar 5000 kr, det går sönder eller brinner upp och så får du tillbaka ett träns från hööks som kostat 300 kr.. det godkänner du ju givetvis inte..

Och i kontraktet skall det även stå att hästen skall veterinärbesiktigas inom en vecka före fodervärden skickar hem hästen, foton som är tagna före du lämnade ut den skall fodervärden ha kopior på och dom skall uppvisas för veterinären.
Ang hemtransporten skall det utförligt stå vem som skall bekosta den, och om fodervärden skulle vägra så skall du ha full rätt att skicka en faktura till fodervärden om du behöver hyra släp, tanka bensin och ta ledigt från jobbet en dag för att hämta hästen.

i kontraktet skall även slutkontrakt finnas, dvs där du och fodervärden skriver på vilken vecka hästen skall åka hem igen och där båda intygar hästens skick m.m

och glöm för all del inte att skriva in perssonnummer på er båda och kolla upp fodervärden i dess hemkretsar (ex ridlärare, arbetsgivare)

När det gäller själva fodervärden så låt denne prova hästen flera gånger och prova att ta med hästen på träningar, detta fungerar ju om man har fodervärden nära, annars kan fodervärden komma en hel vecka och testa hästen för säkerhets skull.. eller om du låter det vara en provmånad före (samma kontrakt, bara iskrivet att det är på kortare tid)..

Jag önskar dig lycka till med att hitta en bra fodervärd :bow:

Tycker också ett bra kontrakt är A och O

T.ex har jag en D-ponny på foder, och där står det klart och tydligt att han lånas ut som sällskapshäst och han han kan ridas i den mån han klarar av. Ägaren har även skickat med ett brev, där hon beskriver hur det ska gå till, han bör skrittas ett tag i början för att komma igång, och att han piper i lungorna, det är vanligt men ett täcken på att han är trött. ( han har kvickdrag) Tycker då det är väldigt klart och tydligt vad hon vill att ponnyn ska användas till hos mig.

Jag kommer aldrig mer att lämna ut enhäst på foder!

Det kan ju också vara så att fodervärdar ljuger en del om sin talang ...:angel:
En väldigt trevlig och uppfostrad häst, kan ju bli bossig, trist och tjurig med fel person.
Och om en häst t ex är inriden på ett visst sätt, så kanske "ridskoleridning" inte passar, så där får ju både fodervärd och hästägare vara ärliga.

Som fodervärd måste man ju faktiskt också titta på sin förmåga med kritiska ögon, och välja häst därefter. Klarar man t ex inte en provridning på ett vettigt sätt, (och dessutom inte är lagd åt hållet att kämpa och lära sig mer), så ska man ju inte ta den hästen.

Som ägare så känner jag min häst bäst själv och vilka mål jag har för den. Det borde då vara lättast för mig att göra första bedömningen utifrån t ex provridning och hantering om hästen passar den blivande fodervärden i mina ögon. Skulle jag anse att provridningen inte klarats ut på ett "vettigt sätt" så skulle jag aldrig lämna bort hästen till den personen. Ridstil kan ju variera mellan olika individer och utifrån intresse - det behöver inte entydigt betyda att förmågan är undermålig. Viktigt att poängtera de kraven från början. Ett sätt är ju att begära två provridningar.

Därefter anser jag att det står mellan fodervärd och hästen om kemin stämmer. För det gör den inte alltid och det kan inte jag som ägare tvinga fram... Då skulle jag uppskatta om fodervärd är ärlig och talar om det i tid. Ofta är ett fodervärdskap trots allt ett test för att se om det funkar med hästen och att överhuvudtaget ha häst. Även i vissa fall om man slutligen skall köpa hästen. Då har man förmånen att inte äga hästen från början och ägaren har förmån av att kunna se vart hästen hamnar, hur den mår och därefter besluta ev.försäljning.

Slutligen vill jag säga att jag tror inte att fodervärdar generellt sett ljuger om sin talang. Vem skulle tjäna på det???:confused:

KL

Har precis beslutat att hämta hem min häst från en sk fodervärd och förväntade mig att se en välmusklad, glad häst som fungerade allt bättre i ridningen. Men det var bara lögner. Hon såg fruktansvärd ut! Mager, hungrig som en varg, knölig på benen... Jag ville bara gråta! Trots tät kontakt, besök för bara en månad sedan och uppstallning på ridskola med kunnig personal gick det åt helvete.

Aldrig, aldrig mer lämnar jag ut hästen till någon jag inte har känt sedan länge.

Skriv ett ordentligt kontrakt
Du kan använda ett färdigt kontrakt som underlag men lägg till ex. "fodervärden skall vaccinera hästen" och om vaccination inte sker på angiven tid och sen lämnar tillbaka hästen skall fodervärden betala för en ny grundvaccionation..

Det kan låta enkelt men i själva verket är det inte ett dugg enkelt. Jag har avverkat några fodervärdar i mina dagar under min studenttid. Trots vattentäta kontrakt där även vaccination ingick så blev tame fan inte hästen vaccinerad. 2 gånger åkte jag på att grundvaccinera om. Fodervärden hävdade att hästen fick sitt vaccin men hade inget som styrkte detta. Detta är inte godtagbart på tävling, med en fd fodervärd som "påstår" att vaccinering är gjord. inget kvitto eller namn på veterinären fanns heller.

Jag skickade fakturan på grundvaccinationen till en av fodervärdarna. Inget svar och inga pengar. Det rörde sig i det här fallet om 900kr med en veterinär i grannkvarteret. Det kostar mer än vad man får ut av det att gå vidare till kronofogden så man får glatt gå vidare med 900kr mindre i plånboken. TROTS KONTRAKT! Ett kontrakt är egentligen bara ett papper med uppradade punkter på vad som går att bryta mot. När det gäller mindre summor och tvist i ex skötseln så lönar det sig aldrig att gå vidare.

Tråkigt men sant. Så min slutsats är att vissa, men inte alla skiter fullständigt i hästen de inte äger. När det inte är kul längre, eller när hästen inte är ridbar längre, ja då skickar vi hem den och letar efter en ny häst att rida sönder. Ägaren har ju yttersta ansvaret. :devil:

En bekant till mig valde att leta upp en tjej som egentligen inte sökte häst men hade egna som hon privat tränade och tävlade och frågade om hon var intresserad. Mot detta stod hon för hovslagare och tävlingsavgifter/dylikt det tror jag är något man ska satsa på, trots kostnader för att bli lite mer garanterad att hästen hålls i skick!

En bekant till mig valde att leta upp en tjej som egentligen inte sökte häst men hade egna som hon privat tränade och tävlade och frågade om hon var intresserad. Mot detta stod hon för hovslagare och tävlingsavgifter/dylikt det tror jag är något man ska satsa på, trots kostnader för att bli lite mer garanterad att hästen hålls i skick!

Jag betalade både stallhyra och försäkring - och en massa annat också - och TROTS det blev hästen inte utfodrad ordentligt. I stället fortsatte den här dumma bruden att träna stoet som inte hade en muskel att arbeta med. Jag blir så förb...

Jag har två hästar ute på foder, de är hos dokumenterat duktiga tränare där de vidareutvecklas och det är inga som helst problem.
Skulle inte låna ut till en vanlig "hobbyryttare"

Jag betalade både stallhyra och försäkring - och en massa annat också - och TROTS det blev hästen inte utfodrad ordentligt. I stället fortsatte den här dumma bruden att träna stoet som inte hade en muskel att arbeta med. Jag blir så förb...

Visst blir man förbannad? men mest lessen för hästens skull.

men det du nu har råkat ut för, har andra som skrivit trådar här på Buke blivit "påhoppade" & fått höra att man får "skylla sig själv" och att man är "låg" som beskyller en "stackars fodervärd". Det resonemanget tycker jag är helt absurt!!!

Tråkigt men sant. Så min slutsats är att vissa, men inte alla skiterfullständigt i hästen de inte äger. När det inte är kul längre, eller när hästen inte är ridbar längre, ja då skickar vi hem den och letar efter en ny häst att rida sönder. Ägaren har ju yttersta ansvaret. :devil:

Absolut, det är min slutsats också efter 3 hemkomna hästar från 3 olika fodervärdar. Inga ryggmuskler, tunna & tjuriga att rida/ helt obrukbara.
En kom hem oskodd ( stod att h*n skulle vara nyskodd vid återlämnadet) , för hästen hade tappat 1 baksko 3 veckor innan & FV ansåg det som onödig kostnad eftersom hästen ändå skulle åka hem...

Visst blir man förbannad? men mest lessen för hästens skull.

men det du nu har råkat ut för, har andra som skrivit trådar här på Buke blivit "påhoppade" & fått höra att man får "skylla sig själv" och att man är "låg" som beskyller en "stackars fodervärd". Det resonemanget tycker jag är helt absurt!!!

Ja - det resonemanget är sanslöst! Den här "stackars fodervärden" hade kunnat ringa mig vilken tid på dygnet som helst och sagt att hon inte hade pengar att ta ut veterinären när hästen blev sparkad eller att hon inte har råd att fodra henne ordentligt, och jag hade tagit hem stoet nästa dag. I stället får man rapporter om att allt är toppen, ridningen går framåt, hästen har blivit "så fin" på träning - och vad ser jag? Inte en enda muskel på en hästkrake som i alla år har imponerat med sin naturligt stora muskelmassa och styrka.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 912
Senast: warg
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 693
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar