Erat drömstall...?

Russis

Trådstartare
Hur ser det ut? Hur stort är det? Färger, mått o s v..? Vad finns i stallet? Vad finns utanför (hagar, ridhus, teränng o s v)..?
Fantisera på :banana:
Om ni redan har/känner till drömstallet, visa gärna bilder!

Sv: Erat drömstall...?

Russis skrev:
Hur ser det ut? Hur stort är det? Färger, mått o s v..? Vad finns i stallet? Vad finns utanför (hagar, ridhus, teränng o s v)..?
Fantisera på :banana:
Om ni redan har/känner till drömstallet, visa gärna bilder!

Jag brukar inte svara på sådana här trådar, men eftersom jag har tråkigt så..

Kallstall vill jag ha. Högt i tak, inte isolerat men dragfritt såklart.

5*5 meters boxar, med dörr in mot stallgång, samt engelska dörrar (halvdörra) ut mot hagar. Överbyggt tak och betonplatta direkt utanför, cirka fem meter ut. Så att hästarna kan sticka ut huvudet utan att bli blöta, samt att man om man vill kan binda upp häst där men stå under tak. Förgjorda men igenpluggade hål för stolp så att man för en konvalescent kan förstora boxen med 5*5 meter till utanför.

rejäla vattenbaljor i boxarna, men eluppvärmda. Dvs inte kopp, utan flottörstuket med säg 40-literbalja som är frostfri och där nivån automatiskt hålls fylld. I övrigt inga synpunkter på boxinredning mer än att jag vill ha murade boxar helst *drömmer vilt* Och inget galler annat än MELLAN boxarna, och det gallret ska helst enkelt gå att plocka bort.

Stallgång med halkfri gummiblandning. REJÄLT tilltagen. Rejäla portar till stallgången så man lätt kan lasta av foder etc. Betongplatta och tak 5 meter utanför stallportsdelen med.

UPPVÄRMT SKÖTSELUTRYMME. Dvs isolerat och uppvärmt utrymme att sköta hästarna, för veterinär och hovslagare etc (eftersom det är kallstall). Halkfritt gummigolv där, infravärme eller solarium i taket *mys*

Uppvärmd spolspilta med varm och kallvatten.

Sadelkammare, foderkammare etc har jag inga synpunkter på annat än att de ska vara rymliga, uppvärmda och lätt åtkomliga.

Foderförvaring i markplan (ingen höskulle) men brandavskiljt från stallet (men med dörr emellan så man slipper gå ut och hämta foder och strö).

Jag är inte alls kinkig vad det gäller färg och sånt varken på insida eller utsida, bara det är kjust och någon annan målar om det årligen ;)

Stora, kuperade hagar (sommar och vinter) med vitt trästaket (bara någon annan underhåller det). Grusade mindre hagar samt permanenta konvalescenthagar.

Ridhus (60*40) och skrittmaskin under tak.

60*40 uteridbana.

Prepararerade ridvägar, terrängbana.

Och så vill jag ha automatisk utgödsling somd e har på Ultuna, du bara slänger ner gödseln i en lucka i golvet!

Nu ska jag nog sansa mig lite och återvända till verkligheten ;)

Om jag skulle ändra saker i mitt nuvarande stall så skulle jag vilja ha:

*Frostfritt vatten i boxarna
*Uppvärmt skötselutrymme enligt ovan (japps, jag har kallstall)
*Uppvärmd spolspilta med varm + kallvatten.
* En uppvärmd sadelkammare.
*Halkfritt gummigolv på stallgången

Och sådär utanför boxarna (utåt alltså) som jag beskrev. Samt en ridbana med gummiflis.

I övrigt är jag rätt nöjd. Jag har stora kuperade hagar, om än med elrep och inte trästaket. Jag har 4*4 meterboxar (till D-ponnyer), jag har inget galler, kallstall, stor stallgång (man kan longera där), foderförvaring i markplan, breda stallportar etc.

Men, om jag bara fick en ridbana, spolspilta + uppvärmt skötselutrymme, sadelkammare och frostfri vattenförsörjning i boxarna skulle jag vara TVÄRNÖJD.

Sen, drömma kan man alltid, och vore jag miljardär så ;)

*Stall med 12 boxar typ, murade tegelväggar mellan pållarna och exklusiva fronter till boxarna så pållarna kan stå och titta ut, lika så öppningsbara fönster.
*Stor och bred stallgång.
*Spolspilta med varm/kallvatten
*ordentliga skötarplatser
*Solarium
*Stor och mysig sadelkammare med pentry och omklädningsrum med dusch, toalett, tvättmaskin och torkrum till täcken m.m. ordentliga skåp att förvara täcken osv.
*Rymmlig foderkammare
*Ljus loge med gott om plats för hö och halm, givetvis i direkt anslutning till stallet
*Stora hagar med ordentliga staket i underhållsfritt material.
*Rejäla vattentunnor i hagen som är uppvärmnda på vintern.
*Drenerade vinterhagar
*Ridbana
*Hinderpark med en del fast hinder
*Ridhus med läktare både inglasad och öppen...givetvis värme i den inglasade och ett litet pentry.
*Skrittmaskin med avtagbara väggar och tak
*Masinhall att förvara transporter och dylikt.

Gårdenska givetvis ha ett exklusivs boningshus och så ska de finnas ordentligt med mark och lite skog i knutarna, gärna en sjö eller hav i närheten

...finns säkert massor med andra saker jag skulle vilja tillägga,men detta får räcka för nu!!

ljust och luftigt stall som inte är iskallt. ca 10-20 boxar, 4*4 meter eller större. fönster ut i varge box som skall gå att öppna. sten stall med trä dörrar. :d
spolspilta med kall/varmvatten, solarium.. bred stallgång.
stor o ljus foder rum med lås på dörren.
stor sadelkammare med plats för extra sadlar/kläder tvättmaskin och upphängare.
mysigt fika rum som är varmt med rinnande vatten spisplatta alt mikro.
2 ridhus 40*60 som är ljusa.
2 padockar 40*60, ett med tak.
låååånga lummiga skogsvägar med backar o varierande tereng.
naturhinder.
sjukhagar, massa stora vinterhagar med skog i. stora sommarhagar som kan användas hela sommaren. med ordentliga staket och vatten karl.
loge med tillgång till hö/halm som är lätt att transportera till stall.

tja.. nån som vill bygga :angel:

Hoppas min dröm ngn gång blir verklighet ;)

Mitt drömstall ska va antingen helt nybyggt, annars får det gärna va en äldre typ ladugård fast då ska taket tas bort, så det blir luftigt o härligt högt i tak.
Sen vill jag ha stora boxar, gärna 4x4 m. Nån mindre ponnybox oxå. Kanske 6 boxar är lagom. Gärna med plats så man kan utöka. Vill ha färdiga boxväggar att montera. Galler upptill, som ska va öppningsbart så hästarna kan sticka ut huvudet mot stallgången.
Vattenkoppar såklart.
Sen vill jag ha bred stallgång, uppbindningsmöjligheter på ett par ställen på stallgången. Oxå en spolspilta med låg kant o ska va bred så hästarna kan vända o så utan problem. Kall/varmvatten.
Bra belysning i hela stallet.
Vill ha en stor loge el annat utrymme för foder, strö osv.
Vill inte ha för isolerat i stallet, vill inte att det ska bli FÖR varmt, men heller inte att det ska frysa...
Oxå måste jag ha en stooor sadelkammare (uppvärmd) med plats för alla mina saker :D Massa garderober, hyllor, lådor, hängare osv osv Oxå plats för stolar, bord så man kan fika o ta igen sig.
Telefon vill jag oxå ha i stallet o radio såklart :)
O en stoor whiteboardtavla där man kan skriva upp allt viktigt o träningsschema för hästarna o så.
Bra utebelysning så man slipper bli mörkrädd :angel:
En paddock m bra underlag o hindermaterial (mkt) från typ Safety system eller nåt. Såna i plast tkr jag är behändigt. Paddocken ska va typ 20x40, det är lagom. Belysning där oxå. En liten bod där jag kan förvara hindren under tak. Bokstavsmarkeringar i paddocken oxå. Vitt trästaket runt paddocken.
Vill ha gräshagar i olika stl, gärna med trästaket runt de mindre (fint). Oxå sommarbeten nära stallet, o så man kan ta eget hö.
Tja, tvättmaskin o torkrum behöver jag inte ha i stallet, men vill ha det i typ källaren på mitt hus där jag kan tvätta hästgrejerna i en speciell maskin o torka blöta grejer.
Ridhus behöver jag inte ha, men det ska finnas ngt i närheten så man kan rida/åka dit. Däremot vill jag ha massa fina ridvägar!!

Ja, det var mitt drömstall det... :love:

-Boxarna bör vara 5x5, viktigt att de är luftiga, rymliga, har fönster.Dörr ska som vanligt finnas ut mot stallgången gärna inte helt ner mot golvet då det bör komma lite luft "underifrån". Sidan om fönstret ska det finnas en dörr ut också, dörren ska ha två luckor så man kan bestämma vilket man vill ha öppet. Vattenkoppar och löstagbara krubbor.
Ska finnas 4 boxar i stallet som max.

-Stallgången ska vara bred och ha plats för uppställning för alla hästar samtidigt.

-Foderkammaren ska ha bra hyllor med förvaring för fodertillskott etc. Det är viktigt att det är torrt och rymligt.

-Sadelkammaren ska ha skåp, ett till varje häst, i skåpen ska det rymma 2 sadlar, även täcken, träns och andra prylar som man kan tänkas ha. Här ska finnas värme och plats för att torka blöta täcken.
Plats att sitta samt kylskåp.
Gärna toalett också :angel:

-Plats för hö/hösilagre samt halm/spån ska finnas i en byggnad i anknytning till stallet.

-Hagarna ska vara stora och räcka mer än väl för bete och hästarna.
Stora badkar eller annat liknande ska finnas med självpåfyllning.

-Stallet ska vara i någon fräsch och hel lada som man delar av, hälften ska vara stall etc och andra halvan ska vara en stor lösdrift som hästarna har tillgång till under dagtid, en grind ska finnas därifrån in till stallet så att hästarna lätt kommer in/ut morgon och kväll.

-Sandbana eller åker bör finnas för ridning, närma till skog med fina bra rundor.

-Ridhus inom skritt avstånd.

-Bra belysning ute och inne är viktigt

hej mitt stall sak vara funktions dugligt på alla om råden och lätt
sköt gärna automatisk ut gödsling ,spolspiltor med varm och kall vatten ,duchs möjligheter,och toa tvättrum dushc rum för människor,
med halkmattor i gummi sitt bänkar och avställnings ytor ,och disk bänkar för att rengöra saker,och varmt isadel kammaren
och vilrum med köks utrustning med kontoret och telefon iallafall,
med spis,,stallet ska noga vara nybyggt med högt itak och ha både boxar för föl och sto och vanliga boxar även spiltor att ställa upp hästar ,bredstall gång med uppbindingar,sadelkammarens ska dörrarna kunna låsas med sadel lås,och allt in hängt skåp,låsbart, och alla ryktsaker i lådor alla lindor skydd ska vara omhändertagna
på sin plats i galler hyllor för grejor lådor och skåp.
bra belysning och god ventilation och stallet ska vara varmt minst 15-20 grader ungefär på vintern helst varmluft som blåser in genom fläkten itaket.portarna ska av högstandard och lätt rengör bara.
borsta sop ,mockningar prylar osv ska finnas till hands och brand
släckare och en lång spolslang och extra utrymnings vägar.
foder loge osv.wthite bord tavla.bra ute belysning och paddock,och rast hagar och radio vid kontoret sängar och soffor med bord
i vardags rummet vilo rum med bokhyllor tidningar.och typ om man inte kan ha ögonen och öronen med sig typ stall telefon
som går in i bonings huset så man kan höra om det händer något larm installerat brand och över fall och olyckslarm.passnings larm.
på nätterna och kvällarna när det inte finns folk där.
hela min anläggning skulle vara vädligt seriöst ordnat helst på min gård.och ha tränare som kommer och håller kurser typ ridhus och teori salar som är öppen för alla som hyr in sig och gör rätt för sig,jag förutsätter att vi är många som jobbar där.men alla ska trivas och jävligt roligt tillsammans! :banana: :bump:

Om man ska ha helt drömstall så kan det ju bli hur stort och dyrt som helst. Men vi ska bygga stall hemma så småningom och det blir iaf fullt tillräckligt för mej. Visst kunde man göra ännu mer påkostat och snyggt men jag vill ju inte ruinera oss.

Jag ska ju ha lösdrift och ett stall med boxar för nödfall. Ngn byggnas för ligghall finns inte så det får vi göra helt från scratch, men byggand för stall finns, så därför utgår jag från de måtten.

Här är min planritning, pojkvännen har kollat och tycker det ser bra ut, ligghallen är inte helt klart men stallet kommer nog bli så som jag gjort på planritningen.

Sen med tiden blir det en ridbana med men det lär dröja ett bra tag till, kostar ju en hel del :crazy:

Planritning

Jag vill ha ett stall med uteboxar, kanske 6 boxar (till min häst + lite trevliga bekantas alltså) på runt 4*4 meter vardera. Både utsidan och insidan är i trä, utsidan rödmålad och insidan "träfärgad". Halvdörrar till boxarna, så att hästarna kan titta ut om det inte snöar på tvären, inne i boxarna är det en hel vägg vid krubban men i övrigt bara låga väggar mellan boxarna. Högt i tak, en 4 meter i alla fall.
Taket måste sticka ut en bra bit så att hästarna inte blir blöta i huvudet, och marken utanför boxarna är hårdgjord, kanske med snygga och halkfria stenplattor.
Stora uppvärmda flottörkoppar behöver de små liven.

I vinkel mot stallet ska det finnas skötseldel + sadelkammare som är uppvärmt. Spolspilta med varmvatten, väl belyst del för veterinärvård och varför inte ett solarium till hästarna. Mycket utrymme för att förvara borstar, sjukvårdssaker etc. lätt åtkomligt.
Sadelkammaren ska vara stor, ha utrymme för både förvaring och rengöring av prylar, samt tvättmaskin och torkskåp.

Sedan ska det finnas en fristående stuga med pentry, toalett, kanske dusch, möjlighet att förvara kläder, så att folket kan umgås.

Hö, strö etc. förvaras på markplan så man slipper klättra på stegar mitt i natten...

Stora kuperade hagar, två sommarhagar och två vinterhagar, samt möjlighet att göra några sjukhagar om det behövs. Sommarhagarna har nog elstaket samt rinnande vatten (en bäck rakt igenom), och solskydd ("vindskydd") för varma dagar. En sandgrop för rullning finns förstås också.
Vinterhagarna har vita trästaket, uppvärmda vattenkar och tät skog ifall det blåser.

För ridning vill jag ha en stooor paddock, minst 30*90, med bank och vattengrav, kanske någon liten mur med nedhopp också, belysning förstås och snygga vita staket. Ridhus 20*60 med löshoppningsramp som man hissar ner från taket.
Hindermaterial till både ridhus och paddock.
En volt under tak (utan väggar alltså) för longering vore bra.
Doserad rundbana med underlag som passar för cantring, staket behövs inte men gärna fina häckar som avgränsning.
Fina preparerade ridvägar, med terränghinder på några ställen.
Ett par klätterbackar, gärna en som passar för skritt och en för galopp.
Äkta urskog att rida rakt in i för att hästen ska få lyfta på fötterna.
Möjlighet att rida på asfalt vill jag också ha.
Bad är förstås ett måste, och havsvatten ska det vara!

Sedan gäller det ju att fylla stallet med trevliga hästar och människor, knyta ett par bra tränare till anläggningen och så förstås betala för det :angel:

Jag kan börja med att säga att jag vill ha boxar av "träninredning" typ ( www.city-boxen.se ) med smidesgaller!
Sadelkammare skall finnas (med golvvärme ), alla har eget stort låsbart skåp.
Vattenspilta med varmvatten och snygg rena hinkar!
En ridbana på 30 *70 samt ridhus på 25 * 63m Läktare på kortsidan, dommarrum, cafeteria, omklädningsrum, tvättmaskin, wc m.m.
Alla hästar som kan ha fri tillgång på hö ska få ha det!
Boxarna skall vara 4*4m, plus en mindre shettisbox.
Hästarna ska få gå ute från ca 06.30 - 19.00, i stora fina hagar tillsammans!

stall 1.stora boxar,högt itaket,ca 13boxar,spolspilta och hästsolarium,fika rum m dusch och bastu,uppbindning för 8hästar.
stall 2.stora ,luftiga boxar(murade boxar ca 130höga)som hästen kan titta ut i .autumatisk utgödsling.ca 19boxar.
stor fin ridbana,inhängnad.
stort ridhus.
sen självklart mkt bra ridvägar och ett riktigt fint släp samt bil.

Orealistiskt:2 ridhus å 100 boxar, massor med stooora hagar.2 uteridbanor med olika underlag, skrittmaskin mm

Realistiskt:Stall med 8-10 bovar(4*4m), Lösdrifts stall med plats för ca 15 hästar, uteridbana å åtminstone stor hage till lösdriften, 2 mellanhagar till stallets hästar å sjukhage för säkerhets skull.
Kanske lila eller rosa färger men mest troligt färdigbeställda boxar.Ett solarium för häst är faktiskt inte så fasligt dyrt det heller (ca 30 000) så ett sånt ska jag spara till.

Ehehee...
Ett stall med kanske 10-12 boxar, för mina + ett gäng inackorderingar. Högt i tak med bra ventilation, temp på ca 15 grader.
En sektion som har:
*ett stort foderutrymme som rymmer foder, hö och spån.
*en uppvärmd selkammare med gott om hyllor och en vägg full med krokar för selar, träns och hela kittet. En rejäl tvättmaskin och diskbänk.
*Ett fikarum/stallkatts tillhåll :D (helst med en sån här kaffemaskin som har cappucino, cafe latte etc etc :p )
*En uppvärmd skötsel del med hästdusch, solarie. Ska ha plats så man kan sela/sadla ut iaf 3 hästar åt gången.

Boxdelen. Boxar i minst 4x4m och 1-2 fölboxar. Murade boxväggar, halvdörrar och galler mellan boxarna bara. Vattenkoppar där hästarna bara behöver sätta dit mulen så kommer det vatten. Öppningsbara fönster i boxarna.
Stallgången ska vara bred och golvet ska va i trästubb (sånt som dom har på mälarkliniken)

Oändligt mycket kuperad hagmark :D , så att man kan ha stora vinterhagar (dränerade), bete,rasthagar. Vatten draget till hagarna, utan frysrisk.
En sjö, gärna i anslutning till hagar, så man kan simträna hästar och som man kan köra på på vintern.

En rakbana och en rundbana så man slipper åka till travbanan för snabbjobb. Många fina långa preparerade skogsvägar och en backe!
Kan väl lika gärna sätta dit en ridbana också, alla i stallet kanske inte är travmuppar som jag :smirk:

Sedan ska det vara maskinhall för alla maskiner som behövs för att ta hand om hö och havre på ens enorma åkrar :d

Sådär, tror jag. Planerna finns... det är bara miljonerna som fattas :cool:

MVH Eem

Oj, om man verkligen får drömma så:

*Stall med 4 boxar, uppvärmda vattenkoppar, lättrengjorda krubbor för kraftfoder och stora krubbor för hö.
*Rymlig sadelkammare
*Foderkammare
*Skilda utrymmen för hö och strö
*Stora, kuperade hagar med rinnande vatten i sommarhagarna och rejäla vindskydd i alla hagar
*Ridbana
*Ridhus
*Två olika ridslingor i skogen, en på 5km och en på 1 mil

Stallet skulle helst vara inrett med boxar i trä och målat i grönt och vitt med svarta boxgaller.

Glömde:
*Spolspilta med kallt och varmt vatten
*Boningshus i anslutning till stallet
*Hinderpark

Senast ändrad av en moderator:

Lösdrift skulle jag vilja ha för uppemot 10 hästar.

Stor ligghall, 100-150 kvadratmeter, med belysning och massor av skön halm att ligga i. Antingen 3 väggar och en öppen långsida eller 4 väggar med 2 stora utgångar.Uppvärmd vattenbalja.

Vinterhagen skulle va typ 10 ha och sommarhagen (som skulle finnas på nära håll) minst lika stor. Vindskydd i sommarhagen också. Blandad terräng med både skog och öppen mark. Helst en bäck med drickvänligt vatten också.

Skulle även ha ett stall med 4 boxar i fall nån häst skulle behöva stallas in pga. skada eller dyl. I stallet även en uppvärmd sadelkammare och en rymlig stallgång med spolslang.

Hästarna skulle ha fri tillgång på hösilage under vinterhalvåret.

Skulle ha en lada att förvara hö och hösilage i och en traktor att köra ut det i hagen med.

Inom ridavstånd skulle jag vilja ha:
  • Ridhus
  • Ridbana
  • Bra körvägar
  • Och en massa härlig skog att rida i!

:banana:

Ni har allihop glömt det viktigaste:

En mockningsrobot!!!!

Och automatisk utfodring

Hehe, funderade faktiskt på det men så kom jag på att jag skulle nog inte lita på att det blev riktigt gjort (är en sån som vill ha kolla på allt i stallet) :p
Sen så tycker jag att det är ganska avkopplande att mocka :smirk:

MVH Eem

Mitt ridhus ska vara 450x500 och det ska jag rida alldeles själv i moahahaha :devil:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 554
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 507
Senast: MML
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Och mitt livs historia, fortsätter.... för att ingen ska ta illa åt sig och börja diskutera om hur elak, dum och otrevlig jag är, så...
Svar
0
· Visningar
443
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama