Erfarenhetar av fodervärdar

cactuspower

Trådstartare
Vad har ni för erfarenheter kring att låna ut era hästar på foder? Jag har nu kommit fram till att det trots allt inte är det bästa att ha kvar hästen som det ser ut just nu, hon kan gå som en klocka på banan eller i ridhuset men ute i skogen så fungerar det inte och jag har inga andra ridmöjligheter just nu (och hon verkar förövrigt inte hellre uppskatta att gå ut med annan ryttare heller). Vi har kört fast lite även om det blivit bättre nu så känner jag inte att vi utvecklas tillsammans som ekipage och att hon därför behöver komma till någon som vill fortsätta och utvekla henne eftersom det är en häst värd att satsa på.

Men kort och gott - Är det ett vettigt alternativ att låna ut sin häst på foder utan att man riskerar att få tillbaks den i dåligt skick?

Vad ska man tänka på?

Vad har ni för erfarenheter?

En försäljning känns inte som ett bra alternativ just nu tyvärr då jag inte vill sälja henne för jag tror jag vill satsa på henne längre fram igen om kanske ett år eller två.

Sv: Erfarenhetar av fodervärdar

Detta intresserar även mej,håller just idag på att få min erfarenhet av att låna ut på foder!
Mitt sto åker iväg på foder idag,och kommer att skriva fodervärds avtal med tjejen som ska ha henne!

om du läser alla trådar här på buke om folk som fått tillbaka sina hästar i fruktansvärt dåligt skick så är svaret nej, det är inte bra att låna ut hästen....

dessa fodervärdar har verkat jättebra i början. :crazy:

om man känner personen i fråga så är det ju okej men inte annars. visst finns det bra fodervärdar men det vet du inte innan du fått tilbaks hästen sas.

Jag har lånat ut min häst på foder och aldrig mer. Utrustningen var förstörd, hästen gick inte att verka, hästen var helt sned och rusade bara och var rädd för spöet.

jag har lånat ut min häst och det har funkat as kaslas!
det som jag tänkte mycke på att jag helst inte ville att man skulle ha honom i ett eget stall ute i bucshen, står häst en uppstallad på en annläggning så har hästen ögonen på sig hela tiden

För att gå emot de flesta andra i den här tråden:

Jag har och har haft hästar på foder och de jag har lämnat tillbaka har varit i bättre skick när jag har lämnat tillbaka dem än när jag fick dem! Damen jag har på foder nu är också en mycket trevligare individ nu än när jag började ta hand om henne..

För att gå emot de flesta andra i den här tråden:

Jag har och har haft hästar på foder och de jag har lämnat tillbaka har varit i bättre skick när jag har lämnat tillbaka dem än när jag fick dem! Damen jag har på foder nu är också en mycket trevligare individ nu än när jag började ta hand om henne..

Samma här!!:D Har bara haft en häst på foder och för ett år sen fick jag köpa henne. Hon är som en annan häst nu!!

Det är nog lite som ett lotteri. Finns hemska fodervärdar, okej fodervärdar och superbra fodervärdar.

Jag har min utlånad på foder nu och han har varit hos den tjejen i två år. Han går i härliga hagar, är fin i hullet, har bra hästkompisar och har en ny matte som älskar honom hur mycket som helst. Själv har jag kommit fram till att jag inte kommer kunna ha häst igen på flera år och eftersom jag insett att han inte har det ett dugg sämre hos fodervärden så är det mer eller mindre bestämt att hon ska köpa honom.

Samma här. Två foderhästar har fått åka hem ganska snart för att vi inte passat ihop (den ena hästens ägaren ljög nog endel, vilket försvårade ridningen mycket). En annan hade jag i ett år och hon lämnades tillbaka mer väluppfostrad och i grymt mycket bättre kondition än hon var när hon kom. Hon kunde enligt ägaren bara gå i form om man hade pessoabett och martingal :crazy: Bytte allt sånt på henne och red hästen i en fin form med hjälp av tränare.

Själv har jag också haft en häst ute på foder i ett år. Hon hade kunnat rida mer, hästen var rätt fet när vi hämtade honom och lite "bortklemad" men i övrigt hade hon vårdat hästen som sitt barn. Hon skickade också med all utrustning hon hade köpt till honom.

Men det är lite rysk roulette med fodervärdar och foderhästar. Man kan lätt bli lurad åt båda hållen! Å ena sidan tycker jag att man som hästägare ska acceptera att hästen är utlånad och då inte lägga sig i för mycket, å andra sidan har man ju då ingen koll på vad som händer med hästen. Får ju vara en balans där, så inte fodervärden känner sig kvävd och hästägaren inte känner att den inte har nån koll alls.

Jag har min ponny utlånad och det går hur bra som helst!:)
Han är i bra skick, blir väl omhändertagen och rids regelbundet.
Jag får även bilder väldigt ofta på honom...så jag kan se att han mår bra:)

Tycker inte att man ska dra alla över en kant, bara för att några har har lånat ut till fel person. Det finns bra fodervärdar, man ska bara hitta dom.

jag har haft häst på foder hos både bra o dåliga fodervärdar. den sista fukade så bra att hon fick hästen:p

har en på foder nu som jag bara alskar och skulle adrig drömma om att missköta honom eller inte ta hand om på bästa sätt. Han ska ridas in nu och jag tycker det är jätteroligt. Man vill ju göra ett så bra jobb som möjligt nu när man har fått ett sånt förtroende.

Lämnade ut pållen på foder då varken jag eller min syster hade den tid som han kräver. Hittade en fodervärd som verkade helt suverän och hon hade mycket hjälp av bra ryttare. Dock var det något som gick fel. Antar att hon gick alldeles för fort fram då han blev som helt ombytt, nästan farlig så han kom tillbaka efter två veckor.
Vill inte att detta ska hända igen så han åker inte ut nåt mer. När han kom tillbaka var han däremot som vanligt och inga problem, antar att han bara ville hem kanske.

Både och. Jag har haft en riktigt dålig fodervärd till en ponny som också var ganska krävande att rida och där mamman (främst) överskattade ungens förmåga, kort sagt:angel: Där var det inte bra, :crazy:

Annars har jag haft bra erfarenheter av tre, när jag tänker efter, till olika hästar o ponnier som vi inte hunnit med. Den ena en granne så hästen fanns ju kvar hemma. Den andra en väldigt bra och klok lite äldre kvinna som fått ta bort sin egen häst och ville vänta med att köpa ny. Det var en kortare period och det var vi överens om från början. Jättebra:bow:

Den tredje var samma ponny som ovan, när vi fick ta hem den från den dåliga fodervärden hittade vi genom en bekant en superfamilj i Skåne, långt, men ponnyn hade det bra där:bow:

Den första erfarenheten lärde mej vikten av avtal om man inte är överens. :cool: Då hade vi avtal som tur var, och kunde hänvisa till det. Fick även hjälp av en mycket duktig och välkänd tränare som jag är evigt tacksam mot för att han var ärlig och sa åt oss att ta hem ponnyn:eek: DÄr fick jag sanningen och inte mammans lögner.....Usch vad det var jobbigt....

MEN du som ä'gare måste ju vara ärlig för att hitta rätt fodervärd, inte mörka dina egna problem, då riskerar du att det går fel!

Senast ändrad av en moderator:

Våra fodervärdar kände vi lite sedan innan och det var vi som frågade om dom inte ville låna vår ponny. Just för att vi kände att vi inte ville lämna till "vem som helst". Dom har varit jättenoga med att fråga om det mesta eftersom det var en ponny med vissa egenheter. Hem kom den iaf i ett stycke ;).

Jag har haft hästen utlånad till en familj som hade henne uppstallad på en ridskola, vilket jag trodde var en garanti för att kunniga människor höll ett öga på det hela.

Jag fick tillbaka en häst med bronkit, trycksår på ryggen, i allvarligt underhull samt hade inte träffat en hovslagare på 16 veckor...
Då hade de bara haft henne i 15 veckor, och ville lämna tillbaka henne för att det var så tråkigt när hon var sjuk (streptokocker i halsen) och inte gick att rida....

Jag kommer aldrig mer att låna ut någon häst!

Vad har ni för erfarenheter?

Fick i veckan hem en faktura från kronofogden för kostnaden för betalningsföreläggande.

Alltså, fodervärden är skyldig mig pengar som nu alltså gått till KF.
Min häst ser fortfarande hemsk ut i kroppen och hovarna är fortfarande inte så som de var när hon åkte.

Tanken med att låna ut min häst var att få tillbaka henne i samma fina form som hon var när jag slutade rida henne, jag hämtade hem en häst där alla 4 hovar var olika stora och trakterna som jag äntligen fått att börja växa var borta. Hon gick i en hage utan vindskydd och blev longerad ibland.

Fodervärden flyttade henne utan att informera mig, hon betalade inte försäkringen, hon informerade mig inte heller att hästen blev sjuk och stängde av telefonen när jag ringde.

Både goda & dåliga erfarenheter ;

de två som jag har utlånade på "livstidsfoder" har det hur bra som helst, vi har en bra balans mellan oss. Men det har också hästarna som de äger dem, fast endå inte.

De jag har haft ute på tidsbestämt foderavtal har det varit lite si & så med, ingen av dem har kommit tillbaka okej.. sneda kors, hältor osv. bortskämda, feta mm. Den senaste hade en bra kommentar " jag har tagit hand om henne så bra som jag kunnat, trots att hon inte varit min"
Ehh, what??

Som någon annan skrev, det är ett Lotteri- minst sagt!

Jag tror det är lite som roulette...
Det bästa är nog om man kan få referenser eller något, eller om någon känner till personen som ska ha hand om hästen.

Jag lämnade tyvärr ut min häst på foder, och när jag skickade iväg honom var han i sånt himla fin form, både muskelmässigt och hull.(Varmblodstravare som hade svårt att lägga på sig)

Jag var och hälsade på i början och då såg det ut att gå bra. Han hade tappat lite hull, men dom hade börjat gett man mer stödfoder.

Sedan pratade jag med dom på tfn och det gick så bra så.

Åkte dit och hälsade på honom efter ca 5 månader tror jag och då var det ett vandrande skelett i hagen :cry:
Han gick själv sedan någon vecka och vandrade konstant. Han måste ha tappat minst 100 kg, och man kunde räkna varenda revben...
Ridmässigt hade han inte tappat något, förutom styrka förstås. Men han var välriden, men uppenbarligen hade dom inte någon kunskap utanför det området... Sedan hade dom problem med han som jag aldrig haft, varken före eller efter.
Åkte därifrån och grät.. Hade tur och hittade stallplats samma kväll och tog hem han veckan efter.

Jag tror inte jag kommer låna ut någon mer häst på foder om det inte är så att jag garanterat vet att den får bra omvårdnad.

Självklart finns det bra fodervärdar också, men man ska nog vara noggrann och försiktig.

Jag hade min kille ute på foder ett år, och det var bara så bra. Han trivdes bra, fodervärden var toppen och hästen var väldigt fin när vi var där och hälsade på. Nu blev det så att fodervärden köpte hästen efter att året av fodervärdsskap var över, och sist jag såg hästen mådde han prima, tjock, fin och välmående!

Fodervärdsavtal, och regelbunden kontakt med fodervärden är de tips jag kan ge dig! Lycka till nu!

Tyvärr har jag väldigt dålig erfarnhet av just fodervärdar, trots att jag känt personerna (och de känt hästarna) länge har det inte blivit som jag tänkt mig.

Tror att många skaffar foderhäst utan att ha tagit reda på vilket ansvar och arbete det egentligen kräver att ha "egen" häst. Att skaffa foderhäst är alldeles för lätt.

Tror det viktigaste är att man iaf skriver ordentliga papper direkt samt att man på något sett bevisar hur hästen sett ut när man lämnar den ifrån sig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 028
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag har min fjording utlånad på foder sedan augusti. Jag gjorde ett spontanbesök för att hälsa på henne och möter en välskött häst vad...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
14 912
Senast: warg
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 693
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar