Erfarenhet av Birkelandsfraktur?

A

Alexzandra

Skulle gärna vilja veta om någon har lite erfarenhet av birkelandsfrakturer? Min 4-åring är opererad för en på höger bak för drygt 7 veckor sedan. Han har varit svullen och varm ända tills för en vecka sedan, men det beror troligtvis oxå på att han smällt i benet på senan i fram.

Har du, eller känner du någon häst som gjort samma operation? Skriv och berätta!
 
Sv: Erfarenhet av Birkelandsfraktur?

Min blev opererad för det som 4-åring i bägge bakkotorna.

Fick 8 dagas boxvila, 10 v. sjukhage/paddock o sen 10v. skritt eller hage (blev hage, då det var vinter)
Har kvar sin ganska hårda galla i hö. bak, (ingen reaktion på böjprov före op. men man fann lokal grav kotledsinfl. där)
Även ledbrosket hade ganska djupa slipfåror.

Har varit OK sen dess, men har vrickat sig o dylikt efter det.
Är idag 9 år.
 
Sv: Erfarenhet av Birkelandsfraktur?

Tog det lång tid att få igång honom efter sjukledigheten? Hur lång tid tog det innan du kunde friröntga honom? Har han oxå veka kotor eller fick han frakturen av annan anledning? Har vrickningarna varit på grund av frakturen?

Köpte honom som en chansning då han e så j***a snygg och rör sig så bra, men det är ju jobbigt att inte veta om han kommer vara frisk nog för att bli så bra som han verkar ha potential för.
 
Sv: Erfarenhet av Birkelandsfraktur?

Min dam opererades i tisdags. Treåring, biten upptäckte vi när hon var två men den störde henne inte då. Men nu under inridningen började den skapa problem (vi fick tag i det väldigt tidigt dock) så den opererades bort. Inga sekundära ledskador kunde ses.

2 veckor på box med promenader vid hand, sen 4 veckor i liten konvalescenthage. Sen igångsättning.

Prognosen är ju om du inte har sekundär ledskador väldigt god.
 
Sv: Erfarenhet av Birkelandsfraktur?

Tog det lång tid att få igång honom efter sjukledigheten?
[/QUOTE]
Satte igång långsamt.
Hur lång tid tog det innan du kunde friröntga honom?
Ej röntgad efter det.
Har han oxå veka kotor eller fick han frakturen av annan anledning?
Inga veka kotor.
Fick till svar att det går i släkten.
Har vrickningarna varit på grund av frakturen?
Nej. Har bara hänt en gång.
Köpte honom som en chansning då han e så j***a snygg och rör sig så bra, men det är ju jobbigt att inte veta om han kommer vara frisk nog för att bli så bra som han verkar ha potential för.[/
QUOTE]
Vet du hur lederna i övrigt ser ut?
 
Senast ändrad:
Sv: Erfarenhet av Birkelandsfraktur?

Jag har opererat en 2-åring. Allt gick utan komplikationer och hästen var helt återställd på mindre än en månad.
 
Sv: Erfarenhet av Birkelandsfraktur?

När han opererades upptäckte de att han hade en ganska rejäl inflammation i kotan. Han fick boxvila i 3 veckor, sedan 3 veckor med 1-2 timmar i liten halthage + 2 promenader om dagen i ca 20min, och nu 4-6 timmar i samma hage + 30-60 min skritt under ryttare om dan. De kunde inte uttala sig så mycket om lederna direkt efter operationen, men de såg inget som innebär problem, och på kontrollen efter tre veckor gick han fint, och har gjort sedan dess. Ska tillbaka till veterinären nu på onsdag, så får man väl mer svar hoppas jag.

Problemet nu är att rida, han e inriden i januari05 men har inte gjort något alls sedan dess. Han är visserligen snäll som ett lamm, men igår slängde han av mej så det visslade. Det e ju inte bra att han skuttar så...
 
Sv: Erfarenhet av Birkelandsfraktur?

Min treåring opererades för Birkelandsfragment bägge bak i början på mars. Han började kännas konstig under inridningen redan då vi bara skrittade honom men på klinik såg man ingen direkt hälta. Jag ville själv ha honom exp.rtg och där syntes bitarna. Genom böjprov kom lättare reaktioner fram och kliniken insisterade på operation.

Kanske hade det varit bättre att inte opererat honom....
Såren läkte fint och han är torr o fin i benen. Däremot lyckades han efter 4 veckor i sjukhage ta sig ut, han sprang lös i nån timme innan stallägaren ringde mig. Givetvis blev han stel och svullnade upp i kotorna av detta. Åkte till kliniken 2 dagar efter och var livrädd att han var förstörd. Han haltade nu på h.bak men svullnaden var borta. Veterinärerna trodde inte att hans utflykt påverkat läkningen, utan menade att han värmde ur hältan. Icke! Men han fick antiinflam. i bägge bak och man tyckte att han skulle sättas igång.

Jag litade inte alls på det här utan åkte till Helsingborg o Flemming istället. Min lille kille markerade på h.bak och var riktigt halt vid böjprov. På röntgen syntes en reaktion i benvävnaden nedanför kotan. Nu har det gått 4 veckor o vi har varit o gjort stötvågsbeh. 3ggr på annan klinik(Hbg saknar utrustningen). På fredag ska vi tillbaka till Flemming.

Det har varit hur jobbigt som helst...Min häst hatar att stå i sjukhage och han vill inte hålla sig stilla. Han bockar o står på bakbenen så fort han kan. Jag vet inte hur många sjukhagar jag gjort, flyttar runt dem så att han kan beta lite. Han älskar att rulla sig också och gör det oavsett hur liten ytan är.Har fastnat ett antal ggr. Min största rädsla är att han aldrig kommer att bli bra :cry:

I efterhand har jag fått veta att Birkelandsfrakturer är komplicerade och att det finns en risk för att hästen inte blir bra. Bitarna är ofta svåra att plocka ut utan att skada ledbrosket och att läkningen tar tid. Min häst hade stora bitar som låg fria, det finns ju olika former av fragment. Det är svårt att hitta info om B.fragment och jag har ändå försökt läsa allt jag kommit över. Man känner sig ganska vilsen i all info från olika veterinärer.

Jag har använt Back on Track sedan op.såren läkt på bakbenen och det har hjälpt väldigt mycket. Jag kan verkligen rekomendera det om hästen är gallig. I övrigt får han massage och beh med värmedyna. Jag gör vad jag kan och jag hoppas så att han blir bra, som det är nu trivs han inte alls. Han vill bara vara med kompisarna på betet.

Hoppas det ser bättre ut för din pålle!Skönt att höra ifrån någon annan med b.fragment.
 
Sv: Erfarenhet av Birkelandsfraktur?

Vad tråkigt att han inte blir bra!

Jag hoppas verkligen att det går bra när vi ska till veterinären på onsdag, men jag vet inte... Dancan hoppade ur hagen två dagar i rad den fjärde veckan och svullnade upp efter det, men nu äntligen har den svullnaden lagt sig (har oxå använt back-on-track). Men kotan ser ändå inte 'normal' ut. Är rädd för att det ska ha hoppat runt skelettbitar som ger kotan den konstiga formen, om det nu kan hända. Han är pigg och glad i övrigt, men han e riktigt trött på den lilla sjukhagen!
 
Sv: Erfarenhet av Birkelandsfraktur?

Det jobbiga är ju att de inte förstår att de behöver ta det lugnt för att läka. Hur ser hans kota ut? Min fick små knölar där op.såren varit och det är helt normalt. Jag trodde också att det blivit någon förändring i leden men det det är en reaktion på operationen och går bort efter ett tag. Det är iaf vad veterinärerna sagt till mig. Min lille kille har kvar en "knöl", känns som ett litet överben, men de säger att det blir så efter operationen.

Det tar ju tid för leden att ställa om sig efter en ledoperation, det har alla sagt till mig. Området där biten/bitarna suttit måste ju fyllas ut med "annat material" och det blir ju en irritation i o m att man gått in i leden.

Oroa dig inte för mycket! (Säger jag som själv är skitorolig och tänker på min häst hela tiden)
 
Sv: Erfarenhet av Birkelandsfraktur?

Min häst är också opererad för en B-fraktur höger bakkota i dec -04 och det har varit svårt att få igång honom efter det. Han har kännts ojämn och stel alltsom oftast vid ridning. Fick en reaktion på höger fram efter ca 2 månaders ridning och där blev han behandlad. Han är nu riden i ca ett år och är fortfarande inte helt okej. Min häst hade dessutom en erlichia infektion innan B-frakturen upptäcktes så om det kan ha påverkat vet jag inte.....dock var han inflammerad i den leden även vid efterkontoll av operationen.

Mvh Aker
 
Sv: Erfarenhet av Birkelandsfraktur?

*KL*

Min valack genomgick en hasledsartroskopi och roade sig efter en vecka med att i 10 minuter galoppera runt på stallplanen i vilt panik. Svullnade massor och var halt ett par dagar efter, men var UA vid stygntagningen en vecka senare. Så det behöver inte innebära att det är kört om de springer *uppmuntran*

Men visst förstår jag oron. Jag blev tvungen att slänga ut treåringen som opererades för en vecka sedan bara, i stor hage idag. Och hon både sprang och bockade och höll på =/
 
Sv: Erfarenhet av Birkelandsfraktur?

Usch, vi ska på återbesök efter stötvågsbehandlingen imorgon. Det känns inte som att det kommer att gå så bra. Björne är fortfarande halt och det känns som att det har blivit värrre den senaste veckan. Ju mer man stirrar på honom desto värre ser det ut...

Han har också fått gå ut i lite större hage med mitt sto. Det är svårt att veta hur man ska göra. I sjukhagen står han bara o snurrar runt, ja förutom när han försöker ta sig ut o ibland lyckas. Hade ändå satt upp 1.80 trästaket men Björne kan numera titulera sig utbrytarkung.
I den större hagen springer han ju en del. Ja vi får se vad de säger imorgon.
 
Sv: Erfarenhet av Birkelandsfraktur?

Hoppas det går bra för er idag! Jag är mycket lättad och glad just nu för veterinären tyckte att Dancans ben såg jättefint ut. Han fick springa lite i en större hage igår, å han var överlycklig. Han markerar inget och veterinären sa att jag kan börja arbeta honom lite mer nu.

Problemet är ju fortfarande att han inte ska gå på mjukt underlag och inte på små volter, vad kan man göra då med en fyraåring som knappt e inriden. Håller på med tömkörning och går promenader, men då får han ju inte trava särskilt mycket. Får helt enkelt skaffa bättre kondis och springa med honom!
 
Sv: Erfarenhet av Birkelandsfraktur?

Va kul för er! Grattis!

Vi har varit iväg idag och det såg väl lite bättre ut. Han har fortfarande en rörelsestörning på H.bak. Det syns knappt när han travar på rakt spår men vid longering så visar han det i vänster varv. Vid böjprov var han 2gradigt halt. Veterinären var ganska positiv men jag hakar ju upp mig på att det finns en risk att han aldrig blir bra. Han behandlades i leden idag och sen fick vi återbesök om 4 veckor. Björne börjar tröttna på alla resor nu, vi åker aldrig till något roligt ställe. Idag var vår 10:e resa till klinik i vår....och fler lär det bli.
Nä ska försöka pigga upp mig, han har ju iaf blivit bättre.
 
Sv: Erfarenhet av Birkelandsfraktur?

Skönt att han var bättre, hoppas det fortsätte så. Fattar att det känns lite deppigt ändå, man vill ju de ska vara FRISKA liksom =/

Damen här släppte hel sonika ut sig själv i stoor hage med polaren och sprang sig svettig i helgen. Har fått gå i stor hage sen dess, och busar alldeles för mycket, men det finns ju liksom inga alternativ.

Kotan ser bra ut, osvullen osv. Fyller i hasleden på samma ben dock. Varit ohalt fram till igår, nu syns däremot lätt hälta *sucka* Hemmavet ska förbi och kolla lite tänder och ta stgn och så på fredag, han får kolla hältan då så får vi se. Lite beroende på vad han tycker så får jag höra med min klinikvet om vi ska spruta leden eller 'bara vänta'. Känns ju som hon minskar prognosen hela jäkla tiden, vi hade ju den bästa prognos som gick att få från början, men sen har hon ju fullständigt slaktat konvalescensen :crazy:

Åker till hingst på söndag.
 
Sv: Erfarenhet av Birkelandsfraktur?

Hur går det för er med era hästar?
Min lille kille håller sig ganska lugn i hagen nu, vilket innebär att han bara springer ett par vändor om dan. Bak ser han bättre ut men det beror ju på att han får en kur med metacam. Däremot tycker jag att han har ändrat sitt steg. Innan op trampade han på bättre och hade mer tyngd i baksteget. Nu känns det som han inte tar i lika mycket. Han tar lika långt steg men inte med samma kraft. Svårt att förklara. Någon som har märkt det på sin häst?

Har ni några bra tips på hur man hjälper dem i läkningen? Använder Back on Track på nätterna, han får massage och stretchas efter sina promenader.
 
Sv: Erfarenhet av Birkelandsfraktur?

Min dam står ju på seminstation nu, så för dagen har jag ingen aning om hur hon ser ut.

Men som sagt så har hon börjat visa hälta. Hemmavet kollade i fredags vid stygntagning och ca en grad i trav rakt ut =/ Pratade med klinikvet idag som INTE direkt blev glad åt det och INTE gillade det. Så hon har ringt in Finadyne åt mig, och så snart K är hemma från seminstationen igen (tidigast torsdag) så ska jag börja ge henne finadyne. Så kör vi fem dgr med finadyne och fem utan, och sen ska hon vara bättre annars är det bara att åka in på kliniken igen.

vet var inte sådär jätteglad åt det hela som sagt, och lät bekymrad..

Såret ser kanonfint ut dock, och kotan med. Som hemmavet sa 'bättre än såhär kan det inte se ut ens i skolboken'. Men som sagt, halt är kraken tyvärr =/ Antagligen av allt springande åt helsike för tidigt.

Det känns väl sisådär nu kan jag erkänna, känns som det är 50-50 om hon blir bra eller ej.

Klinikvet la sin semester då jag ville ha ÅB *mummel*, men om vi inte måste åka in tidigare pga hältan så åker vi in 3 juli.. *nervös*

Hon går i stor hage med lekkompisen sen då hon släppte ut sig själv och sprang som en jäkla idiot. Står i liten ensamhage på seminstationen dock.

Så, ömsom vin och ömsom vatten härifrån..

Inga bra tips tyvärr, rent personligt tror jag inte det finns mycket man kan göra för själva läkningen, BoT är väl aldrig fel, hade det på min dam förr men nu har jag 'naket'.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 046
Senast: Sassy
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 294
Senast: monster1
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
2 196
Senast: ll.96
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp