Erfarenhet av att stoppa sammandragningar

Status
Stängd för vidare inlägg.

Kalaspinglan

Trådstartare
Efter över ett dygns regelbundna sammandragningar/värkar i vecka 35+3 ringde jag till slut till förlossningen och frågade - är det på riktigt, eller inte? :D

De sa åt mig att komma in, och där kunde man konstatera att "jo, då.. visst är det på riktigt". 5-6 minuter mellan värkarna, men jag hade bara öppnat mig 1-2 cm. Eftersom det trots allt är flera veckor kvar innan bönan jäst klart ville man pröva att stoppa sammandragningarna så jag fick en spruta med bricanyl. Den höll i i ca 15 minuter, sedan kom sammandragningarna tillbaks lika starka men med mer mensvärk. Fick då två tabletter med bricanyl och efter att ha legat med CTG i flera timmar konstaterade man att bebis mår bra och att sammandragningarna upphört, så vi fick åka hem igen. Är nu sjukskriven på heltid (från halvtid) och har blivit tillsagd att "vila och ta det lugnt".

Efter en sömnlös natt undrar jag om fler av er har erfarenhet av att stoppa upp kroppens naturliga reaktion såhär? Kan man anta att jag går fulla tiden ut nu, eller ska jag vara lite startklar inom loppet av några dagar?
 
Senast ändrad:
Sv: Erfarenhet av att stoppa sammandragningar

Min kompis fick med första barnet ta Bricanyl i flera månader på grund av värkar, pojken föddes nästan tre veckor efter utsatt tid.
 
Sv: Erfarenhet av att stoppa sammandragningar

Jag är lite skeptisk till att stoppa upp naturliga kroppsliga förlopp på det viset, om det inte finns ordentliga skäl. Att föda i v 36 är aniningen tidigt, men inget onaturligt eller fel. Vissa föder några veckor tidigare än utsatt tidpunkt, andra några veckor efter. Lika naturligt båda varianterna! Om det är mycket tidigt och det finns medicinska skäl så må det vara hänt.

Varför togs beslutet att stoppa upp din förlossning, om den nu var på gång och allt var bra med dig och barnet ansågs fullgånget? Bara undrar av nyfikenhet! Ingen anklagelse alltså.

Funderar lite på det mimmipigg skrev, tydligen var de så duktiga på att stoppa hennes kompis att hon födde lite väl sent i mina ögon!

Även om du hade regelbundna värkar så betyder inte det att du hade fött! Speciellt som du inte öppnat dig mer än så. Delar av min slempropp ramlade ut en månad före förlossningen och jag gick med kraftiga förvärkar hela den månaden. Duktigt ansträngande kan jag säga. Öppnade mig till ca 2 cm. När det sen väl var dags och värkarna ändrade karaktär så gick jag med riktiga värkar nästan ett helt dygn utan att öppna mig en enda mm mer! Fortfarande bara ca 2 cm öppen! Och då hade jag haft riktiga värkar hela dagen... Gissa om jag blev besviken och tyckte det var segt.

Sen gick det desto fortare! På 30 minuter öppnade jag mig till 5 cm (dvs 3 cm på en halvtimme!)...tog sen bara ett par timmar till att öppna mig fullt till 10 cm. Från att jag öppnat mig till 5 cm tog det bara 4,5 timmar innan sonen var född.
 
Sv: Erfarenhet av att stoppa sammandragningar

Lupin: Jag ställer samma fråga som du, varför stoppar man det?! Jag har ingen aning, vi antog att läkaren visste vad hon gjorde. Däremot så är det sagt att om det sätter igång igen - då stoppar man det inte mer. I alla fall uppfattade jag det så igår.

Nu får jag sammandragningar så fort jag sitter eller står upp, däremot så är det lugn när jag ligger ner. Och det är ju det läkaren sagt, sängläge så mycket det bara går. Kan man bli sjuskriven för utslitning av tumme pga allt zappande på fjärrkontrollen? :D
 
Sv: Erfarenhet av att stoppa sammandragningar

Jag var också inne med mina första och fick bricanyl för att det hade kommit igång. De föddes 3 veckor senare. 37 + 1 dagar vart det totalt har jag för mig
 
Sv: Erfarenhet av att stoppa sammandragningar

Följdfråga:

Är det meningen att jag ska ligga helt still nu i fyra veckor, tills det förhoppningsvis sätter igång av sig självt? För så fort jag rör mig så känns det som att sammandragningarna vill komma tillbaks (det gör de, men avtar när jag lägger mig igen)?
 
Sv: Erfarenhet av att stoppa sammandragningar

Följdfråga:

Är det meningen att jag ska ligga helt still nu i fyra veckor, tills det förhoppningsvis sätter igång av sig självt? För så fort jag rör mig så känns det som att sammandragningarna vill komma tillbaks (det gör de, men avtar när jag lägger mig igen)?

Men vill du själv ha det så här i 4 veckor till när bebis mår bra och är fullgången???

JAG hade låtit den födas om jag hade varit i din situation och bebis mår bra.
 
Sv: Erfarenhet av att stoppa sammandragningar

Hej!
När jag väntade min dotter (hon är nu 2½ år) så startade förlossningen första gången i v 28....åkte då in för en liten blödning som de skulle kolla upp, när de då kopplade CTG för att kolla hur bebis mådde så registrerade den regelbundna ganska starka värkar med ca 3 min mellanrum.....det lustiga var att de hade jag knappt kännt av...var så van att ha sammandragningar (fick det redan väldigt tidigt i graviditeten men de gjorde ju dock inte ont, bara någon nudda min mage så drog allt ihop sig, samt om jag var i aktivitet). Läkarna var en aning förvånade över att jag inte hade ont.....blev kontroll av livmodertappen m.m, och det visade sig att jag redan börjat att öppna mig så jag blev genast inlagd samt fick bricanyl m.m. Fick endast gå ur sängen för att gå på toa......det var INTE kul...............
Efter några dagar så fick jag åka hem med stränga ordinationen VILA!!! Fick efter några veckor vara uppe lite mer, men fick inte gå i trappor (lätt att undvika när man bodde på andra våningen utan hiss :smirk: ), inte lyfta/bära någonting och skulle ändå röra mig så lite som möjligt....
I v 33 blev det samma procedur än en gång, inlagd med bricanyl m.m....
Fick efter ytterligare några dar åka hem och då satte läkarna och jag som mål att bara jag kom till v 37+0 så fick bebis komma...(efter v 37 räknas de inte som prematurbarn)
Tog det väääldigt lugnt tills dess, sedan när jag var v 37+0 åkte jag till stallet och tog en lugn promenad med min häst på ca 20 min - vilken befrielse det var kan jag lova!!
Morgonen därpå gick vattnet och bebis var på g - lilltjejen föddes i v 37+2. Hon var hur pigg och frisk som helst - världens sötaste :love: , hon fick stanna några dar extra på bb eftersom hon fick gulsot och behövde sola samt att hon gick ner ganska mycket i vikt, men allt repade sig snabbt och efter 5 dar var vi hemma.

Hoppas för din skull att du inte ska behöva vänta allt för länge tills din bebis kommer ut, men samtidigt är det ju bra om den får jäsa åtminstone ett par veckor till.

Oj oj blev ett långt och svamligt inlägg detta.......

Lycka till med bebis! :banana:
 
Sv: Erfarenhet av att stoppa sammandragningar

Min spontana reaktion är Nej, du ska inte ligga still i fyra veckor! Inte när du är så långt gången och både du och bebisen mår bra. Men du ska absolut *inte* börja härja omkring. Vila och ta det lugnt så gott du kan, du behöver ju inte skrubba stallgolvet etc haha. Rör dig normalt och känn efter, lyssna på din kropp.

Förlossningen kommer att ta på krafterna, ät och drick ordentligt, så mycket du kan från och med nu. Det tär en del på kroppen att ha såna sammandragningar! MEN att du får kraftigare sd så fort du rör på dig behöver inte automatiskt betyda att du kommer att föda i förtid.

Snälla du, börja inte springa i trappor eller putsa fönster nu bara... Det är det sämsta man kan göra. Du behöver din energi till förlossningen.
 
Sv: Erfarenhet av att stoppa sammandragningar

Men vill du själv ha det så här i 4 veckor till när bebis mår bra och är fullgången???

JAG hade låtit den födas om jag hade varit i din situation och bebis mår bra.

En vän till mig, som är BM och arbetar på förlossningen, säger att det är bra om man får bönan att stanna kvar till vecka 37 i alla fall. Då brukar amning och andning fungera något bättre än nu. Det är väl också därför man valt att stoppa upp det lite grand nu.

Vi får se hur det går, jag tar det lite piano och softar fram tills det kör igång på riktigt. Vi får väl se när jag får starta min egen tråd här att "Tjohoo, nu har den kommit".. *S*
 
Sv: Erfarenhet av att stoppa sammandragningar

Usch, det låter som min mammas berättelse när hon väntade mig.. fast det började redan i vecka 20.. hon fick ligga inne i två veckor - fick inte ens gå på toaletten. Sedan hemma en vecka, och sedan tillbaks två veckor på sjukhuset.. och så höll det på. Till slut beslöt man sig för att låta mig få pluppa ut flera veckor innan BF då man ansåg att det var tillräckligt stora chanser att jag skulle klara mig.

Gissa om jag i vecka 37 tänker träna bytesserier och kanske lite studshopp med pållen... Hehe... (nej då, jag lovar.. ska inte göra det, men en liten färdknäpp kanske man kan få istället.. :o )
 
Sv: Erfarenhet av att stoppa sammandragningar

Du skriver så som jag tänkt det senaste dygnet. Jag tar det lugnt, känner jag mycket sammandragningar går jag och vilar... Fönsterputsningen, bullbaket, alla långpannor med köttbullar och all shopping till bönan är liksom redan avklarat.. så det enda jag har kvar att göra är att fixa klart hemsidan till hundens uppfödare.. och det är ju inte så ansträngande. :D

Idag ska jag dock på utflykt till min BM för vecka 35-kontroll. Spännande. Tänkte passa på att ta en sväng till Ica och köpa på mig en massa godsaker hem.

Lustigt att jag helt plötsligt fått ett riktigt begär efter råa, skalade morötter - som jag knaprar på oavbrutet. Får jag en gul bebis nu? ;)
 
Sv: Erfarenhet av att stoppa sammandragningar

Varför togs beslutet att stoppa upp din förlossning, om den nu var på gång och allt var bra med dig och barnet ansågs fullgånget? Bara undrar av nyfikenhet! Ingen anklagelse alltså.

Man försöker välstoppa förlossningar som startar innan v 37, innan dess räknas det som prematur födsel med allt vad det innebär. Varje dag extra i magen mellan v 35 och v 37 är viktig. Barnet är ju "färdigt" i magen men ändå oftast inte starka nog att klara andning och ammning själva. Blir mycket stödmatning i början (vanligtvis via sond) och ofta får de ligga i kuvös. Risken för gulsot är också större.

Födde själv min dotter före v 37, det hängde på EN dag (v 36+6 kom hon) och hon vägde hela 3050 g, trots det var det flera extra kontrollen (bla blodsocker) och hon skulle stödmatas var 3:e timma, för tidigt födda har lätt att gå ner i blodsocker och orkar ju då inte suga som de ska. Trots att Alva åt som hon skulle så fick vi stanna längre på BB och stödmata henne även ett dygn hemma (trots att amningen fungerade bra).

En kompis fick barn i v 35 för en vecka sen. Vattnet gick så de kunde inte stoppa förlossningen. Deras lille pojk ligger fortfarande efter 1 v i kuvös med zepup, klarar inte andningen själv.

Tycker det är lite fel att det står i alla böcker att from den och den veckan är barnet "färdigt" och klarar sig om det föds. Det framgår ju inte vad för extra insatser som krävs FÖR att barnet ska klara sig.

Jag blev själv väldigt förvånad att EN dag gjorde så stor skillnad.

Lycka till nu kalaspinglan och var glad för varje dag i magen fram till v 37!



Lycka till nu!
 
Sv: Erfarenhet av att stoppa sammandragningar

Om det är på riktigt hjälper inte Bricanyl.

Man stoppar det för att bebin ska få ligga kvar till helst v 37. Och går det att stoppa är det inte på gång på allvar, och så slipper du ligga med värkar länge, helt i onödan. Bättre att du spar krafterna tills det verkligen är dags.
 
Senast ändrad:
Sv: Erfarenhet av att stoppa sammandragningar

*kl*

När jag skulle ha nr 4 i dec i fjol så fick jag en kraftig blödning drygt 2 veckor före beräknad förl. De lade in mig beredskap för akutsnitt. Hade sammandragningar, som jag själv inte upplevde som så hemska. Men de var ganska ordentliga enl. ct kurvan.
Jag hade ont på en viss punkt mot ljumsken till som via ul konstaterades att kanten på moderkakan började. Så de visste inte om det var den som börjat släppa.
Fick inte ens gå på toa och kissa första dygnet. Blödningen avtog relativt omgående, så de behöll mig för bevakning, men beslutatde om att snitta den 2 dec. Hon var beräknad till lucia.
Även här snackade de om att varje dag i magen är viktig spec. för andningen.
 
Sv: Erfarenhet av att stoppa sammandragningar

Om det är på riktigt hjälper inte Bricanyl.

Man stoppar det för att bebin ska få ligga kvar till helst v 37. Och går det att stoppa är det inte på gång på allvar, och så slipper du ligga med värkar länge, helt i onödan. Bättre att du spar krafterna tills det verkligen är dags.

Är det mängden då eller hjälper det kortare tid? Jag hade ju ett etablerat värkarbete under 24 timmar och sen fick jag brickanyl i väntan på akutsnittet. Och det hjälpte, värkarna försvann helt och det enda jag kände var en lite panikslagen bebis som ville ut, hon sparkade vilt...
 
Sv: Erfarenhet av att stoppa sammandragningar

Om det är på riktigt hjälper inte Bricanyl.

Man stoppar det för att bebin ska få ligga kvar till helst v 37. Och går det att stoppa är det inte på gång på allvar, och så slipper du ligga med värkar länge, helt i onödan. Bättre att du spar krafterna tills det verkligen är dags.

Tack för ditt svar. Det var precis som jag antog - att det bara var förverkar.

Följdfråga dock; kan förverkar provocera fram riktiga värkar, om du förstår vad jag menar?
 
Sv: Erfarenhet av att stoppa sammandragningar

Är det mängden då eller hjälper det kortare tid? Jag hade ju ett etablerat värkarbete under 24 timmar och sen fick jag brickanyl i väntan på akutsnittet. Och det hjälpte, värkarna försvann helt och det enda jag kände var en lite panikslagen bebis som ville ut, hon sparkade vilt...

Fast pulsen ökar rejält när man tar bricanyl, och det påverkar bebisen i magen. Min böna hade rejäla motionspass när jag fått bricanyl, så pass att h-n dagen efter var rejält slö i magen istället.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Äldre Startar en ny tråd och förklarar hela händelseförloppet igen.. Jag har precis genomgått en medicinsk abort och anser nog att det...
Svar
6
· Visningar
4 053
Gravid - 1år Är i v 19 med andra barnet. Så var man inne akut igår pga sammandragningar jag haft sedan i torsdags. Ska ta allt från början;)...
Svar
14
· Visningar
13 148
Senast: MaRomer
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 784
Senast: lewellyn
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 184
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp