Erfarenhetar av fodervärdar

Sv: Erfarenhetar av fodervärdar

jag har lånat ut häst tidigare och sagt ALDRIG igen. Nu står jag här och har lånat ut min ena häst av just den anledningen du också funderar på. I dagens läge funkade det inte, vi stod liksom och stampa på samma ställe, jag vart osäker, ledsnade på hästar överhuvudtaget osv. Men känner inte att jag ville sälja hästen och har nu lånat ut den, eftersom jag ändå tror att om 1-2 år så är det denna häst jag vill, han är trots allt min drömhäst, och det har han varit sen dag 1, men just nu passar vi inte ihop. Så hittar man någon bra som man litar på så tycker jag att det är värt att göra ett försök MED ETT SÅ HELTÄCKANDE KONTRAKT som möjligt.

Usch, vad tråkigt det är att läsa att så många är missnöjda med sina fodervärdar, jag är själv fodervärd åt två hästar, och ägarna är jättenöjda.

men ibland känns det otäckt, för när man hör så här mycket s¨å kan man ju undra vad mina två foderhästars ägare kan tänka ibland. Dock har jag nästan daglig kontakt med båda, och det är inte långt mellan dem och mig, det känns tryggt för mig att de kan komma hit och hälsa på sina hästar, så de inte behöver gå och vara oroliga.

Jag har lånat ut på foder en gång och det gick inte dåligt men inte heller så bra som jag hade hoppats på.
Hästen var frisk och mådde bra när jag fick tillbaka honom men ridmässigt var han inte på samma nivå. Vissa saker hade blivit bättre och vissa saker sämre.

I dagsläget, med denna häst, skulle jag aldrig låna ut på foder igen. Då tycker jag att det är bättre att sälja.

*KL*

Har sett att många( inte denna tråd kanske) skriver att de hellre säljer än lånar ut på foder igen, då de varit missnöjda med fodervärden, men då ska man väl istället vara enormt glad att man bara hade den utlånad på foder, och kunde hämta hem den. tänk istället om man sålt hästen och var på besök, så ser den eländig ut men man kan inte göra så mycket, allra minst ta med sig den hem..

Jag kommer aldrig mer att lämna ut enhäst på foder!

(den ena hästens ägaren ljög nog endel, vilket försvårade ridningen mycket)

Det kan ju också vara så att fodervärdar ljuger en del om sin talang ...:angel:
En väldigt trevlig och uppfostrad häst, kan ju bli bossig, trist och tjurig med fel person.
Och om en häst t ex är inriden på ett visst sätt, så kanske "ridskoleridning" inte passar, så där får ju både fodervärd och hästägare vara ärliga.

Som fodervärd måste man ju faktiskt också titta på sin förmåga med kritiska ögon, och välja häst därefter. Klarar man t ex inte en provridning på ett vettigt sätt, (och dessutom inte är lagd åt hållet att kämpa och lära sig mer), så ska man ju inte ta den hästen.

kl

Ett stort problem tror jag är just det att det är lättare att skaffa foderhäst en en egen och därför är beslutet att skaffa foderhäst inte lika genomtänkt

Tack för era svar, generellt sett så känns det som om tråden är genomsyrad av negativa svar och jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Hästen är ju inte världens okomplicerade utan har ganska mycket egen vilja även om hon ändå är trevlig och rolig att jobba med. Därmed passar hon inte direkt "vem som helst" utan det ställs krav på att man både är konsekvent i både ridningen och hanteringen.

Jag förstår risken med att låna ut sin häst på foder och som någon skrev så krävs det ändå mer vid köp utav en häst där du åtminstone betalar för hästen en när du lånar ut hästen på foder. Därmed, om man väljer fodervärdsalernativet blir ju hästen mer "lätt-tillgänglig" och det är därmed större risk att fodervärden kanske inte tar sitt fulla ansvar och att man får tillbaka en häst i sämre skick och som kanske t.o.m är skadad.

Samtidigt känns det inte sjyst att kvar henne och bara gå heller för hon har förutsättningar för att säkert bli en bra msv häst i både hoppning och dressyr med rätt träning. Försäljning känns inte heller som rätt alternativ om hon mot förmodan skulle hamna fel, blir såld vidare flera gånger etc. så kommer jag ha jätte dåligt samvete.

Ett alternativ är väll att skicka henne på utbildning till någon som är duktig även om det kostar en slant och jag vet inte om det känns som en långsiktig lösning för typ minst ett halvår?

:confused:Ush vad nervös jag blir nu...
Hoppas jag slipper få så dålig erfarenhet av fodervärden som många
av er har fått.
Hade jag läst detta innan hade jag nog aldrig lånat ut henne:(

Ni som råkat ut för dåliga fodervärdar,efter hur lång tid har ni besökt hästarna,när ungefär "går det snett".(Kommer dom på att det inte var så kul eller?)

Tänkte besöka om 2v när hon kommit till ro lite och sen lite då och då!
Hur har ni gjort?

Samtidigt känns det inte sjyst att kvar henne och bara gå heller

Förstår precis hur du känner. Jag är i samma sits.
Men jag har nog tyvärr konstaterat att det är minst lika lätt att klona sig själv så att man hinner med hästen, som att hitta en vettig fodervärd. :cry:

Generellt tror jag att man ska vara observant på hur många foderhästar en fodervärd har haft. Min larmklocka gick tyvärr inte på, men om en människa byter häst som en annan byter strumpor, så kan man nog på goda grunder tro att det inte kommer att funka "denna gången heller" ...

Samtidigt - om man verkligen "behöver" bli av med en häst, så är man ju inte alltid så kritisk som man borde vara ...
Skitsvårt det här!

Men Rattzy: Var inte orolig i förväg - du kanske har hittat den ultimata fodervärden! :idea: :bump:

OM jag nu mot förmodan kommer att låna ut min häst på foder så ska jag se till att kolla på stallet redan innan jag lämnar i väg henne dit samt att jag vill vara delaktig och känna till rutinerna i stallet, hur många hästar som finns uppstallade där osv. dessutom kommer jag be om referenser från t.ex. tränare. Det är ju inga garantier men det säger förhoppningsvis Någonting om fodervärden i alla fall

Jag lämnade tillbaka min gamla foderhäst i ett betydligt bättre skick än jag fick henne. Ägnade 2 år att rätta till det ägaren ställt till med under de 10 år hon haft henne.
När hon kom till mig pendlade hon med huvudet bara man kortade tygeln, sprang med huvudet i luften, kunde inte bära sig osv, osv. Hoppa var det inte tala om.
När jag lämnade tillbaka henne hade vi gått LA med vinster och felfria rundor i 1 m.

Så visst finns det bra fodervärdar där ute, tror det snarare är regeln än undantaget. Hur många hästar är inte ute på foder? Och hur många tycker att det är nödvändigt att skapa trådar när allt funkar bra, det är ju bara när det går dåligt som man tar upp det.

Gör kreditupplysningar, ta referenser, kolla upp det tänkta stallet osv.

Jag lämnade tillbaka min gamla foderhäst i ett betydligt bättre skick än jag fick henne. Ägnade 2 år att rätta till det ägaren ställt till med under de 10 år hon haft henne.
När hon kom till mig pendlade hon med huvudet bara man kortade tygeln, sprang med huvudet i luften, kunde inte bära sig osv, osv. Hoppa var det inte tala om.
När jag lämnade tillbaka henne hade vi gått LA med vinster och felfria rundor i 1 m.

Så visst finns det bra fodervärdar där ute, tror det snarare är regeln än undantaget. Hur många hästar är inte ute på foder? Och hur många tycker att det är nödvändigt att skapa trådar när allt funkar bra, det är ju bara när det går dåligt som man tar upp det.

Gör kreditupplysningar, ta referenser, kolla upp det tänkta stallet osv.

Håller helt med, jag tycker det är rentutav hemskt allt förtal om att fodervärdar för det mesta delen är dåliga och att hästen kommer lämnas tillbaks i uselt skick, och ha defekter pga dålig skötsel.

som fodervärd är man oftast genuint intresserad av att ha en häst långsiktigt utan att behöva köpa, och hästen blir som ens egen. Jag har haft två foderhästar emellan mina egna hästar och tänkte aldrig på dem som annorlunda än att de var MINA och självklart lika kära mitt hjärta och i behov av bästa vård och skötsel precis som om de var mina egna - om inte MER. Man vet ju att man lånar och då blir det extra noga att det är bra!

Jag tycker inte du ska vara rädd för att låna ut bara du är medveten om vilken person du letar efter och känner att det stämmer med provridning och annat. du kan alltid ta tillbaks hästen om sådant inte sköts, skriv ett noggrant kontrakt. Lånar man ut sin häst på foder långsiktigt måste man också vara realistisk och ha ett realistiskt perspektiv. Mycket kan hända på ett års tid eller en längre period. Hästar BLIR och KAN bli skadade. Det händer även när hästarna är kvar hos ägarna, över en period som ett år eller mer : )

Håller helt med, jag tycker det är rentutav hemskt allt förtal om att fodervärdar för det mesta delen är dåliga och att hästen kommer lämnas tillbaks i uselt skick, och ha defekter pga dålig skötsel.

Många gånger är det faktiskt ren fakta, inte alls förtal

som fodervärd är man oftast genuint intresserad av att ha en häst långsiktigt utan att behöva köpa, och hästen blir som ens egen. Jag har haft två foderhästar emellan mina egna hästar och tänkte aldrig på dem som annorlunda än att de var MINA och självklart lika kära mitt hjärta och i behov av bästa vård och skötsel precis som om de var mina egna - om inte MER. Man vet ju att man lånar och då blir det extra noga att det är bra!

Ja det låter juh bra, men inte min erfarenhet av fodervärd & är relativt säker på att många håller med mig.

tiotiotiotiotio

De flesta håller nog inte med dig, bara det att de inte sitter här och berättar om alla positiva upplevelser de har. Istället får man ju bara höra alla sorgliga historier och folka som spyr galla över sin fodervärdar. Men, de är ändå en väldigt liten del av alla som faktiskt lånar ut sina hästar.

Det är verkligen synd om er som har dåliga erfarenheter, men dra inte ner oss andra i skiten för att just ert samarbete misslyckades. Det finns fula fiskar överallt, men de är en väldigt liten del av hästvärlden....

:confused:Ush vad nervös jag blir nu...
Hoppas jag slipper få så dålig erfarenhet av fodervärden som många
av er har fått.
Hade jag läst detta innan hade jag nog aldrig lånat ut henne:(

Ni som råkat ut för dåliga fodervärdar,efter hur lång tid har ni besökt hästarna,när ungefär "går det snett".(Kommer dom på att det inte var så kul eller?)

Tänkte besöka om 2v när hon kommit till ro lite och sen lite då och då!
Hur har ni gjort?

I början besökte jag oftare, men då jag pluggade och senare blev gravid så blev det inte av. Jag hade en massa annat och tänka på så som försöka rädda realtionen med barnets pappa, vilket misslyckades.

NÄr jag väl kom dit efter ett år så var han hemma igen inom en vecka. Anledningen till att de inte skötte sig var helt enkelt lathet. De orkade inte ta in hästen om den rymt då de var trötta, de skulle fixa hagen så de inte kunde rymma men hade inte ''hunnit'' utan satte bara in hästen igen...

Mycket tror jag handlar om lathet och vetskapen om att skulle hästen bli jobbig eller något hända så är det inte ens egen eller så kan man lämna tillbaka den.

DEt finns självklart bra fodervärdar. Problemet är att det är svårt att veta vem som är bra och vem som är dålig. Jag litade på min fodervärd, hon pratade så väl, men det var bara snack.

De flesta håller nog inte med dig, bara det att de inte sitter här och berättar om alla positiva upplevelser de har. Istället får man ju bara höra alla sorgliga historier och folka som spyr galla över sin fodervärdar. Men, de är ändå en väldigt liten del av alla som faktiskt lånar ut sina hästar.

Det är verkligen synd om er som har dåliga erfarenheter, men dra inte ner oss andra i skiten för att just ert samarbete misslyckades. Det finns fula fiskar överallt, men de är en väldigt liten del av hästvärlden....

Men det är ingen som säger att det inte finns bra, bara det att man inte vågar låna ut sina hästar igen då det är svårt att veta om personen talar sanning eller bara snackar skit.

Vi med dåliga erfarenheter måste ju få tala om det och varna andra, så de kan tänka efter hur de bäst kan göra för att minimera riskerna för sin häst. Det behöver inte betyda att man inte lånar ut sin häst utan att man kollar till den oftare eller skriver ett bättre kontrakt osv.

Vet du , jag är helt säker på att många även håller med mig : )

Ofta tycker jag, när det gäller foderhästar, så har ägaren endera inte tänkt igenom avtalet ordentligt, eller velat bli av med en snabb lösning på hästen just då, och sen när ägarens förhållanden stabiliserat sig och blivit annorlunda, så har man svårt att ta till sig faktumet att det gått en avsevärd tid, och att hästar faktisk kan bli skadade även i ägarens vård. Men om man då lånat ut den så är det lätt att skylla det på fodervärden. jag tycker det är synd, även om det givetvis som ägare är svårt att hålla balansen då det trots allt är ens egen häst det handlar om. Men man måste vara realistisk, och framför allt, inse sin egen del som ägare i det att det är man själv som valt att låna ut hästen, och att saker då kan hända.

jag har i stort sett bara goda erfarenheter av de jag känner som lånat ut sina hästar på foder till andra. i samtliga fall har det varit noggrannt val av fodervärd, och tät kontakt med denne som gällt, samt mkt väl genomtänkta avtal.

Vi med dåliga erfarenheter måste ju få tala om det och varna andra, så de kan tänka efter hur de bäst kan göra för att minimera riskerna för sin häst. Det behöver inte betyda att man inte lånar ut sin häst utan att man kollar till den oftare eller skriver ett bättre kontrakt osv.

det är väl exakt samma som de med goda erfarenheter betonar vikten av : )

*knapplån*

Givetvis finns det bra fodervärdar också! Jag har själv inte några direkta dåliga erfarenheter utav fodervärdar men jag har sett en hel del andra dåliga exempel inom den här branschen och det är sådant som gör mig osäker. Men min syster t.ex. lånade ut sin ponny för ett par år sedan som hon hade tävlat upp t.o.m LA hoppning med men då hon tröttnade på att hoppa och nog passade bättre som dressyrhäst lånades hon ut och hamnade hos en duktig tjej vars mamma var instruktör på en ridskola och tjejen red henne upp t.o.m LA med ett flertal goda resultat och placeringar. Men detta var ett par år sedan.

Jag vet inte men jag tycker liksom att det fanns en mycket bredare marknad för foderhästar tidigare om man ser till t.ex. annonser? Det verkade vanligare överhuvudtaget för ett par år sedan? Nu så tycker jag att jag upplevt och blivit varnad på så många håll om dåliga fodervärdar, exmpelet var t.ex. när hon som äger ridhuset där en tjej var och provred min häst i, hon frågade hur det hade gått (vi pratades vid dagen efter ) . Jag sa att jag tyckte att det hade gått okej och talade om att det var så att jag skulle låna ut hästen på foder och inte sälja då fick jag till svars "Jaha ja, det skulle jag aldrig våga göra! man hör ju hela tiden talas om hästar som kommer tillbaka i så dåligt skick!"
och detta var bara ett exempel. Vet inte man jag tycker generellt sett att folk blivit "räddare" för att låna ut sina hästar?

Givetvis är jag fullt medveten om att en häst kan skada sig hemma hos ägaren likaväl som hos fodervärden. Det jag syftade på gällande detta var väll t.ex. risken av att man kanske får tillbaka en häst som är i dåligt skick pga. t.ex. dålig ridning. Antingen kanske den blivit riden på ett "dåligt sätt" eller att den blivit för hårt pressad.

Men om jag mot förmodan skulle låna ut min häst på foder; vad ska jag tänka på? Ni som har erfarenhet kan väll tipsa om t.ex. på vad man ska skriva in kontrakt och avtal?

Hur mycket kan jag som ägare vara med och bestämma? Är det ok att lägga sig i vad jag anser att hästen bör ha för täcken (och ungefär när - väderförhållanden ) , vad hon ska få för foder och hur ofta hon bör skos, vara ute i hagen etc?

Jag är nog beredd att ge "fria tyglar" under förhållanden att hon sköts väl och det lär väll märkas efter en tid Om man låtar ut henne , men sådär till och börja med är man ju i alla fall lite nojig och orolig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 912
Senast: warg
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 693
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar