Sv: Erat drömstall...?
Russis skrev:
Hur ser det ut? Hur stort är det? Färger, mått o s v..? Vad finns i stallet? Vad finns utanför (hagar, ridhus, teränng o s v)..?
Fantisera på
Om ni redan har/känner till drömstallet, visa gärna bilder!
Jag brukar inte svara på sådana här trådar, men eftersom jag har tråkigt så..
Kallstall vill jag ha. Högt i tak, inte isolerat men dragfritt såklart.
5*5 meters boxar, med dörr in mot stallgång, samt engelska dörrar (halvdörra) ut mot hagar. Överbyggt tak och betonplatta direkt utanför, cirka fem meter ut. Så att hästarna kan sticka ut huvudet utan att bli blöta, samt att man om man vill kan binda upp häst där men stå under tak. Förgjorda men igenpluggade hål för stolp så att man för en konvalescent kan förstora boxen med 5*5 meter till utanför.
rejäla vattenbaljor i boxarna, men eluppvärmda. Dvs inte kopp, utan flottörstuket med säg 40-literbalja som är frostfri och där nivån automatiskt hålls fylld. I övrigt inga synpunkter på boxinredning mer än att jag vill ha murade boxar helst *drömmer vilt* Och inget galler annat än MELLAN boxarna, och det gallret ska helst enkelt gå att plocka bort.
Stallgång med halkfri gummiblandning. REJÄLT tilltagen. Rejäla portar till stallgången så man lätt kan lasta av foder etc. Betongplatta och tak 5 meter utanför stallportsdelen med.
UPPVÄRMT SKÖTSELUTRYMME. Dvs isolerat och uppvärmt utrymme att sköta hästarna, för veterinär och hovslagare etc (eftersom det är kallstall). Halkfritt gummigolv där, infravärme eller solarium i taket *mys*
Uppvärmd spolspilta med varm och kallvatten.
Sadelkammare, foderkammare etc har jag inga synpunkter på annat än att de ska vara rymliga, uppvärmda och lätt åtkomliga.
Foderförvaring i markplan (ingen höskulle) men brandavskiljt från stallet (men med dörr emellan så man slipper gå ut och hämta foder och strö).
Jag är inte alls kinkig vad det gäller färg och sånt varken på insida eller utsida, bara det är kjust och någon annan målar om det årligen
Stora, kuperade hagar (sommar och vinter) med vitt trästaket (bara någon annan underhåller det). Grusade mindre hagar samt permanenta konvalescenthagar.
Ridhus (60*40) och skrittmaskin under tak.
60*40 uteridbana.
Prepararerade ridvägar, terrängbana.
Och så vill jag ha automatisk utgödsling somd e har på Ultuna, du bara slänger ner gödseln i en lucka i golvet!
Nu ska jag nog sansa mig lite och återvända till verkligheten
Om jag skulle ändra saker i mitt nuvarande stall så skulle jag vilja ha:
*Frostfritt vatten i boxarna
*Uppvärmt skötselutrymme enligt ovan (japps, jag har kallstall)
*Uppvärmd spolspilta med varm + kallvatten.
* En uppvärmd sadelkammare.
*Halkfritt gummigolv på stallgången
Och sådär utanför boxarna (utåt alltså) som jag beskrev. Samt en ridbana med gummiflis.
I övrigt är jag rätt nöjd. Jag har stora kuperade hagar, om än med elrep och inte trästaket. Jag har 4*4 meterboxar (till D-ponnyer), jag har inget galler, kallstall, stor stallgång (man kan longera där), foderförvaring i markplan, breda stallportar etc.
Men, om jag bara fick en ridbana, spolspilta + uppvärmt skötselutrymme, sadelkammare och frostfri vattenförsörjning i boxarna skulle jag vara TVÄRNÖJD.
Sen, drömma kan man alltid, och vore jag miljardär så